Fritézový fanatizmus

Peter F. 'Rius Jílek

Slovenští duchovní podpořili referendum, v němž se má 7. února hlasovat o přípustnosti homosexuálních manželství a právu homosexuálů na adopci a výchovu dětí. Pro JeToTak okomentoval událost literární kritik Peter F. 'Rius Jílek.

Slovné spojenie pastiersky list mi evokuje vyprážaný syr so šunkou, ktorý je v stravovacích zariadeniach po celom Slovensku často radený medzi vegetariánske jedlá. Obdobnou nezdravou zaslepenosťou zrejme trpia aj predstavitelia miestnej katolíckej a evanjelickej cirkvi, keď sa počas zimných sviatkov rozhodli podporiť referendum proti právam gejov a lesieb.

Známá lahůdka s velkou oblohou. Foto Wikimedia Commons

Luteráni ma prekvapili viac, lebo mnohé ich severoamerické spoločenstvá, ale i európske, napríklad v Nemecku či Škandinávii, sa oficiálne zastávajú rovnakopohlavných zväzkov, dokonca im nemajú problém požehnať.

No bez ohľadu na tieto skutočnosti je zarážajúce, akým spôsobom náboženské organizácie zasahujú do svetských záležitostí a doslova sa podieľajú na šírení nenávistných bludov. Košický arcibiskup metropolita vo svojom vianočnom pamflete nazýva rovnosť medzi mužmi a ženami ideológiou a všetko ostatné považuje za zvrátenosť. Vskutku inteligentné.

Argument o vzore vo svätej rodine ma opäť pobavil. V dávnejšom komentári som už spomenul, že pre západnú civilizáciu nejde o veľkú výhru: veď Jozef nebol Ježišovým otcom, mal ich v podstate dvoch, ak počítame Jahveho a tiež treba pripomenúť nevernú (?), zneužitú (?) Máriu, ktorá mohla byť pri pôrode vo veku trinástich rokov.

Adopcie detí homosexuálmi nie sú žiadne sociálne experimenty, dokazuje to mnoho serióznych longitudinálnych štúdií. Samozrejme, je super mať mamku a tatka, avšak nie vždy sa pošťastí, do reálneho života vstúpi alkohol, choroba, násilie, nevera, smrť a je po ideáli. Mimochodom, vo zvieracej ríši sa rovnako dajú nájsť homosexuálne páry starajúce sa o mláďatá. Sú hádam tučniaky, medvede alebo líšky chápavejšie než ľudia?!

V celej pseudodiskusii o manželstve — každý normálny sociológ potvrdí, že historicky sú polygamné vzťahy tie najtradičnejšie — sa zabúda na lásku, hovorí sa o prokreativite, čím sa nemyslí nič iné, len praobyčajná súlož bez prezervatívu, predpokladám, pri zhasnutom svetle. Každý normálny sexuológ zasa potvrdí, že telesná intimita má byť kreatívna, ináč môžeme zostať iba kamarátmi. Spojenie dvoch ľudí sa nesmie zúžiť na reprodukčnú funkciu, emócie predsa nespadajú pod zákonník práce.

Prv ako sa ponúknete tou prepálenou sračkou, porozmýšľajte nad zákulisím kuchyne, ktorá vám ju pripravuje. Michelinské hviezdičky by som neočakával.

    Diskuse
    January 3, 2015 v 14.29
    podmíky pro referenda
    snad i tohle téma některé fandy referend přesvědčí jak je ošidné změkčovat podmínky pro přímé rozhodování (zejm. procento účasti pro jeho uznání)
    FT
    January 4, 2015 v 13.05
    Pane Dolejši, pokud se nemýlím, tak se diskutuje o snížení procenta účasti pro uznání u obecních referend. Vzpomenete si na nějaké již proběhlé obecní referendum s podobnou tematikou té která je popisovaná ve článku?
    January 5, 2015 v 11.11
    nízká účast není dobře vždy
    diskutuje se nejen uzákonění obecného referenda (Úsvit tlačí na velmi měkké podmínky) tak i úprava místních referend, které se zhusta nedaří.
    U obého ale platí že referendum je nástroj který by měl být používán přiměřeně, neměl by sloužit menšině a není -li o něj zájem tak je to také informace.
    A myslet si že v obecních referendech budou jen předem ty pravé obecné problémy je naivní, vždy se může jnajít obskurní téma. Kriterium účasti tedy zůstává významné.
    FT
    January 5, 2015 v 19.13
    Nemyslíte, že senát, obecní a krajská zastupitelstva a evropský parlament slouží menšině? Není o ně zájem, to je také informace.
    A myslet si, že zastupitelé budou řešit jen ty pravé problémy je naivní, vždy se může najít obskurní téma.
    Kritérium účasti?
    MP
    January 5, 2015 v 20.18
    Obávám, že je to argument právě pro to změkčenī
    Pokud se ty podmínky, tak jako u dnes v parlamentu projednávaných návrhů, určují počtem podpisů potřebných pro vypsání, pak je to naopak zvýhodnění organizovaných skupin, církví, politických stran apod. Protože takové spolky disponují prostředky pro sběr podpisů. A nemusí to ani být církev jako celek, stačí militantní křídlo -- tak jako na Slovensku. Tudíž takto stížené podmínky zajistí, že budou převažovat referenda prosazující zákaz potratů, registrovaného partnerství anebo mešit.
    Samo rozhodné kvórum je v tomto ohledu neutrální. Pokud by mělo spolehlivě v ryze kvantitativní rovině zabránit prosazení represivního záměru militantní menšiny, muselo by se pohybovat zřetelně nad dvěma třetinami. Pokud předpokládáme, že konfliktní návrh vyvolá občanský odpor -- a bez takového předpokladu je nesmyslné zavádět jakékoli referendum--, pak stačí čtvrtinové kvórum právě tak jako padesáti procentní.

    ??
    January 6, 2015 v 18.24
    Rozdil mezi dvema fanatiky vidim v tom, ze
    Kosicky metropolita ve svem pastyrskem liste nepouziva slovo sracky.