Potratový džihád
Filip OutrataKardinál Dominik Duka považuje umělé přerušení těhotenství za větší teror než nedávné atentáty. Jak jeho výroku rozumět? A jak se vůbec stavěk k potratům?
Pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka ve svém blogu věnovaném Pochodu pro život napsal, že umělé potraty jsou větší teror než nedávné atentáty. Doslovná citace inkriminované věty zní: „Jestliže zabíjíme nenarozené děti, troufnu si říci, že to je větší teror a hroznější neštěstí, než atentáty poslední doby.“
Nemá velký smysl obsáhle komentovat jednotlivé výroky, ale přesto může být užitečné se nad uvedenými slovy zamyslet. To první, co se dá říci, je jednoduše to, že to není příliš moudrý výrok. Jakékoli srovnávání tohoto typu je vždy problematické, a jisté je naopak to, že sklidí silnou negativní reakci z různých stran. Kardinál Duka nicméně zřejmě právě takový výrok za moudrý považoval.
Na začátku jakékoli hlubší úvahy je důležité zdůraznit, že podle římskokatolické věrouky je umělé přerušení těhotenství považováno za těžký (smrtelný) hřích a za zločin, který je trestán exkomunikací (vyobcováním, vyloučením z plného společenství církve, v praxi to pro postižené znamená nemožnost přijímat svátosti, zejména svátost eucharistie). V podobné situaci vyloučení od svátostí jsou z pohledu církevního práva například rozvedení a znovu sezdaní. Tato nauka a s ní spojená praxe se v podstatných rysech nemění.
Pokud by tedy představitel římskokatolické církve pouze podtrhl, jak nemorální, nebezpečné a společnost ohrožující jsou potraty, bylo by to pouze opakování oficiálního církevního postoje. Něco jiného však je, když se odsouzení potratů formuluje způsobem, který je staví do srovnání s teroristickými útoky, a dokonce je považuje za horší.
Když daný výrok trochu rozebereme, může znamenat vpodstatě dvojí. Buď je jím míněno, že ti, kdo se podílejí na umělých potratech, tedy konkrétně ženy či dívky, které je podstupují, a lékaři, kteří je provádějí, jsou horší teroristé než ti, kdo předem naplánovaným útokem vyhodí do vzduchu desítky či stovky lidí.
Kdyby dával recept na dýňový koláč, taky je tam zamíchá...
Opravdový český katolík myslí jinak. Zalistujme třeba "časopisem psaným katolíky pro katolíky" Duše a hvězdy - momentálně dva největší články na první straně:
A/ označují papeže Františka za přivandrovalce a kacíře, proti kterému je třeba bojovat a doufat, že brzy zmizí ze scény
("nechci, aby muslimové uřezali hlavy mým dětem," říká katolická matka)
B/ lítost, že zmizely "staré dobré časy" - tímto se myslí, že je smutné, že není možné, aby občané do bezvědomí zmlátili a v dehtu a peří vyváleli politiky, kteří jsou nějak spojování s migrací
To je dnešní český katolicismus, ne vyváženou cestu vždy hledající Outrata.
Dost katolíků má na papeže Františka přece jen pozitivnější náhled, než Ignác Pospíšil a ostatní z okruhu Duší a hvězd. A nejsou to ani nějací skalní konzervativci.
Jiná věc je, jsou-li jejich názory vždy slyšet...
Když bych měl srovnat, zda je v současné atmosféře snazší být pro interrupce, nebo proti interrupcím …
A když bych měl srovnat, zda je v současné atmosféře snazší být pro uprchlíky, nebo proti uprchlíkům...
Podobně potřebný, jako dialog mezi odpůrci interrupcí a odpůrci interrupcí, by byl i dialog mezi zastánci uprchlíků a zastánci uprchlíků. Tento postoj by také mohl být vnitřním dialogem zkultivován, a tím by se mohl stát přijatelnější pro širší veřejnost. Domnívám se, že je to daleko lepší způsob „boje“ proti fašizaci společnosti, než jaký se vede dnes.
Oni ty drastické fotografie z potratů dali vedle drastických fotografií z koncentračních táborů. Žádné lhaní se jim rozhodně nedalo vytknout, jen vystavili fotografie. Kolemjdoucí tuto akci však rozhodně nechápali podle hesla „Nesoudíme, pomáháme“. Situace se velmi vyostřila, až nakonec došlo i k fyzické potyčce. Těžko říci, zda tato akce mohla nějakému kolemjdoucímu pomoci k vytvoření názoru na interrupce nebo k přemýšlení o tomto problému. Je možné, že někoho to přimělo k zamyšlení. Spíše bych však řekl, že v těch kolemjdoucích to vzbuzovalo agresivitu, neboť se cítili těmi fotografiemi obviňováni. Obviňování není dobrý začátek debaty. Nechtěl bych obviňovat ani zastánce interrupcí ani spolek Stop genocidě.
Někdy se rozohním, někdy přeháním pro zdůraznění něčeho a dramatický efekt, někdy z pohodlnosti.
Nicméně je fascinující, jak snadno se dá z katolictví udělat klacek.
Vždyť papež nemůže stát na straně kolektivní viny a ani nemůže opustit úplné základy křesťanské etiky, tj. odmítnout nabídnout pomocnou ruku těm, kteří jsou na tom bídně.
Na druhou stranu si myslím, že papež není žádný jednostranný člověk a kdyby se o věci hovořilo hlouběji - dejme tomu o tom, že určití lidé uprchlickou vlnu zneužívají, například gangy marockých kapsářů, kteří začínají obsazovat německá města a kteří prostě přijeli krást - stál by na straně (světského) práva.