Do evropských aerolinek vstupuje asijský kapitál

Aerolinky Spojených arabských emirátů Etihad Airways koupily 49 procent akcií srbských JAT a chtějí expandovat dále – zřejmě na Slovensko nebo do Polska. Další aerolinky z Asie přitom očekávají v Chorvatsku, Slovinsku a v Bosně.

Patrik Eichler

26.08.2013 15:49

A1

Etihad Airways byly založeny v roce 2003. Vedle Air Serbia spoluvlastní i Air Berlin, Virgin Australia či irské Air Lingus. Foto Wikimedia Commons

Srbská vláda podepsala začátkem srpna dohodu s Etihad Airways, aerolinkami Spojených arabských emirátů, o prodeji 49 procent akcií státní letecké společnosti JAT. Do společného podniku vloží Srbsko i Etihad Aiways po sto milionech dolarů. JAT přijde o své historické jméno a nově bude létat pod názvem Air Serbia. Dohoda by měla vstoupit v platnost k 1. září. Do té doby ji mají schválit národní kontrolní orgány.

JAT, což je zkratka pro Jugoslávskou leteckou přepravu, má v současnosti 1250 zaměstnanců – 170 z nich jsou piloti, 200 lidí tvoří palubní personál aerolinek. V souvislosti se vstupem zahraničního partnera se předpokládá nabírání nových pilotů a palubního personálu a propouštění ve službách spojených s provozem letadel. V současnosti vedení firmy nabízí těm, kdo se rozhodnou z firmy dobrovolně odejít, odstupné 300 eur za jeden odpracovaný rok.

Vstup ekonomicky silného zahraničního partnera má srbským aerolinkám umožnit rozvoj. Nové prostředky by měly umožnit nákup nových strojů – srbský tisk píše o předpokládaném nákupu deseti letadel Airbus A319. Předpokládá se také rozšíření sítě spojů obsluhovaných z Bělehradu. Už od poloviny června jsou zavedeny každodenní lety do hlavního města Spojených arabských emirátů Abú Dhabí. V místním tisku lze ale najít i zmínku o obnovení přímých letů do Prahy už v zimním letovém řádu. Lety do srbské metropole zrušily ČSA na podzim 2011.

Etihad Airways byly založeny v roce 2003. Vedle Air Serbia spoluvlastní i Air Berlin, Virgin Australia či irské Air Lingus. V souvislosti s jejich příchodem do Srbska se objevily také zprávy o zájmu Etihadu stát se národním dopravcem Slovenska, případně alespoň získat domovskou základu na bratislavském letišti M. R. Štefánika. Stejně tak je Etihad zmiňován jako možný strategický partner polských aerolinek LOT. Pozice národního přepravce členské země EU by Etihadu usnadnila podnikání v celé Evropské unii.

Další firmy, další expanze
Změny ve vlastnické struktuře jsou očekávany také v případě chorvatských Croatian Airlines a slovinských Adria Airways. Na prodej pravděpodobně budou i miniaturní Aerolinie Bosny a Hercegoviny. Ty mají k disposici pouhé dva stroje a nejsou s to na trasách do Turecka a Německa konkurovat přepravcům z těchto zemí.

V případě Chorvatska oznámila vláda záměr vypsat do poloviny října tendr na prodej 49 procent národních aerolinek Croatia Airlines jen před několika dny. Za hlavního zájemce je v tuto chvíli považován indonéský přepravce Garuda Indonesia. Druhé zmiňované China Southern Airlines zase nejspíš vstoupí do slovinských aerolinek Adria. Kromě aeroliní a letiště prý mají velký zájem také o angažmá evropských pilotů.

Nové aerolinky, které mají zaplnit prostor po zkrachovalém národním leteckém přepravci Malév, mají během podzimu zahájit svůj provoz v Budapešti. Sólyom Hungarian Airways jsou podle dostupných zpráv financovány investory z Ománu a Spojených arabských emirátů, měly by do konce letošního roku provozovat dvanáct letadel a postupně zaměstnat až 1500 lidí.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.