Vyznání zklamaného antikomunisty
Jaroslav BílekPolitolog Jaroslav Bílek se pozastavuje nad mediálními útoky, které se v poslední době snesly na hlavu francouzské historičky Muriel Blaive, a vysvětluje, proč jsou podle jeho názoru neadekvátní.
Smršť mediálních útoků, které se v poslední době snesla na hlavu francouzské historičky Muriel Blaive, mě překvapila jako už dlouho nic. Ačkoliv je diskuse o našich novodobých dějinách zjevně podobná tanci po minovém poli, pokusím se sám předestřít, proč mi tyto výpady připadají přemrštěné.
Než začnu, rád bych zmínil jednu věc. Jedna z prvních knih o naší nedávné historii, kterou jsem v dětství četl, nesla jméno Jenom ne strach. Ota Rambousek v ní poutavě vykresloval útěk bratří Mašínů přes východní Německo a jejich boj proti komunistické krutovládě. Kniha se na mně poměrně hodně podepsala, protože jsem pod jejím vlivem během let zhlédl téměř všechny dokumentární filmy, co o minulém režimu vytvořila Česká televize, a alespoň prolistoval většinu knih, které o minulém režimu vytvořili naši historici.
Mimoto nemůže většina levicově smýšlejících přátel stále pochopit, že bych kdykoliv vyznamenal Mašíny a jim podobné a boj s komunismem všemi prostředky považuji v padesátých letech za naprosto legitimní a slušný. Domnívám se tedy, že jsem všechno, jen ne někdo, komu je tradičně nasazovaná psí hlava marxisty či levicového intelektuála. O to více mi pak vadí, když se k útokům vůči paní Blaive uchylují autoři a historici, kterých si velmi vážím za jejich práci. Připadá mi to naprosto nehodné jejich odborných kvalit.
Jsem totiž přesvědčen, že nezbytným znakem vědy v demokratickém státě je svoboda bádaní. Ta se projevuje tak, že dochází ke stálému prohlubování našeho poznání a konfrontaci či falzifikaci poznání existujícího na základě nových teorií, výzkumných metod a dostupných empirických důkazů. V souvislosti s výzkumem naší komunistické minulosti tomu tak podle mého názoru úplně není.
Zastaralá totalita
Například se nesmí napsat, že Totalitarian dictatorship and autocracy vyšla v roce 1961. Vyšla v roce 1956, před diskusí o konci ideologií.
Anebo používat jako zaměnitelné pojmy dosti vzdálené:
Když je řeč o totalitním režimu, nemohu dost dobře mluvit o zastaralé totalitě.
Nezlobil bych se, kdybyste se pokusil použít výraz "totalita" ve smyslu pozdně normalizačního období reálného socialismu u nás a dalších středoevropských satelitech. S ohledem na skvělé eseje, ve kterých toto slovo pro ponurou posttotalitní šeď používá Václav Havel, by bylo možné i odpustit pojmovou konfúzi.
Ale ve vztahu k Friedrichovu totalitarismu (k Arendtové, Holbornovi, Cassirerovi, Marcusovi, Koestlerovi anebo z těch nejmladších věcných použíti tohoto pojmu -- k Noltovi) to opravdu nejde.
Nejde tu o hnidopišství. Akribie je jeden z důležitých formálních prostředků, které odlišují historickou diskusi od uměleckého či hospodského utváření kolektivní paměti anebo jako v tomto případě od politického moralizujícího žvástu.
Ty problémy s hodnocení činnosti Mašínů a spol. vězí především v tom, že jejich boj byl legitimní a nelegitimní zároveň; a jen málokdo dokáže tento rozpor strávit.
Do jaké míry byl například čs. režim ještě v daném smyslu totalitní v posledních letech jeho agónie si netroufám posuzovat, v té době už jsem ho nezažil. V roce 1982, kdy jsem ho opustil, vykazoval ještě zcela jednoznačně rysy vlády totalitní. I když - nutno přiznat - už mnohem vlažněji nežli jak tomu bylo dejme tomu v létech padesátých, a tu "oddanost myslí" většinou stačilo deklarovat pouze čistě formálně.
Užívání pojmu totalita neznamená, že by metody vymáhání souhlasu byly nutně zvlášť drsné. Je to vlastně logické. Pro neutralizaci 10-20% občanstva je zajisté třeba většího úsilí než pro pouhé udržení 1-2% populace ve zcela marginalizovaném postavení. Výsledkem ovšem je (byla) pro někoho trochu paradoxní, zatímco pro jiné nyní skoro neuvěřitelná skutečnost, že vládnoucí totalitní režim musel zvažovat míru (nového, dalšího) protivení se veřejnému mínění kolikrát víc než režim, který vládne dnes. Mocenský nárok na věčné časy znamenal nemožnost vymlouvat se (za normalizace) na jiné, leda tak na imperialisty a počasí, a počítat s kouzlem střídání frakcí. Leckteré záměry tak nedošly uskutečnění a jiné jen pro přestrašenost, či nedostatek idealismu "poddaných" režimu.
Slovník lidí byl v 70. a 80. letech poplatný buď oficiálním zpravodajským kanálům, nebo zahraničnímu rozhlasu (aniž to, zvláště v prvním případě, muselo znamenat poplatnost názorovou). Typickou rozlišující dvojicí výrazů bylo užívání pojmů socialismus resp. komunismus pro řád, jenž u nás aktuálně panoval. Podobně tomu bylo s protějšky systém a režim, byť druhý z výrazů vycházel více z domácí tradice (oproti tomu komunismu) a byl tedy více rozšířen (používali jej ostatně běžně i komunisté). Výraz totalita neměl jasné a frekventované oficiálně zde přijatelné synonymum. Byly jím dost oficiózní socialistický centralismus, příp. vedoucí úloha KSČ.
V Praze bylo zastoupení výrazů "šířených štvavými zahraničními vysílači" nejvyšší, nicméně i zde zřetelně menšinové až do podzimu 1989. Ti, kteří byli do té doby málo progresivní, začali záhy poté mluvit o právě minulém výhradně jako o "totáči".
Nicméně bych z principiálních důvodů souhlasil s panem Horákem, že onen režim byl i ve své poslední fázi ve své podstatě režimem totalitním, i když už byl natolik zesláblý, že se při určitém pohledu mohl jevit už jenom jako autoritativní. Byl to prostě totalitní režim ve fázi finálního rozkladu, jak řečeno s ubývajícími silami, ale ve své podstatě stále týž.