Paříž zavádí pravidelné dny bez aut a ozeleňuje náměstí

Radek Kubala

Bulvár Champs-Élysées bude patřit chodcům vždy první neděli v měsíci, další ulice v centrum pak každý víkend. Radnice Anne Hidalgové chce rovněž přestavět sedm centrálních náměstí tak, aby sloužila alespoň z poloviny jen chodcům a cyklistům.

Už ne jen jednou za rok na mezinárodní Den bez aut, ale vždy v neděli v každém měsíci se stanou nejslavnější ulice v centru Paříže rájem pro chodce a cyklisty. Rozhodla o tom současná radnice vedená socialistkou Anne Hidalgovou s odkazem na boj proti smogu a snahu učinit francouzskou metropoli příjemnějším místem pro život. Každonedělní omezení se vztahuje na celkem devět ulic ve středu města. Vždy první neděli v měsíci má navíc být uzavřen pro auta proslulý bulvár Champs-Élysées.

Nový režim začal platit v minulém týdnu. První pravidelnou neděli bez aut si tak lidé v městě užili už 8. května.

„Je to skvělé. Celá Paříž by měla být taková,“ řekl francouzské tiskové agentuře AFP důchodce Roger, který žije nedaleko Champs-Élysées.

Podle agenturních zpravodajů vyrazily do ulic bez aut v neděli tisíce lidí. Vedle absence hluku a aut se přitom očitě zlepšila i viditelnost ve městě.

Promění se i náměstí

Radnice Anne Hidalgové učinila z ozdravění města jednu ze svých priorit. Vedle stížností občanů a zjevného znečištění se přitom odvolává na statisticky Světové zdravotnické organizace, dle kterých může znečištěné ovzduší ve Francii za více než čtyřicet tisíc předčasných úmrtí ročně.

Program současného magistrátu počítá dále s rekonstrukcí sedmi významných náměstí, které mají být doslova obsypány zelení a přestavěny tak, aby byly přístupnější pro chodce a cyklisty. V praxi to znamená, že na každém z rekonstruovaných náměstí bude pro chodce a cyklisty vyčleněna nejméně polovina prostoru. Rekonstrukce by měla být dokončena v roce 2020.

„Každý turista, který navštíví Paříž, chce přirozeně vidět Champs-Élysées. My ale chceme přivést i Pařížany zpět na symbolická místa, která jim patří,“ uvedla pro AFP přímo Anne Hidalgová.

U Bastilly stromy, na Madeleine trh

Program přestavby a ozeleňování náměstí byl spuštěn už před třemi lety, podle pozorovatelů je ovšem čím dál sofistikovanější. Zatímco oblíbená úprava prvního z náměstí — náměstí Republiky —, která je už dnes hotová, sloužila i jako pomyslná reklama programu, na rekonstrukci náměstí Národa spolupracuje město se společností Placemeter, která sbírá data o způsobu, jakým Pařížané využívají veřejný prostor. Právě tato data chce radnice použít při plánování další úprav.

Z proměny dalších prostranství se aktuálně chystá přestavba náměstí Bastilly, kde bude vysázena zelená alej a doplněny chodníky, a náměstí Madeleine, kde má vzniknout nových trh s oblastními potravinami.

Společným rysem však prováděných úprav je vytvoření pásů zeleně mezi chodníkem a ulicí, a to na úkor prostoru, kde jezdí auta. Pozorovatelé však upozorňují, že osobní doprava nezmizí z pařížských ulic úplně.

„Je těžké si představit budoucnost, v níž auta kompletně zmizí z Paříže, protože zde vždy bude místo například pro sdílení vozidel. Podobně automobilová lobby tlačí na využívání elektrických aut, která zabírají stejně místa jako ta tradiční,“ uvedl pro FastCoExist Jean Macheras z francouzské Asociace uživatelů dopravy.

Další informace:

AFP Champs-Elysees to be pedestrianised once a month to combat smog

BBC News Paris Champs Elysees: Crowds flock to car-free thoroughfare

FastCoExist.com Paris Is Redesigning Its Major Intersections For Pedestrians, Not Cars

CityLab More Trees, Fewer Cars for the Central Squares of Paris

Phys.org Champs-Elysees in Paris goes car-free on Sunday