Vyznání zklamaného antikomunisty

Jaroslav Bílek

Politolog Jaroslav Bílek se pozastavuje nad mediálními útoky, které se v poslední době snesly na hlavu francouzské historičky Muriel Blaive, a vysvětluje, proč jsou podle jeho názoru neadekvátní.

Smršť mediálních útoků, které se v poslední době snesla na hlavu francouzské historičky Muriel Blaive, mě překvapila jako už dlouho nic. Ačkoliv je diskuse o našich novodobých dějinách zjevně podobná tanci po minovém poli, pokusím se sám předestřít, proč mi tyto výpady připadají přemrštěné.

Než začnu, rád bych zmínil jednu věc. Jedna z prvních knih o naší nedávné historii, kterou jsem v dětství četl, nesla jméno Jenom ne strach. Ota Rambousek v ní poutavě vykresloval útěk bratří Mašínů přes východní Německo a jejich boj proti komunistické krutovládě. Kniha se na mně poměrně hodně podepsala, protože jsem pod jejím vlivem během let zhlédl téměř všechny dokumentární filmy, co o minulém režimu vytvořila Česká televize, a alespoň prolistoval většinu knih, které o minulém režimu vytvořili naši historici.

Výzkum represivního aparátu a života perzekuovaných je velmi zajímavý, přínosný a hodnotný, jde ale stále jen o nepatrný díl mozaiky. Repro DR

Mimoto nemůže většina levicově smýšlejících přátel stále pochopit, že bych kdykoliv vyznamenal Mašíny a jim podobné a boj s komunismem všemi prostředky považuji v padesátých letech za naprosto legitimní a slušný. Domnívám se tedy, že jsem všechno, jen ne někdo, komu je tradičně nasazovaná psí hlava marxisty či levicového intelektuála. O to více mi pak vadí, když se k útokům vůči paní Blaive uchylují autoři a historici, kterých si velmi vážím za jejich práci. Připadá mi to naprosto nehodné jejich odborných kvalit.

Jsem totiž přesvědčen, že nezbytným znakem vědy v demokratickém státě je svoboda bádaní. Ta se projevuje tak, že dochází ke stálému prohlubování našeho poznání a konfrontaci či falzifikaci poznání existujícího na základě nových teorií, výzkumných metod a dostupných empirických důkazů. V souvislosti s výzkumem naší komunistické minulosti tomu tak podle mého názoru úplně není.

Zastaralá totalita

×
Diskuse
MP
September 12, 2017 v 15.34
Ach jo
Jsou věci, ve kterých je historické bádání zcela svobodné. A tuto svobodu si vykupuje dobrovolně uloženou kázní v jiných věcech.

Například se nesmí napsat, že Totalitarian dictatorship and autocracy vyšla v roce 1961. Vyšla v roce 1956, před diskusí o konci ideologií.

Anebo používat jako zaměnitelné pojmy dosti vzdálené:
Když je řeč o totalitním režimu, nemohu dost dobře mluvit o zastaralé totalitě.

Nezlobil bych se, kdybyste se pokusil použít výraz "totalita" ve smyslu pozdně normalizačního období reálného socialismu u nás a dalších středoevropských satelitech. S ohledem na skvělé eseje, ve kterých toto slovo pro ponurou posttotalitní šeď používá Václav Havel, by bylo možné i odpustit pojmovou konfúzi.
Ale ve vztahu k Friedrichovu totalitarismu (k Arendtové, Holbornovi, Cassirerovi, Marcusovi, Koestlerovi anebo z těch nejmladších věcných použíti tohoto pojmu -- k Noltovi) to opravdu nejde.

Nejde tu o hnidopišství. Akribie je jeden z důležitých formálních prostředků, které odlišují historickou diskusi od uměleckého či hospodského utváření kolektivní paměti anebo jako v tomto případě od politického moralizujícího žvástu.
MP
September 12, 2017 v 18.40
p.s.
Když jsem si to tak přečetl. Politicky moralizujícím žvástem myslím reakce na Muriel Blaive, nikoliv text JB.
JN
September 12, 2017 v 21.42
Po pravidelném čtení DR už asi nejsem levicově smýšlející
přesto však (stejně jako ti zmínění levicově smýšlející) nemohu pochopit, proč by autor chtěl vyznamenat Mašíny. Opravdu to nemohu pochopit, jak jejich boj na domácím československém území (nemluvím o tom útěku přes východní Německo - tam vidím jejich chování jako ospravedlnitelné) může někdo považovat za slušný.
JP
September 13, 2017 v 11.42
V tomto ohledu bych s Vámi docela souhlasil, pane Nusharte.

Ty problémy s hodnocení činnosti Mašínů a spol. vězí především v tom, že jejich boj byl legitimní a nelegitimní zároveň; a jen málokdo dokáže tento rozpor strávit.
JP
September 13, 2017 v 11.47
Totalita a autoritativní systém
Nerad bych tady rozvíjel nějakou obsáhlou diskusi na dané téma; v naprosté krátkosti ten rozdíl mezi totalitou a autoritativním systémem je ten, že totalita vždy vyžaduje naprosté podřízení m y s l í obyvatelstva vládnoucí ideologii; zatímco autoritativní systém se spokojí s podřízeností se holé moci.

Do jaké míry byl například čs. režim ještě v daném smyslu totalitní v posledních letech jeho agónie si netroufám posuzovat, v té době už jsem ho nezažil. V roce 1982, kdy jsem ho opustil, vykazoval ještě zcela jednoznačně rysy vlády totalitní. I když - nutno přiznat - už mnohem vlažněji nežli jak tomu bylo dejme tomu v létech padesátých, a tu "oddanost myslí" většinou stačilo deklarovat pouze čistě formálně.
IH
September 13, 2017 v 14.47
Totalitní režim
Jsem toho názoru, že československý režim si označení totalitní, nehledě na profanaci výrazu, zaslouží i pro svou pozdní fázi, vlastně až do samého svého konce. Nemyslím si totiž, že by se přívlastek autoritářský hodil na politický systém státu, kde dostává vládní kandidátka přes 99% hlasů při 99% účasti, kde není jediná, sebemenší obec, v níž by vládli aspoň opravdu nezávislí, a kde neexistuje jediná platforma, kde by jednoznačně necenili politiku KSČ, natož aby chtěli stranu vytrestat.

Užívání pojmu totalita neznamená, že by metody vymáhání souhlasu byly nutně zvlášť drsné. Je to vlastně logické. Pro neutralizaci 10-20% občanstva je zajisté třeba většího úsilí než pro pouhé udržení 1-2% populace ve zcela marginalizovaném postavení. Výsledkem ovšem je (byla) pro někoho trochu paradoxní, zatímco pro jiné nyní skoro neuvěřitelná skutečnost, že vládnoucí totalitní režim musel zvažovat míru (nového, dalšího) protivení se veřejnému mínění kolikrát víc než režim, který vládne dnes. Mocenský nárok na věčné časy znamenal nemožnost vymlouvat se (za normalizace) na jiné, leda tak na imperialisty a počasí, a počítat s kouzlem střídání frakcí. Leckteré záměry tak nedošly uskutečnění a jiné jen pro přestrašenost, či nedostatek idealismu "poddaných" režimu.
IH
September 13, 2017 v 16.45
Jak to mám v paměti
Výraz totalita je jako synonymum vlády KSČ dávno známý. Heslem lidovců tak bylo už v roce 1946 "Totalita bude bita". (Proti "Republice více práce, to je naše agitace" kandidátky č. 1.)

Slovník lidí byl v 70. a 80. letech poplatný buď oficiálním zpravodajským kanálům, nebo zahraničnímu rozhlasu (aniž to, zvláště v prvním případě, muselo znamenat poplatnost názorovou). Typickou rozlišující dvojicí výrazů bylo užívání pojmů socialismus resp. komunismus pro řád, jenž u nás aktuálně panoval. Podobně tomu bylo s protějšky systém a režim, byť druhý z výrazů vycházel více z domácí tradice (oproti tomu komunismu) a byl tedy více rozšířen (používali jej ostatně běžně i komunisté). Výraz totalita neměl jasné a frekventované oficiálně zde přijatelné synonymum. Byly jím dost oficiózní socialistický centralismus, příp. vedoucí úloha KSČ.

V Praze bylo zastoupení výrazů "šířených štvavými zahraničními vysílači" nejvyšší, nicméně i zde zřetelně menšinové až do podzimu 1989. Ti, kteří byli do té doby málo progresivní, začali záhy poté mluvit o právě minulém výhradně jako o "totáči".
JP
September 14, 2017 v 11.04
To že obecný lid něco nějak nazývá, to ještě není dostatečným podkladem pro to, daný fenomén stejným způsobem definovat z hlediska zařazení systémově-teoretického respektive politologického.

Nicméně bych z principiálních důvodů souhlasil s panem Horákem, že onen režim byl i ve své poslední fázi ve své podstatě režimem totalitním, i když už byl natolik zesláblý, že se při určitém pohledu mohl jevit už jenom jako autoritativní. Byl to prostě totalitní režim ve fázi finálního rozkladu, jak řečeno s ubývajícími silami, ale ve své podstatě stále týž.