Největší tunel v zemi není pod kontrolou

Dušan Radovanovič

Česká televize získala tajný kontrolní dokument o průběhu výstavby pražského tunelu Blanka. Údaje v něm dokazují nebezpečný průběh stavby. Město chce tyto závěry kontroly tajit dál a zadá si novou, lepší zprávu.

Kontroverzní stavba tunelu Blanka pohltí každý rok více než osm miliard z rozpočtu Prahy. Z doposavad tajné zprávy supervizora, kterou se podařilo České televizi získat, vyplývá, že magistrát nemá přehled, zda skutečně platí za odvedenou práci. Navíc prý mohou hrozit i další havárie. Na stavbu tunelu v současné době dohlíží zhruba čtrnáct pracovníků technického dozoru. Podle zprávy by jich však mělo být alespoň čtyřikrát tolik.

„V projektu nefunguje žádná systematická kontrola, natož kontrola nezávislá, a tento materiál jasně říká, že z toho můžou plynout velké problémy," řekla České televizi zastupitelka za Stranu zelených Petra Kolínská. Předsedkyně pražských zelených také upozornila, že navíc není jisté, zda správně probíhá fakturace stavebních prací.

Jako vážnou vidí situaci i další pražský zastupitel, Jiří Witzany. „To, že se tedy propadla Stromovka nebo otřásá Letná, může být nepřímý důsledek toho, že vlastně město nemá kontrolu nad stavbou."

V dokumentu, jenž vypracovala firma Grid, padá největší díl viny na Inženýring dopravních staveb (IDS). Tato firma pro magistrát zajišťuje všechny záležitosti související s výstavbou tunelu. Její zástupci však jakékoli pochybení odmítají a společnosti Grid dokonce vyhrožují trestním oznámením.

Vypracování supervizní zprávy si zadal ředitel Odboru městského investora pražského magistrátu Jiří Toman. Zjevně však dostal jiné výsledky, než jaké si u firmy Grid objednal a jaké očekával. „V současné době uvažujeme, že pokud nezlepší supervizor svoji práci, tak s ním nepochybně smlouvu rozvážeme," řekl pro pořad Reportéři ČT Toman.

Podle Tomana je totiž všechno v nejlepším pořádku a kritikou se dál zabývat nehodlá. Zprávu prý ani neposkytne členům dopravního výboru nebo primátorovi. Takovou ignorací jsou ale opoziční zastupitelé šokováni. „Jako první by se měla okamžitě veškerá činnost zastavit, nově nastavit podmínky a potrestat nebo dohledat viníci, kteří vůbec takovýto stav umožnili," cituje server Ct.24.cz nezávislou zastupitelku Janu Ryzlinkovou.

„Stavby takového rozsahu jsou obecně velmi náročné na kontrolu, což znamená, že v podmínkách pražského magistrátu jsou vysoce rizikové. To se ovšem netýká jen Blanky, ale i dalších potenciálních megaprojektů typu Olympiáda. Tam ty tlaky podnikatelských zájmů jsou obrovské a špatně kontrolovatelné," řekl Deníku Referendum Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.

Podle nejnovějších informací navíc Metrostav stále nemá všechna potřebná stavební povolení. Chybí mu především v případě pozemků v blízkosti stanice metra A Hradčanská. Pokud stavební povolení nezíská, zlikviduje výstavba tunelu výstup z vestibulu metra směrem do Bubenečské ulice a ulice Pod Kaštany. Lidé by tak museli chodit přes frekventovanou trať.

„Těch problémů je tam celá řada a další nás bezpochyby čekají," uzavírá Křivohlávek.

Další informace:

Ct.24.cz Magistrát nekontroluje stavbu tunelu Blanka, tvrdí supervizor

Ihned.cz Tunel Blanka má další problém: Nemá všechny potřebné pozemky