Blíží se volba nového ředitele České televize

Jan Gruber

Rada České televize se rozhodla zvolit nástupce či nástupkyni Petra Dvořáka ve funkci generálního ředitele již na konci dubna. Chce předejít možným politickým tlakům v souvislosti s volbami do Sněmovny.

Volba nového ředitele či ředitelky České televize se uskuteční 26. dubna. Včera skončila lhůta pro podávání přihlášek. Rada České televize na svém středečním jednání zveřejní seznam přihlášených kandidátek a kandidátů.

Následně budou vyraženy ty přihlášky, které nesplňují požadavky stanovené ve výběrovém řízení. Rada posléze vybere finalisty a finalistky, kteří před ní předstoupí s prezentací a obhajobou svých projektů. Uchazeč nebo uchazečka musí vypracovat koncepci dalšího rozvoje a fungování České televize jako veřejné služby a načrtnout budoucí kroky v pozici generálního ředitele.

V čele České televize stojí od konce roku 2011 Petr Dvořák. Dříve spolupracoval se společností Petra Kellnera PPF, později se stal nejprve jednatelem a posléze i generálním ředitelem televize Nova.

„Petr Dvořák Českou televizi stabilizoval, což ovšem neznamená, že došlo nějakému pokroku. Řekl bych, že období stabilizace Česká televize potřebovala. Podařilo se ji využít digitalizace, aby postavila programy, které výrazně rozšiřují nabídku. Dnes už si nikdo nevzpomene, jaké to bylo, když neexistovala ČT24 nebo ČT Sport. To jsou nepochybně úspěchy. Ale je třeba říct, že začaly už v době minulého vedení,“ řekl Deníku Referendum bývalý předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Petr Pospíchal.

Podle Pospíchala se do určité míry podařilo stabilizovat i televizní zpravodajství, které na rozdíl od konkurenčních komerčních televizních stanic umí lépe odolávat velkým výkyvům společenských nálad a nepřidává se kampaňovitě ke konjunkturálním tématům.

Jelikož mandát současnému ředitel vyprší na konci září, tedy v době, kdy bude vrcholit kampaň před sněmovními volbami, rozhodla Rada o dřívějším termínu volby, aby se vyhnula případným politickým tlakům.

Dalším důvodem, proč se nový ředitel bude volit již na jaře, může být skutečnost, že třem radním končí mandáty na začátku července a není jisté, kdy Sněmovna zvolí nové.

Vzhledem k tomu, že k volbě ředitele je nutných deset hlasů členů Rady z celkově patnácti možných, možná by neúplná Rada nemusela být nástupce či nástupkyni Dvořáka schopná vybrat.

Nový ředitel nebo ředitelka České televize by se měl zaměřit na její další rozvoj. Pospíchal se domnívá, že není vhodné, aby i v následujících letech přežívala ve fázi „stabilizace“. „Současné vedení České televize příliš málo reflektuje způsob, kterým plevelení programů různými komerčními formáty škodí veřejnoprávnost,“ uvádí jeden z viditelných nešvarů se kterým by podle něj bylo záhodno skoncovat.

„Nejde jen o reklamu, ale i o sponzorské vzkazy nebo product placement. Ačkoli se jedná o trendy patrné i západoevropských státech, veřejnoprávnost rozhodně neposilují. Navíc, když se podíváme na výnosnost jednotlivých reklamních prvků ve vysílání, tak vůbec není zřejmé nač je Česká televize potřebuje,“ pokračuje Pospíchal.

Dalším z problému České televize pod vedením Dvořáka podle Pospíchala je silný odpor vůči novelizacím zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, které by — přestože se jedná o regulační legislativu — mohly České televizi prospět. „Když zkrátka někdo šest let odolává novelám, tak konzervuje situaci,“ shrnuje bývalý předseda Rady.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání dříve Českou televizi kritizovala za nevyvážené a neobjektivní zpravodajství při informování o prezidentských volbách ve Spojených státech amerických. Veřejnoprávní médium se opakovaně ocitlo v konfliktu s ministrem financí Andrejem Babišem v souvislosti s reportážemi o korunových dluhopisech.

Předseda hnutí ANO tehdy novináře České televize nařkl, že jsou „zkorumpovaná pakáž“. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání následně vyzvala, aby zmíněné reportáže vysvětlila.

Babiš si na činnost České televize stěžoval opakovaně. Předsedovi Rady České televize Janu Bednářovi psal, že televize proti němu vede negativní kampaň, je součástí politického boje a neplní funkci veřejnoprávního média. O několik let dříve pak Babišův Agrofert požadoval, aby Česká televize od účelového informování o střetu zájmů svého tehdejšího majitele. Česká televize se rovněž nedávno dostala do konfliktu s Babišovým deníkem MF Dnes, který obvinila, že pracuje jako stranický tisk v zájmu svého vydavatele.