Kamionový maglev, dražší mýto a dražší housky

Miroslav Hudec

Velkodopravci se brání zdražování mýtného. Jedním z argumentů je, že se nezlepšuje zvalita dálnic, takže není důvod mýtné zvyšovat. Jsou to přitom kamiony, díky kterým se vynakládají velké prostředky na opravdu silnic.

„Kvalita housek rozhodně nestoupla, a není tedy důvod zdražovat.“ Docela se bavím při představě, jak by asi pekař zareagoval na tuhle zákazníkovu repliku. Jak totiž objektivně zhodnotit, zda vzrůst kvality housek přesně odpovídá vzrůstu výše jejich ceny? Ten přitom činí za posledních dvacet, třicet let drsný desetinásobek. Myslím, že i velmi dobrý ekonom by měl s přesným propočtem problémy, a nakonec by to asi vzdal s obvyklým, že konečnou cenu stejně vytváří ta již příslovečná, neviditelná.

Martin Felix, mluvčí Česmadu Bohemia, musel tedy zřejmě přijít na nějaký převratný objev v ekonomické vědě, soudě alespoň z jeho výroku, že „stav dálnic se od posledního zdražování v roce 2012 rozhodně nezlepšil a není tedy důvod zdražovat“ („Vláda se neshodla na zdražení mýta“, Právo 21. 10.). Nebo, že by počítání spravedlivé výše mýtného bylo o tolik jednodušší než počítání spravedlivé ceny housek?

Ale bez legrace. Myslím, že odmítat zdražení mýta s poukazem na stav komunikací je dost nejapná výmluva. Už proto, že kamiony se nad jejich povrchem nevznášejí jako nějaký maglev, nýbrž tomu povrchu dávají jaksepatří zabrat. A platit vzniklé škody má za ně kdo? A nejen na těch dálnicích.

Do oprav silnic by se nemuselo tolik investovat, kdyby se kamiony nesnažily vyhýbat mýtnému. Foto Richard Radim, Mediafax

Třeba Krajská správa silnic Libereckého kraje, druhého nejmenšího v republice, vydala na opravy a údržbu silnic 2. a 3. třídy jen v roce 2013 hodně přes čtvrt miliardy korun. Z peněz nás všech, které pak chybí jinde, třeba ve školství — slýchal jsem opakovaně stesky na krajských poradách ředitelů škol.

A je už trapné neustále opakovat, že by se do těch oprav zdaleka nemuselo tak investovat, kdyby právě kamiony ve snaze vyhnout se i tomu levnějšímu mýtu, nebo dokonce i jen kvůli zkrácení cesty, také tyto silnice systematicky nedevastovaly a nádavkem „nezpříjemňovaly“ místním život nadměrným hlukem, smogem a permanentním malým zemětřesením, ničícím jejich nemovitosti.

Ostatně, proč by se měla vláda chovat jinak než velkodopravci, kteří si rozhodně žádné násilí nečiní? Stoupnou-li jim náklady, prostě zdraží, a hotovo. Teď k tomu zrovna mají příležitost, stýskají si, že mají málo řidičů a že nestíhají. Že prý jim řidiči utíkají do Německa, kde mají lepší platy. Asi se holt budou muset zvednout i ty české, a hned je důvod ke zdražení. Naštěstí ne housek, ty kamiony nevozí, jakkoliv jejich zdražením občas kamionoví dopravci straší ve snaze ovlivnit veřejné mínění ve svůj prospěch.

A propos, když dopravci nestíhají, proč více nevyužívají železnici? Je jednak k přepravě zejména těžkých nákladů přímo určena, jednak by se tím elegantně a poměrně rychle vyřešila řada výše popsaných problémů.