Norsko přestane používat produkty spojené s kácením pralesů

Státní orgány, instituce a firmy čerpající státní zakázky se mají vyhýbat vzácnému dřevu, palmovému oleji a dalším produktům spojeným s odlesňováním. Naopak dřívější zpráva o norském zákazu aut se spalovacími motory se ukázala být nepravdivá.

(rk)

14.06.2016 18:43


Spoluautor: Petr Jedlička

A1

Od roku 1947 bylo celosvětově vykáceno více než devět milionů kilometrů čtvrečních pralesů z původních šestnácti milionů. Systematická snaha o omezení kácení je přitom záležitostí až posledních patnácti let. Foto archiv Nimbuseco.com

Související

Dopis ze Slovenska

Peter Takáč: Deň bez áut

Norsko, respektive norský stát, přestane používat produkty spojené s kácením pralesů a dalšími formami masového odlesňování. Rozhodla o tom tamní vláda na konci května, do světových médií se ale informace dostala až nyní.

Prakticky naplňuje rozhodnutí direktiva pro všechny státní orgány a instituce, aby při nákupu potravin, vybavení a dalšího zboží nepoužívaly produkty, jež mají přímou spojitost s odlesňováním. Státní orgány se mají direktivou řídit také při zadávání veřejných zakázek, přičemž z konkurzů mají být vyloučeny samozřejmě i firmy, které v pralesech přímo kácejí.

„Dosáhli jsme důležitého vítězství v boji proti kácení deštných pralesů,“ řekl pro agentury Nils Hermann Ranum z Norské nadace deštných pralesů, která o zavedení podobného opatření dlouho usilovala.

„V minulých letech se k podobnému závazku přihlásilo několik společností, ale dosud se k tomu neodhodlala žádná vláda,“ doplnil Ranum.

Pozorovatelé se v posledních letech přou, zda se podařilo globální odlesňování zpomalit, nebo zda postupuje naopak stále rychleji. Celosvětová plocha původního pralesa se nicméně za dobu systematického sledování jevu od roku 1947 zmenšila nesporně z šestnácti milionů kilometrů čtverečních na asi 6,2 milionu. Pokud by tak trend pokračoval, zmizela by celá zbylá část původního porostu do poloviny současného století.

Hlavním faktorem podněcujícím kácení pralesů jsou dle ekologických organizací zisky z prodeje vzácných dřev a touha po získání další zemědělsky využitelné půdy. Stále více uvědomělých lidí se tak připojuje k bojkotům firem prodávajících výrobky z tropických stromů nebo využívajících palmový olej či sóju, která je ovšem na odlesněné půdě pěstována především pro výkrm hovězího dobytka.

Dlouhodobá politika
Znalci hodnotí rozhodnutí norské vlády jako důležité, zároveň ale též zcela zapadající do dlouhodobé politiky státu. V roce 2008 například darovala norská vláda Brazílii, která má na svém území šedesát procent amazonských pralesů, miliardu dolarů na boj proti odlesňování. I díky tomu se jihoamerickému státu podařilo za sedm let snížit kácení o tři čtvrtiny.

Norská vláda rovněž v minulých čtyřech letech přispěla 250 miliony dolarů na ochranu pralesů v Guayaně. Libérie se zase díky norské pomoci stala první africkou zemí, která úplně přestala s kácením lesů.

„Další země by měly Norsko následovat a přijmout stejný závazek. Jako první by měly začít jednat Německo a Velká Británie, kteří se k podobnému závazku již přihlásily na půdě OSN při vyjednávaní klimatické dohody,“ uvedl Ranum z Norské nadace deštných pralesů v už citovaném tiskovém prohlášení.

Zákaz benzínových aut se nekoná
Médii zároveň proběhla o minulém víkendu zpráva, že se Norsko chystá od roku 2025 zakázat prodej benzinových a dieslových aut. Zprávu původně otiskl norský deník Dagens Næringsliv, který ve svém článku citoval výrok místopředsedy Liberální strany Oly Elvestuena, podle nějž se v roce 2025 budou v Norsku prodávat pouze vozidla nevypouštějící emise.

Konzervativci premiérky Erny Solbergové, kteří v Norsku dnes menšinově vládnou, skutečnost okamžitě popřeli. V tiskovém prohlášení píší doslova: „Vláda se s partnery skutečně dohodla na dalších krocích směrem ke společnosti bez vypouštění uhlíku. (...) Nicméně o zákazu prodeje benzinových a dieslových aut od roku 2025 nemůže být ani řeč.“

I sám liberál Ola Elvestuen později poupravil původní výrok s tím, že si vláda určila ambiciózní cíle pro rozvoj nízko-emisních a bez-emisních vozidel pro rok 2025, které představí v příštím roce při zveřejnění nového plánu dopravy. Původní zpráva však dosud koluje po internetu.

Vlivný poslanec sociálnědemokratické Strany práce Terje Lien Aasland s nadsázkou komentoval, že vláda s liberálními spojenci dosáhla svojí zmatenou komunikaci již úplného klimatického chaosu. „Dohoda je nejasná, strany se dokonce nemůžou dohodnout, na čem se dohodly,“ řekl Aasland Norské tiskové agentuře.


Další informace:
ViceNews.com Norway Will Stop Using Products from Deforestation
Ecowatch.com Norway Becomes World’s First Country to Ban Deforestation
Minds.com Norway is the first country in the world to commit to zero-deforestation
CNN News Norway becomes first country to ban deforestation
The Huffington Post Norway Is The First Country To Ban Deforestation
The Local – Norway No, Norway isn’t banning diesel and petrol cars – yet


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.