Šestý ročník soutěže o anticenu Sexistické prasátečko vyhrála zlínská ČSSD

Šestý ročník soutěže vyhrály politické reklamy. U veřejnosti nejvíce bodovala reklama zlínské ČSSD, zveřejněná před komunálními volbami. Odborná porota zvolila reklamu TOP 09 z Havířova se sloganem „vždy na pravém místě“.

(vd)

20.11.2014 13:39

_ssd_2

Sexismus v politické reklamě je vždy krokem vedle. Foto Archiv DR

Šestý ročník soutěže o anticenu Sexistické prasátečko zná své vítěze. Veřejnost i odborná porota vybírala ze stovky reklam a vybrala ty nejvíce sexistické. Slavnostní vyhlášení se koná už dnes od 19:00 v Barokním sále Místodržitelského paláce v Brně. Slavnostním večerem provede moderátorka Lejla Abbasová.

Šestý ročník soutěže vyhrály politické reklamy. U veřejnosti nejvíce bodovala reklama zlínské ČSSD, zveřejněná před komunálními volbami. Odborná porota zvolila reklamu TOP 09 z Havířova se sloganem Vždy na pravém místě. Celkově se v letošním ročníku sešlo takřka jedenáct tisíc hlasů, volilo se ve dvou kategoriích: Stereotypy a jazykový sexismus a Objektifikace aneb Ukaž všechno.

V první kategorii pomyslnou zlatou medaili získala reklama Radia Spin Čím rezavější střecha, tím vlhčí sklep, v druhé kategorii na stejné pozici skončila zlínská ČSSD, která se zároveň stala absolutním vítězem letošního ročníku.

„Sexismus v politické reklamě je vždy krokem vedle. U politické reklamy veřejnost trvá na vyšších etických standardech a každý přešlap hodnotí přísně. To se projevilo i v letošním Sexistickém prasátečku, kde vyhrály hned dvě reklamy velkých politických stran,“ doplňuje jedna z pořadatelek soutěže Petra Havlíková.

Patnáctičlenná odborná porota složená z expertů a expertek na genderovou problematiku, marketing a veřejnou komunikaci zvolila za nejsexističtější reklamu letošního roku taktéž politickou inzerci, a to havířovskou TOP09 se sloganem Vždy na pravém místě.

„Tento billboard je ukázkou devalvace politického diskursu, místo politického programu se uchyluje k sexismu,“ okomentovala vítěznou reklamu genderová expertka působící v Británii Monika Metyková. „Podobné zobrazování žen je rizikové zvláště v politických kampaních, protože ztěžují vstup žen do politiky,“ dodala Irena Smetáčková z katedry psychologie Pedagogické fakulty Karlovy univerzity.

Na druhé místo odborná porota zvolila propagační videoklip Slezské univerzity v Opavě. „Scénka v kabínke navodzujúca autentický sex sa dostáva až na hranicu porna, pričom slogan spájajúci sex s univerzitou svojou snahou o erotický humor je v prudkom rozpore s charakterom propagovanej inštitúcie,“ zdůvodnil svůj výběr vedoucí katedry marketingové komunikace v Bratislavě Pavel Horňák.

Do trojice odbornou porotou vybraných reklam se dostal také Jazykový a vzdělávací institut, jehož inzerce se sloganem Dostal jsem ji jazykem je nejen sexistická, ale také velmi vulgární, prvoplánová a urážející.

Nejvíce sexistické reklamy budou organizátory „odměněny“ diplomem a manuálem Jak na sexistickou reklamu, kterou před nedávnem vydalo Nesehnutí. Organizace se dlouhodobě snaží prosadit systémové změny, které omezí sexistické a genderové stereotypy v reklamě.



A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.