Redaktor MF Dnes Vladimír Ševela kritizoval ANO. Končí

Novinář Ševela kritizoval Agrofert i rozhodnutí jmenovat ministrem životního prostředí Richarda Brabce, muže chemického průmyslu. Teď musí odejít z Mladé fronty Dnes. Vydavatel Babiš i šéfredaktorka Slonková popírají politický motiv.

(vd)

30.01.2014 09:13

Babis-muj-pribeh05

Sociolog médií Volek: Může se jednat o příklad toho, jak Babiš hodlá v budoucnu Mafru řídit. Foto politické hnutí ANO

Vloni v červnu napsal Andrej Babiš na svém twitteru: „Dnes som mal hodně vystrašených otázek či nebudu zasahovat novinářům do řemesla. Samozřejmě ne, hned by se to rozneslo a byl bych mrtvý muž.“ Jeho slova nyní ale dostávají povážlivou trhlinu. Děje se to právě v době, kdy přebírá podíl na reálné politické moci jako ministr financí.

Vedení Mladé fronty Dnes, kterou od 1. ledna řídí jako nová šéfredaktorka Sabina Slonková, neprodloužilo smlouvu ekologickému novináři Vladimíru Ševelovi, který byl autorem článků kritizujících Agrofert i rozhodnutí Babišova politického hnutí ANO obsadit ministerstvo životního prostředí reprezentantem chemického průmyslu Richardem Brabcem.

„Ve Valašském Meziříčí stojí hned vedle hřbitova továrna DEZA. Ta podle žebříčku ekologické organizace Arnika vypouští ze všech továren v Česku nejvíc jedů způsobujících rakovinu a zároveň nejvíc neřádu ohrožujícího plodnost. Patří Andreji Babišovi, jehož hnutí ANO se nyní po dobytí ministerstva financí rozhodlo jít do dalšího ukázkového střetu zájmů,“ napsal na sklonku loňského roku v komentáři Modré krocení pokračuje Babišem redaktor MF Dnes Vladimír Ševela.

Upozornil tak na krajně rozporuplný návrh hnutí ANO, které vyslalo na ministerstvo životního prostředí bývalého ředitele a předsedu dozorčí rady jedné z Babišových chemiček, lovosické Lovochemie. „Pokud na poslední chvíli nezvítězí zdravý rozum, ministrem životního prostředí se stane Richard Brabec,“ zdůraznil Ševela a připomněl, že Lovochemie skončila na třetím místě v antisoutěži o vypouštění látek ničících živočichy a rostliny v řekách.

„Babišovy chemičky vyrábějí také umělá hnojiva, s jejichž nadměrným šířením by ministerstvo také mělo zápolit. A aby střetů zájmů nebylo málo: Babiš si pořídil i lesní firmy, které před tímto nákupem kácely dřevo v šumavském národním parku, proti čemuž se mezi ochránci přírody zvedla vlna nevole,“ pokračoval v kritickém tónu Ševela.

Proti nominaci Brabce se začátkem roku ozvali také ekologové. Mluvčí Hnutí DUHA Jan Piňos označil obsazení ministerstva Brabcem za exemplární střet zájmů. „Je nepřijatelné, aby velkoprůmyslník typu pana Babiše měl ve své správě životní prostředí. Proti panu Brabcovi nic osobně nemám, ale kdyby byl jen trochu soudný, tak by do takové funkce jako exředitel dvou našich chemiček a lobbista ve Svazu průmyslu vůbec nešel,“ argumentoval Piňos.

Andrej Babiš na kritiku ekologických organizací tehdy podrážděně reagoval, obhajobě ekologického profilu firmy Agrofert věnoval i několikaminutové vystoupení na tiskové konferenci, na níž vznikající kolice představovala rozdělení a obsazení resortů.

Týden po zveřejnění kritického komentáře Ševelovi vedení MF Dnes nabídlo, aby pracoval v pražské mutaci deníku. To jako zkušený novinář odmítl. Vedení redakce mu na to oznámilo, že s ním neprodlouží smlouvu.

Slonková popírá politický motiv. Babiš chce o Ševelovi ještě jednat
Sabina Slonková, které je šéfredaktorkou MF Dnes od začátku letošního roku, rozhodnutí o ukončení spolupráce s Vladimírem Ševelou zdůvodnila v písemných odpovědích pro Deník Referendum restrukturalizací oddělení domácího zpravodajství. „Panu Ševelovi skončila pracovní smlouva. Nabídli jsme mu pozici reportéra v pražské příloze. Pan Ševela nakonec nabídku nevyužil,“ uvedla Slonková.

„Jde o mé rozhodnutí, které jsem učinila v rámci nové struktury domácího zpravodajství, pod které Vladimír Ševela spadal. Nová struktura má zefektivnit práci oddělení, zejména přinášet nové, původní zprávy. Pozice členů oddělení jsem obsadila lidmi, kteří lépe splňují mé představy o fungování domácího zpravodajství, než pan Ševela,“ napsala šéfredaktorka MF Dnes.

Podle jejího vyjádření je běžné, že redaktoři dostávají smlouvu na dobu určitou. Na otázku, zda to na ně nevytváří tlak, kvůli kterému se u nich uplatňuje autocenzura, odvětila, že je přesvědčena, že to tak není.

Radka Burketová, tisková mluvčí ANO na dotazy Deníku Referendum odpověděla: „Dobrý den, je mi líto, ale tato problematika se netýká hnutí ANO.“ Rovněž Andrej Babiš na dotaz Deníku Referendum nejdříve odpověděl textovou zprávou: „Co to je za nesmysl, vůbec o tom nevím a do redakce vůbec nezasahuji. Je to hloupý pokus o lež.“

Po zopakování otázky, zda je ochoten učinit něco pro to, aby Ševela mohl pokračovat ve své práci, se sám ozval a svůj postoj upřesnil. „O ničem nevím, je to starost nové šéfredaktorky a pana Košíka [předsedy představenstva Mafra], do chodu redakce nezasahuji, jak jsem slíbil,“ zopakoval Andrej Babiš v telefonickém rozhovoru.

„Pana Ševelu ale znám, zval jsem ho dokonce na setkání nového ministra životního prostředí Richarda Brabce s ekologickými organizacemi,“ doplnil Andrej Babiš s tím, že se schůzky redaktor Ševela nakonec nezúčastnil. „Také jeho kritický článek znám, četl jsem ho,“ dodal.

Předseda ANO, ministr financí, vydavatel Mladé fronty Dnes a majitel Agrofertu Andrej Babiš nakonec Deníku Referendum sdělil, že Ševelův osud v MF Dnes s předsedou představenstva akciové společnosti Mafra Štěpánem Košíkem probere.

Vladimír Ševela je do 31. ledna v MF Dnes smluvně vázán. K případu se s tímto zdůvodněním pro Deník Referendum odmítl vyjádřit.

Namísto kritiky propaganda
Slova Slonkové i Babiše problematizuje skutečnost, jak podstatně se změnil tón, jímž o Richardu Brabcovi a ekologickém profilu politického hnutí ANO začala MF Dnes referovat. Schůzky s ekologickými organizacemi se Ševela neúčastnil, ale MF Dnes o ní zprávu vydala.

Článek zde vyšel 13. ledna 2014 pod titulkem „Babiš očaroval ekology, jeho ministra-chemika vzali na milost.“ Jeho autorka Markéta Březinová se v problematice evidentně neorientuje, takže bývalého ministra životního prostředí Ladislava Mika překřtila na Miku.

Co se po ní chce, ale zřejmě pochopila. V článku se psalo:
„Bylo to fajn," pochvaloval si průběh schůzky Babiš. „Byli rádi, že s nimi vůbec někdo mluví," uvedl šéf ANO. A tak řada ekologů, kteří ještě minulý týden nechtěli o „průmyslníkovi“ na ministerstvu ani slyšet, změnila názor. Zástupci patnácti organizací vzali Brabce na milost a dali mu tradičních sto dní hájení. „Vysvětlili jsme mu, v čem je podle nás střet zájmů. Názory z obou stran jsou jasné, ta věc je probraná." uvedl Vojtěch Kotecký z Hnutí DUHA. „Shodli jsme se, že už to nemá cenu řešit, a udělali za tím tlustou čáru,“ potvrzuje Jan Rovenský z Greenpeace.

O schůzce nevyšla zpráva nikde jinde kromě deníků vlastněných Andrejem Babišem a zástupci ekologických organizací o ní s Deníkem Referendum hovořili mnohem střízlivějším tónem, než jak to líčí MF Dnes.

Tiskový mluvčí Hnutí Duha Jan Piňos ke zprávě MF Dnes říká: „Je asi pravda, že kolegové si některými svými výroky naběhli na vidle. Faktem ale je, že zpráva v MF Dnes vůbec neodpovídá skutečnosti. Stručně řečeno: Brabec nikoho neočaroval a nikdo z nás ho nevzal na milost. Na schůzce nic neslíbil. Korektní by bylo napsat, že dostal šanci. A jak s ní naloží, se teprve uvidí.“

Jan Piňos se vyjádřil i k původnímu příslibu, že na schůzku bude Vladimír Ševela pozván: „Slíbil to ve své odpovědi na Ševelův komentář v MFD sám Richard Brabec. Pozvání se však nekonalo. Podivně napsaný článek o tomto setkání napsala Ševelova kolegyně, zatímco jemu vzápětí v redakci oznámili ukončení spolupráce.“

V úterý 28. ledna v idnes.cz vyšel s Richardem Brabcem rozhovor Zdeňky Trachtové pod titulkem „Ministerstvo životního prostředí bylo rejdištěm lobbistů, tvrdí Brabec“. Nastupující ministr v něm prokazuje nespornou základní orientaci v problematice. Ani jednou ale není konfrontován se svými výroky, natožpak s rozhodnutími, jež musel v minulosti činit jako šéf Lovochemie či předseda asociace chemického průmyslu.

Konfrontován autorkou není ani v jediné vyloženě kontroverzní pasáži, kde kritizuje českou regulaci chemického průmyslu jako příliš přísnou. „Pokud jsou české zákony přísnější [nežli evropské], měli bychom přesně vědět proč. Budu se tím dál zabývat a rád bych dostal vysvětlení z hlediska reálné nebezpečnosti látek, které jsou v našem registru navíc oproti tomu evropskému,“ říká Brabec.

Nastupující ministr se zde de facto přiznává k přímému konfliktu zájmů a naznačuje, že hodlá na ministerstvu hájit pozice chemického průmyslu. Zdeňka Trachtová, autorka rozhovoru se nad tím ale nepozastavuje a pokračuje dál v kladení předem připravených otázek. Ani ona, jak naznačuje seznam jejích textů v Idnes, se totiž v ekologické problematice na rozdíl od Vladimíra Ševely neorientuje.

Sociolog médií Volek: Může se jednat o ukázku toho, jak Babiš hodlá Mafru řídit
„Pokud by se podezření, že měl být Ševela z naznačených důvodů přeřazen z centrální redakce na mladofrontovní periférii, ukázalo jako pravdivé, pak by šlo mimo jiné o informaci o tom, že se management vydavatelství Mafra vrací k postupům vycházejícím z tzv. MBA mentality a opouští direktivní způsob uplatňování moci, který předvedl vlastník Agrofertu den po té, co oznámil koupi Mafry,“ říká k případu sociolog médií Jaromír Volek z Masarykovy univerzity.

Uplatňování principů, které si osvojují frekventanti kurzů MBA (Master of Business Administration) vychází z instrumentálně-racionálního pohledu na zaměstnance jako výrobní jednotku, která musí striktně vykonávat pokyny nadřízených. V této logice není například místo pro tak zvanou klauzuli svědomí, standardně používanou v západoevropských médiích.

Místo ní se nepohodlní, tedy neposlušní zaměstnanci postupně odsouvají v rámci organizace na marginálnější pozice, až je tak firma v podstatě donutí k „dobrovolnému" odchodu. Uplatňuje-li se tato logika v novinářské profesi, jde o obzvláště nebezpečný postup, který ve svém důsledku může ohrožovat názorovou pluralitu.

V červnu loňského roku Andrej Babiš vzbudil pozornost, když řadovému redaktorovi domácí rubriky Lidových novin Janu Kálalovi dával hrubě najevo, kdo je v Lidových novinách pánem. V lednu nepohodlnému Vladimíru Ševelovi nebyla prodloužena smlouva.

„Podíváme-li se na uvedený postup optikou teorie řízení, mohlo by se zdát, že se management Mafry profesionalizuje ve srovnání s prvním setkáním šéfa Agrofertu s novináři jako svými zaměstnanci. Je ale třeba upozornit, že z perspektivy plurality médií a svobody žurnalistické práce jde o postup, který může indikovat, jak bude dále řídit vlastník Mafry svá média,“ poznamenává k tomu Volek.

Moc opírající se o MBA mentalitu je podle něj mnohem nenápadnější a tudíž i efektivnější než otevřené vyhrožování, a především nekazí byznys. „S demokracií a názorovou pluralitou je to ale v příkrém rozporu. Při řízení firmy nemá ani demokracie ani pluralita místo, jelikož berou klid na práci, respektive snižují její produktivitu. A o tu jde privátnímu vlastníkovi především,“ vysvětlil Volek.

Mimořádně nebezpečný střet zájmů
Případ naznačuje, že Babišův střet zájmů se může stát přímým ohrožením české demokracie. Jeho Agrofert se v současné době skládá z více než dvou set dceřiných společností podnikajících v chemickém průmyslu, zemědělství, potravinářství, pozemní technice, obnovitelných zdrojích, lesnictví, v těžbě a zpracování dřeva a v čím dál tím větší míře také v médiích.

Kromě Mladé fronty Dnes, vlastní také Lidové noviny, Metro a další menší tištěná média. Jeho strana kontroluje ve vznikající vládě šest resortů a obsadila bezmála čtvrtinu křesel ve Sněmovně.

Sám výčet Babišových funkcí působí jako definice problému: je předsedou hnutí ANO, místopředsedou vlády, ministrem financí, majitelem Agrofertu, vydavatelem médií skupiny Mafra. S obdobnou kumulací politické, ekonomické a mediální moci v rukou jednoho člověka zatím česká demokracie nemá žádnou zkušenost.


A co si myslíte vy? Diskuse (2 příspěvky)

Vlasta Hábová - Borkovice

Tendenční zprávy i v DR? Čtvrtek, 30.Ledna 2014, 18:08:49

Na kolik může být důvěryhodná zpráva, ve které se nepravdivě uvádí, že o schůzce R.Brabce s ekology "nevyšla zpráva nikde jinde, kromě deníků, vlastněných Andrejem Babišem."? Já jsem např. pozitivní zprávu o této schůzce četla v Právu pod sloganem, že ekologové vzali R. Brabce na milost.

2009_09_19_5372

Bohumír Molnár - Československo

Bylo to i na DR Čtvrtek, 30.Ledna 2014, 19:50:42

http://denikreferendum.cz/clanek/17212-ekologove-brabec-muze-byt-dobrym-ministrem

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.