Babiš převzal Mafru. Volek: koupil si minimálně klid na práci

Vratislav Dostál

Podle mediálního experta Jaromíra Volka nemůže ani vydavatelský kodex překrýt pochybnosti a obavy související s propojením obchodních a politických zájmů jednoho politika-podnikatele, jež je v polistopadovém kontextu bezprecedentní.

Agrofert Andreje Babiše tento týden převzal vydavatelství Mafra, pod níž spadají například deníky Mf Dnes a Lidové noviny či další periodika včetně jejich internetových mutací. Deník Mf Dnes zároveň v pátek zveřejnil vydavatelský kodex, na jehož vzniku se kromě šéfredaktorů jednotlivých titulů spolupodílel také novinář Karel Hvížďala. S přechodem akcií na nového majitele byly podle Mf Dnes změněny také orgány společnosti.

Novým předsedou představenstva se stal Štěpán Košík. Působí zároveň jako člen představenstva AGF Media, jež vydává bezplatný týdeník 5+2. Z dosavadních členů představenstva ve funkcích zůstali Dalibor Balšínek, Roman Latuske a Petr Marek. Podle Mf Dnes nebude majitel Agrofertu Andrej Babiš ve vydavatelství zastávat žádnou funkci.

Babiš je lídrem politického hnutí ANO, které má vysokou šanci získat v předčasných volbách sněmovní mandáty. Podle většiny výstupů ze sociologických šetření nelze dokonce vyloučit, že ANO získá více hlasů, než ODS a TOP 09. Babiš v České republice zároveň ovládá více než 200 firem. Právě proto nejspíš podepsal vydavatelský kodex, v němž se zavazuje, že nebude nijak zasahovat do obsahu jím vlastněných médií.

Podle mediálního experta Jaromíra Volka z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity plní ale kodex v kontextu vlastnických a politických aktivit majitele Agrofertu-Mafry funkci pouhého fíkového listu. „Kodex má překrýt pochybnosti a obavy související s propojením obchodních a politických zájmů jednoho politika-podnikatele, které je v polistopadovém kontextu bezprecedentní,“ uvedl Volek pro Deník Referendum.

„Jde o symbolickou hru využívající dokonce jména respektovaného novináře, není ničím proti ničemu. Za pozornost snad stojí fakt, podle kterého kodex explicitně zdůrazňuje, že upravuje výhradně redakční část společnosti a postavení osob, které přímo tvoří redakční obsah médií vydávaných společností,“ dodal mediální expert.

Připomněl také, že to není tak dávno, co novinář Karel Hvížďala oprávněně kritizoval šéfredaktora Blesku za to, že nezastavil rotačky se lživým inzerátem, který dehonestoval v den druhého kola prezidentských voleb jednoho z kandidátů, Karla Schwarzenberga.

„Tento zdánlivě drobný detail naznačuje, jak velký prostor bude mít dále vlastník Mafry k tomu, aby formoval symbolické chování periodik, aniž by  porušil uvedený kodex,“ myslí si Volek.

„Pochopitelně to nejpodstatnější, co můžeme již dnes (ne)vidět v  obsahu obou klíčových deníků, je mlčení k tématům či kauzám, které by  mohly jejich vlastníka poškodit. Jde například o informace o skutečných nákladech na kampaň. Andrej Babiš si danou akvizicí koupil minimálně klid na práci,“ dodal Volek.

Dalším rizikovým vzorcem chování, který slouží standardně k odklonění všech podobných kodexů, představuje podle jeho mínění sázka na novinářskou loajalitu vůči vlastníkovi. „Ta, jak víme z dávné i nedávné historie, nabývala v domácím novinářském mainstreamovém prostředí podoby masivní autocenzury, na kterou žádný kodex nestačí,“ uzavřel Volek.