Nemohl by už Bernard vyrůst z puberty?

Johanna Nejedlová

Na pivovar Bernard se snesla kritika za sexistické prvky v jeho reklamách, a tak odpověděl novými, vylepšenými billboardy. Může být ženská polovina zákaznictva, která jeho pivo také pije, spokojená?

Marketingoví kreativci pivovaru Bernard se opět pochlapili (záměrně používám tahle slova) a představili nové reklamní billboardy, na nichž předchozí motivy půllitru a „pin up girls“ doplnili o obličej majitele pivovaru Stanislava Bernarda a nápis „feminist edition“, „za vším hledej ženu“ či „pivo s koulemi“. Pivovar tak nepochopitelně místo toho, aby reflektoval kritiku, že původní zobrazení polonahých dívek u sklenice s pivem je sexistické a zároveň ve spojení se slovy jako „černá lavina“ či „polotmavá“ rasistické, zvolil trapnou frašku, jíž se pokouší provokovat feministky.

Chová se jako zastydlý puberťák, který zarputile odmítá přijmout kritiku a dál se ztrapňuje. Stínová rada pro reklamu v otevřeném dopisu Bernard za reflexi přístupu chválí, upozorňuje ho však na to, že to celé uchopil poněkud špatně. Na takový dopis se pravděpodobně tvůrci reklamy těšili a teď se plácají po zádech, jak to feministkám nandali a jak jim to přinese spoustu pozornosti. Zvláštní. Asi jim nedochází, že reálný život se neodehrává na Facebooku, kde jim pár desítek lidí možná napsalo, že je to vtipné.

Proč se Bernard nepoučí od zahraničních kolegů, kteří už si sérií zpackaných reklam prošli? Repro DR

Nejvíc mne na tom celém pobavilo, že většina lidí, kterých jsem se na to, co si o zmíněných billboardech myslí, neměla o předchozí kauze s protesty proti sexismu u Bernarda ani ponětí. Po zběžném prohlédnutí billboardu si mysleli, že Bernard začal skutečně vyrábět feministickou edici piva. Well done, já jsem za každou propagaci feminismu ráda. Šlo by to ale dělat inteligentněji.

Co mne zaráží víc: nejen Bernard, ale ani žádný další výrobce piva si neuvědomuje nebo naschvál nevidí, že úplně opomíjí polovinu populace, když svoji reklamu cílí jen na muže. Přitom by to šlo tak jednoduše. Velká část žen ještě pije v restauraci či hospodě víno. Jeho kvalita je ale často tak mizerná, že by jednoduše stačilo říct: pijte pivo, je po něm menší kocovina.

Proč se Bernard nepoučí od zahraničních kolegů, kteří už si sérií zpackaných reklam prošli? V roce 2007 se na Heineken snesla obrovská vlna kritiky za reklamu, v níž funguje robotická žena jako držák a pípa na soudek s jejich pivem. Reklama byla dokonce zakázána a Heineken od té doby od sexistické reklamy upustil. Reklamy, které si nechává zpracovávat, nabírají čím dál tím více opačný směr. Ta poslední se stala doslova virální. Vystupuje v ní feministka a antifeministka, které nakonec zjistí, že si i přes prvotní averzi mají co říct. Je to samozřejmě reklamní kýč, jehož cílem je prodat co nejvíc alkoholu, třeba pivovar Bernard by si z toho ale pořád mohl vzít příklad.

Možná bychom se měli spíše bavit o tom, zda vůbec chceme ve veřejném prostoru reklamu na alkohol. Shodli jsme se, že reklamy na cigarety jsou nepřijatelné. Stejně tak by podle mne měly být nepřijatelné i reklamy na alkohol, který je prokazatelně obdobně nebezpečný. A to říkám jako někdo, kdo dobrý alkohol miluje. Možná by kultivaci prostředí prospělo, kdyby rada pro reklamu začala víc reflektovat sexismy, které se v reklamách objevují. Doufejme, že z tohohle nezdařeného pokusu o vtipnou provokaci pivovar i jiní poučí a dojde jim, že je na čase vyrůst z puberty a zaplatit si kvalitní marketing pro dospělé firmy. Doufám, že to bude brzy, protože třeba švestkový Bernard nealko mám vážně ráda. Zatím si ho ale budu naprotest dál odpírat.

    Diskuse
    JN
    June 14, 2017 v 17.31
    "Doufejme,
    že z tohohle nezdařeného pokusu o vtipnou provokaci se pivovar ... poučí a dojde jim, že je na čase ... zaplatit si kvalitní marketing."

    No já myslím, že nejlepší je ta kvasnicová jedenáctka, ale reklamu na pivo bych zakázal.
    JN
    June 15, 2017 v 9.05
    Možná má Bernard nedospělý marketing,
    ale když bude autorka ucucávat jen ten švestkový nealko-Bernard (zda si ho při tom bude odpírat není vůbec podstatné), tak nemůže nikdy pochopit ten pubertální svět mužů.

    Doporučoval bych zkusit nějaký sváteční ležák z té feministické edice. Pokud jí zachutná, věřím, že teprve pak objeví skutečnou duchovní hloubku mužského světa.
    June 15, 2017 v 9.19
    Když jdeme s manželem do restaurace, tak si často objednáme pivo a vodu. Pivo pro mě a vodu pro něj (ne protože by řídil nebo nemohl pít pivo z jiných důvodů).
    A sexistický číšník nám to většinou naservíruje obráceně.
    Já se ovšem neurazím, spíš mě to pobaví. A mého muže samozřejmě také.
    "Velká část žen ještě pije v hospodě víno. Jeho kvalita je ale často tak mizerná, že by jednoduše stačilo říct: pijte pivo, je po něm menší kocovina."

    Já jí to říkám pořád.
    Manželka je ale raději klamána vínem a sladkobolnými feministickými likéry, než aby objevovala drsnou pravdu v pivu.
    IH
    June 16, 2017 v 16.10
    Sexistická reklama je špatná především proto, že je to pořád reklama. Její sexismus je jako efektní špička ledovce nad hladinou, rozhodující masu ledu, spíš však jedu (a nebezpečí), představuje skrytá část - fakt reklamy jako takové.

    Když píše pan Nushart "reklamu na pivo bych zakázal", je mnohomluvný: druhé a třetí slůvko z těch pěti je přebytečné!
    Rád bych, pane Horáku, věděl, jestli to autorka myslela skutečně tak, jak to napsala. Jestli za tenhle článek Bernard nic nemusel platit, tak to potom klobouk dolů.

    Já bych jí dal alespoň basu toho švestkovýho nealko-Bernarda.
    IH
    June 16, 2017 v 19.07
    Jsme na DR, pane Nusharte, takže na to skoro můžeme vzít jed. Totiž, na tu nezištnost. Aspoň v porovnání s main streamem je to na beton. Mimochodem to úsloví s tím jedem je asi památkou na dávné ordálie a ten beton snad odkazuje na to, že skákat z okna se v sebevražedném úmyslu má na tvrdé(?).
    Podle mě ten článek mohl vzniknout zhruba ze dvou důvodů. Vy ten jeden, pane Horáku, vylučujete...
    JP
    June 17, 2017 v 12.33
    "Reklamu bych zakázal"
    Pan Horák to vystihl naprosto přesně: je to základním charakterovým znakem jakékoli komerční reklamy vůbec, manipulovat lidskou duši a ohlupovat lidského ducha.

    Takovýto způsob reklamy je zločinem sám o sobě, neboť člověku bere jeho lidskost, a redukuje ho jenom na objekt více či méně stupidní manipulace.

    Reklama sexistická je v tomto kontextu skutečně jenom tím nejviditelnějším vrcholem ledovce; je to ten moment, kdy to přeměňování lidské bytosti na pouhý objekt komerčních zájmů se provozuje už i bez sebemenšího náznaku jakéhokoliv studu.
    JN
    June 17, 2017 v 19.29
    "Pivo s koulema" genderfeminismu vadí, hladit vagínu malého děvčete rodičům ale doporučuje.
    "Neměli bychom se stydět pojmenovat a něžně hladit vagínu a zejména klitoris; děvčátku tím pomůžeme rozvinout hrdost na svoji pohlavní příslušnost."

    Dítě by také mělo mít možnost prozkoumat genitálie dospělých. Může to u nich vyvolat pocity vzrušení, píše Ina-Maria Philippsová, autorka publikace "Rady rodičům v oblasti sexuálního vývoje dítěte", vydané Spolkovou centrálou pro zdravotnickou osvětu - BZgA.