Začíná hlasování o Sexistické prasátečko. O anticenu se uchází téměř sto reklam

Vratislav Dostál

Po celý říjen může veřejnost hlasovat v sedmém ročníku ankety Sexistické prasátečko. Letos je na anticenu nominováno celkem šestadevadesát reklam. Veřejnost může hlasovat do 31. října. Slavnostní vyhlášení se bude konat 6. listopadu.

Ve čtvrtek bylo zahájeno hlasování v sedmém ročníku soutěže Sexistické prasátečko, až do konce října může veřejnost hlasovat na webu prasatecko.cz. Letos je na anticenu nominováno celkem šestadevadesát reklam. Slavnostní vyhlášení soutěže se bude konat 6. listopadu, v předvečer Barcampu Nesehnutí s názvem Poznej. Pochop. Reaguj.

Lidé mohli své tipy do soutěže zasílat od května do včerejší půlnoci. Z nominovaných reklam vybírá vítěze anticeny nejen veřejnost, nýbrž také odborná porota. V ní zasednou experti a expertky z genderové oblasti, reklamní i mediální osobnosti, mimo jiné například Barbara Havelková, expertka na genderové právo na univerzitě v Oxfordu nebo Kateřina Kalistová, první náměstkyně ministra kultury.

Vedle Sexistického prasátečka se Nesehnutí snaží upozornit na sexismus i dalšími cestami: spustilo web nesexismu.cz, na kterém mohou lidé poslat podnět úřadu a firmě na konkrétní sexistické reklamy.

„S firmami i úřady se snažíme vice komunikovat. Pořádáme pro ně speciální semináře a kulaté stoly. Je důležité vědět, jak vnímají sexismus firmy a pověřené instituce. Debata o sexismu se odehrává na vice frontách,” vysvětluje strategii Petra Havlíková z Nesehnutí.

Další kampaň, kterou organizace spustila, se věnuje sexismu v každodenním životě. Na webových stránkách Sexismy.cz mohou ženy i muži přispívat svými sexistickými zážitky ze života.

Druhý den po vyhlášení anticeny Sexistické prasátečko, a to 7. listopadu, se mohou zájemci a zájemkyně zúčastnit otevřených konferencí a workshopů na Barcampu Nesehnutí. Součástí budou debaty s názvem Kam směřuje české a slovenské feministické hnutí? a Mohou si ženy za nižší platy samy?.

„Na debatách vystoupí významné osobnosti českého i slovenského hnutí, které se budou zamýšlet například nad tím, jakých úspěchů dosahuje ženskoprávní hnutí a kde má své rezervy,” vysvětluje Kristýna Pešáková.

Organizace se tématu sexismu v reklamách věnuje také ve svých vzdělávacích workshopech pro střední školy nebo při systematické práci s Krajskými živnostenskými úřady.

V loňském ročníku soutěže se o titul nejsexističtější reklamy ucházelo 100 reklam. Veřejnost zvolila za nejvíce sexistickou reklamu zlínské ČSSD a odborná porota vybrala také jednu z politických reklam, tentokrát TOP 09 z Havířova.