Problémy se zprovozněním Blanky Prahu nepálí, upozorňuje iniciativa

Vratislav Dostál

Pražský magistrát měl prověřit, jak pomoci Praze od problémů po zprovoznění Blanky, doposud se tak ale nestalo. Auto*Mat kvůli tomu interpeloval náměstka, ale ten má dost času i na odpovědi. Na dotazy totiž chce odpovědět písemně do třiceti dnů.

Aby se zprovoznění Blanky nestalo Praze osudným, je třeba provést mnoho dalších dopravních úprav: zpomalit přísun aut v návazných ulicích, začít s humanizací magistrály a dostat tranzit z historického centra.

„Praha se zavázala k osmi hlavním úpravám, ale nyní to vypadá, jako by z některých chtěla vycouvat,“ tvrdí Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat. Přitom je dle jeho slov stále více lidem zřejmé, že pokud bude Blanka zprovozněna bez těchto opatření, bude její dopad ničivý, protože do města přivede velké množství nových aut.

Rada přijala 19. listopadu 2013 usnesení, ve kterém pověřila náměstka primátora Nouzu a ředitele Technické správy komunikací (TSK) Pivce, aby prověřili proveditelnost osmi opatření omezujících negativní dopady zprovoznění tunelu Blanka. Kontrolní datum bylo stanoveno na konec prosince loňského roku.

Kdo čekal na začátku ledna informace o dalším vývoji, byl zklamán — týdny ubíhají a hlavní aktéři z magistrátu a TSK o celé záležitosti mlčí. Jaké jsou tedy dosavadní výsledky práce TSK? Na to se náměstka pro infrastrukturu Nouzy ve své interpelaci ptal ve čtvrtek Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.

„Podle našich informací se nám jeví, že ve značné části plnění tohoto bodu usnesení se na TSK neděje nic nebo jsou dokonce podnikány kroky v rozporu s usnesením Rady,“ vysvětlil Masare.

Týká se to zejména přípravy humanizace severojižní magistrály a zabránění tranzitu historickými ulicemi Starého Města a Malé Strany. Omezení tranzitu v této oblasti — při podmínce zachování průjezdu pro rezidenty — přitom podporuje i Praha 1 a spolu se zahájením humanizace magistrály jde o klíčová opatření.

Iniciativa Auto*Mat varuje, že s otevřením tunelu Blanka dojde také k prohloubení problémů v ulicích na Blanku navazujících. Obzvlášť silně budou zasaženy ulice V Holešovičkách a Jugoslávských partyzánů. Vítězné náměstí se stane součástí přivaděče na okruh. V okolí míst, kde tunely vycházejí na povrch, se stanou ulice pro lidi nesnesitelnými.

Negativní důsledky zprovoznění Blanky lze nicméně snížit, pokud se současně s otevřením tunelu zabrání tranzitu historickým centrem a začnou práce na humanizaci magistrály. Tranzit, který lze z centra odklonit do Blanky, čítá více než třicet tisíc vozidel denně, dopravní modely ale ukazují, že bez opatření v samotném centru se tak nestane.

Náměstek Nouza reagoval tím, že na interpelaci odpoví písemně. „V současné chvíli vám nemůžu podat žádné vysvětlení, musím se na celou záležitost podívat společně s ředitelem TSK, a nejpozději do 30 dnů budu mít k dispozici jasnější stanovisko, které se těchto akcí týká,“ řekl při interpelaci.

Podle iniciativy to znamená jediné: Nouza, který byl řešením problémů s Blankou pověřen, se zadanému úkolu nevěnuje a neví ani, v jakém stavu se nachází. Za jeho pasivitu budou ale trpět Pražané.