Jak hrát šachy se Zemanem

Sobotkovský tábor sociálních demokratů je jediný, který dokáže se Zemanem důstojně hrát šachy. Ty se nedají hrát jinak než proti bezprostřednímu zisku. Zeman totiž počítá právě s jednoduchými politickými kalkuly a paradoxy. A jenom ty dokáže předjímat.

Mezi první kroky Rusnokovy vlády patřilo prosazení návrhu na zvýšení minimální mzdy. ODS na to reagovala s bleskovou rychlostí. Nejenom že odmítla její zvýšení, ale okamžitě oznámila, že ji chce zrušit.

Původně jsem chtěl psát právě o zvyšování minimální mzdy a o jejím empiricky domnělém vlivu na nezaměstnanost. Pak mi ale došlo, že bych tím mlžil ekonomickými argumenty a sloužil tak mnohem podstatnější politicko-strategické iluzi.

Okamžitá reakce ODS na zvýšení minimální mzdy totiž nebyla ideologickým argumentem. Jednalo se v posledních sedmi letech o první slavnostní výpad občanských demokratů v roli opozice. A šampaňské nikde...

Za radikální reakcí na zvýšení minimální mzdy stála jasná strategie udělat z Rusnokovy vlády levicového nepřítele s podporou sociálních demokratů a KSČM. Jestliže se sociální demokraté přihlásí k Rusnokově vládě, nahrají tím bývalé koalici na opoziční smeč. A já mám dojem, že ten smeč někdo dlouho připravoval.

Volby se vyhrávají z opozice
Před prezidentskými volbami koloval vtip: „Sociální demokraté podpořili Zemana a modlí se, aby vyhrál Schwarzenberg. Občanští demokraté podpořili Schwarzenberga a modlí se, aby vyhrál Zeman. Lidovci se radují, že se všichni modlí.“ Na rozdělení rétoriky a opravdových zájmů se v podstatě nic nemění. A opět je středem tohoto paradoxu Miloš Zeman.

Je v zájmu bývalých koaličních stran, aby vyvolaly iluzi, že současná Rusnokova vláda je levicová a že, co se stane špatně během jejího působení, bude možno připsat na vrub sociální demokracii a komunistům. Je v jejich zájmu, aby ukázaly, že i současné personální změny jsou jen ochutnávkou razií, které přijdou, jestliže se vlády ujme „opravdová“ levice. „Nedejbože s komunisty!“

A je právě v zájmu bývalé koalice, aby Rusnok a jeho ansámbl vládl až do voleb. Je jen neštěstím politiky, že pro ni kvůli tomuto rozporu rétoriky pravicové strany nemohou hlasovat.

Rusnokova vláda levice... i bez důvěry
Po sedmi letech plundrování země by bylo pro jakoukoli stranu těžké se stavět při volební kampani do opozice. Díky Rusnokově vládě to bude docela možné. Ta se totiž po hlasování stane ex post menšinovou vládou levice. A je jedno, jestli důvěra celou Sněmovnou vyslovena bude nebo nebude. Bývalé koaliční strany se tak dopustí politického majstrštyku a budou se moci plně ujmout opoziční role.

Paměť je krátká a aféry současné vlády mohou přehlušit i hlasité excesy té minulé. Ještě jeden Burian, Balvín a Fischerovy dluhy a je o skandály postaráno. Jestliže se do vřavu přidá Babiš a pár miliard na novou PR stranu, po volbách může vládnout třeba i Kalousek.

Česká pravice už své reformy zakončila. Moudře rok před volbami. V tomto období se chtěla uklidit a uklidnit. I pád Petra Nečase a nástup dočasné „levicové“ vlády je tak v jejich bytostném dlouhodobém zájmu. Stejně jako je v jejich zájmu rétoricky poukazovat na nesouhlas s ní. A právě pro zájem koaličních stran budou hlasovat ti, kteří pro Rusnokovu vládu zvednou ve středu ruce.

Člověk versus Počítač
Sobotkovský tábor sociálních demokratů je jediný, který dokáže se Zemanem důstojně hrát šachy. Vypadá sebevražedně, protože je jeden tah za ním (ostatní jsou však dva). Jinak než proti bezprostřednímu zisku se se Zemanem hrát nedá. On totiž počítá právě s jednoduchými politickými kalkuly a paradoxy. A jenom ty dokáže předjímat.

I kdyby sociální demokraté nakonec hlasovali pro Rusnoka dle rozhodnutí předsednictva, Sobotka svým odporem ukázal, že Rusnokova vláda není vládou sociálních demokratů. Proto dělá dobře, když se takto dobrovolně vrhá do jámy lvové. Je takový Kasparov hrající krátkodobě sebevražedné tahy proti počítači Deep Blue.

Druhému táboru, jak se zdá, jde o to ulevit si od bývalé koaliční vlády. Co nejdříve spravit, co napáchala vláda minulá. Tomu se nelze divit a zní to vlastně logicky. Pár měsíců bezmocné vlády bez podpory Sněmovny nebo pochvala od prezidenta jsou ale v tomto kontextu nesmírně krátkozrakým cílem.

Zeman myslí dva tahy napřed. Předjímal nutné paradoxy pravice, která si přeje „levicovou“ vládu, a levice, která ji musí podpořit. Nechává na poslední chvíli všechny zobat z ručičky. A je docela jedno, že mu z ní mnozí zobou rádi. Zobou i tak. Soudě podle minulosti, prezidentovým cílem není rozdělená ČSSD, jeho cílem je především slabá ČSSD. A taková bude, jestliže Rusnok bude moci dovládnout v jejím jménu.

Zemanova koncovka
Minulost české politiky nás rovněž učí, že tyran zůstane tyranem – zvlášť stane-li se prezidentem. Být na chvíli oblíbenec negarantuje blahovolné zacházení navždy. Stejně jako náklonnost spojená se stockholmským syndromem zasahuje pouze rukojmí. Nikoli únosce.

Ve francouzštině se říká „jamais deux sans trois“. Tedy volně přeloženo „co se stalo dvakrát, vždy se stane i potřetí“. Já si vzpomínám na jednu pravicovou vládu, která by nejspíš nevládla bez přeběhlíků, které někdo sháněl a přemlouval. A taky na jedny prohrané volby kvůli odklonění voličů k jakémusi politickému fanklubu. To by bylo dvakrát.

A co si myslíte vy? Diskuse (32 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.

Img_4546

martin škabraha - autor erót-ické literatury

Úterý, 6.Srpna 2013, 17:32:39

Bohuslav Sobotka dneska ztratil tvář. Škoda.

Foto_znoj__b

Milan Znoj - Praha

Úterý, 6.Srpna 2013, 18:10:59

Martine, tomu povzdechu milovníka erót-ické literatury chybí politická soudnost. Sobotka byl přehlasován. To měl složit funkci, nebo odejít z předsednictva, anebo říci, že on se bude řídit svým svědomím při hlasováním a ruku nezvedne a nezvedne? Máme takovou většinovou sociální demokracii, jakou máme většinovou levicovou společnost. Naštěstí Sobotka nabídl perspektivu jiné sociální demokracie, řekněme mladší, a je dobře, že to udělal, protože ta nabídka pořád trvá, a je také dobře, že poté, co neuspěl, se nedal na donkichotsví. Byť by donkichotství bylo hezké, ale v politice (povětšionou) bývá na nic.

Img_4546

martin škabraha - autor erót-ické literatury

Úterý, 6.Srpna 2013, 18:57:39

Přehlasován nebyl. On ten svůj návrh přece vůbec nepředložil.

Foto_znoj__b

Milan Znoj - Praha

Úterý, 6.Srpna 2013, 19:14:57

Máš pravdu. Prostě zjistil si, jaká je většina, a jnechtěl být přehlasován. Moje vyjádření bylo matoucí.

Martin Pleva - pedagog, Brno

P. Kolaříku, Úterý, 6.Srpna 2013, 21:31:56

neopouštějte sociální demokracii. Potřebuje takové voliče, jako jste vy. Jenom proto, že ji zatím volí málo P. Kolaříků nebo M. Plevů a hodně panů Ziků a paní Švandových, proto je takovou, jaká je, a proto musela rozhodnout, jak rozhodla.

Souhlasím s tím, že B. Sobotka ukázal, že jiná socdem je možná, víc prozatím nejde, voliči ještě nedozráli...

Je Sobotka v problémech a když tak v jakých ? Středa, 7.Srpna 2013, 07:35:54

Sobotka se zachoval nikoliv jako státník, ale jako mamlas. Místo "strategie odvolávám co jsem odvolal a slibuji co jsem slíbil", měl podpořit Rusnokovu vládu. Od začátku měl a mohl hlásat na plná ústa, že mu jde o nezametení vyšetřování Nečase a spol. pod koberec, o ochranu zákonnosti proti nehorázným útokům pravice na justici a policii. Také samozřejmě nadále prosazovat předčasné volby. To měli být "koně" na kterých měl rajtovat. Tedy, pokud na něj Kalousek opravdu něco nevyhrabal na min. financí, pak holt musel zachraňovat sebe, že ? A voliči, ti byli nedozrálí už za starého Říma. Je třeba pracovat s těmi lidmi co jsou, nebo chcete vyměnit lid p. Pleva ?

20160518_roman_kanda-11_crop

Roman Kanda - Praha

ad Politická soudnost Středa, 7.Srpna 2013, 08:16:37

Souhlasím s Milanem Znojem a jsem rád, že se tato dvě slova v diskusi konečně objevila: "politická soudnost". A já bych se přimlouval za politický pragmatismus – prosím, neplést (jak je v Čechách a na Moravě zvykem) s bezzásadovostí.

Celé neštěstí těchto diskusí stojí zejm. na straně obhájců B. Sobotky. To neštěstí spočívá v tom, že vnitrostranické diskuse či prostě určité pnutí mezi Sobotkou a Haškem pojímají jako souboj Dobra se Zlem. Tohle se hodí možná k mobilizaci platforem a proudů uvnitř soc.dem., ale pokud je to takhle medializováno, je to naprostá katastrofa. Tohle je krátkozrakost, vážení!

Tušil jsem, že se Sobotka nakonec podvolí většinovému stanovisku. Nic jinému mu ostatně nezbývalo. A co teď? Když už se pohybujeme v manichejské struktuře boje Dobra a Zla, nezbývá než patetický moralizující povzdech o tom, že Sobotka ztratil tvář. A je to: "Odpískejme to, prohráli jsme, přátelé, přenechejme to Kalouskovi a spol., ostatně v prohrách máme své zkušenosti."

Chce to opravdu kus soudnosti a rozvahy. Nejde o boj Dobra a Zla, ledaže by takovému Jeronýmu Tejcovi přes noc narostly rohy a čertovské kopyto. Nevím, nevšiml jsem si, pár dní jsem ho v TV neviděl. Avšak dost pochybuji, že by ty rohy uměl skrýt řídnoucím vlasovým porostem, o Haškovi nemluvě.

Img_4546

martin škabraha - autor erót-ické literatury

Středa, 7.Srpna 2013, 09:20:2

To není o boji dobra se zlem, ale o konzistenci. Sobotka mohl dávno vědět, jaká je ve straně situace a už od počátku prosazovat kompromisní stanovisko. Místo toho vyrukoval s tím, že Rusnokovu vládu nelze podpořit a tvářil se u toho velmi odhodlaně; mnohé tím příjemně překvapil. A co následovalo pak? Obrátil jenom proto, aby to nevypadalo, že prohrál, ačkoliv prohrál. Když už se dal na vojnu, měl bojovat a měl mít odvahu nechat se explicitně přehlasovat. Nikdo by mu nic nemohl vytknout. Takhle to působí dojmem, že zásadové postoje jsou dobré pouze jako literární útvar pro čtenáře Deníku Referendum apod., předhozená kost levicovým intelektuálům, a hlasovat pak stejně vždycky bude podle toho, aby zůstal na straně většiny a udržel si pozici.

20160518_roman_kanda-11_crop

Roman Kanda - Praha

Středa, 7.Srpna 2013, 09:43:20

Takhle ano, s tím souhlasím. To je i mé hledisko. Z těch vašich prvních dvou postů jsem to nemohl rozeznat. :-)

Martin Pleva - pedagog, Brno

Sobotka se dal do boje, který nemohl vyhrát - Středa, 7.Srpna 2013, 09:52:18

to píšu od začátku. Ukázal sice, že jiná socdem je možná, že má taky svaly, leč nakonec stejně ustoupil, strana ztratila hodně voličů, a nezavděčil se stejně nikomu.

Pro jedny se stal nedůvěryhodným už tím, že ve věci Rusnok byl původně proti, resp. kličkoval, pro druhé pak tím, že ze svého zásadového postoje vycouval.
Kdyby tak poslouchal jiné rádce (ale nechci být domýšlivý:))...

Aleš Morbicer - invalidní důchodce a audiofil, Ostrava

Středa, 7.Srpna 2013, 11:22:47

Prezident ve svém projevu právě řekl: "Chtěl bych ujistit Sněmovnu, že po volbách jmenuji předsedou vlády PŘEDSTAVITELE vítězné strany..."
Panu Haškovi zřejmě poskočilo srdce radostí.

Bohumil Trávníček - Brno

lze se ještě vůbec vrátit k demokracii? Středa, 7.Srpna 2013, 13:28:33

Zdá se (na základě nynějšího vyjádření Rusnoka), že se schyluje k téměř ročnímu vládnutí vlády, která nevzešla z voleb, ale kterou jmenoval monarcha Zeman. To lze sotva považovat za demokratické.
Na druhé straně se táži jestli vůbec lze nad současnou pravicovou politicko-ekonomickou mafií zvítězit demokratickými prostředky? Mám totiž neodbytný dojem, že reálná demokracie v této zemi po nástupu pravice k moci již neexistuje. Mocné skupiny napojené na pravicové politiky již návrat vlády lidu nepřipustí a mají k tomu dostatečné finanční prostředky.
V takové situaci by osvícený diktátor mohl být užitečný veřejnému zájmu. Základní otázka však stojí: je Zeman tímto osvíceným diktátorem nebo jen prodloužená ruka jiných (konkurenčních) mafií?
Složení jeho vlády bohužel příliš optimistickou odpověď na tuto otázku neposkytuje.

Filip Zíka - Úsobí

Středa, 7.Srpna 2013, 13:46:0

Podstata je v tom, že křídlo sociální demokracie tvořené Sobotkou, Dientsbierem atd. je příliš neschopné na to, aby mohlo hrát hru jak se Zemanem, tak s pravicí.

Opakuji, nic proti nim nemám, ale socio-politická mapa je taková, že lidé tohoto ražení nemají šanci. Kdyby se měli od ČSSD odtrhnout, jak to tady někdo navrhoval, tak ve volbách získají 3-4 % (vzpomeňme jak dopadlo OH Dientsbiera seniora v roce 1992).

Chce to pragmatismus a ten je této skupině cizí.

J_

Jiří Kubička - psycholog, Praha

President jako míra všech věcí Středa, 7.Srpna 2013, 13:47:21

Nevím jestli je dobré přijímat ten pohled, že se každý poměřuje tím, zda je to pro Zemana nebo proti němu. No Sobotka něco ve své straně neprosadil, to se stává. To vidění, že tím osudově prohrál se Zemanem a Haškem je pravdivé jen proto, že si to všichni myslí.

To, že Sobotka nepatří k těm nadsamcům, chlapům s gulama, a má slabý stisk ruky podle Mynáře, je mi na něm spíš sympatické. Co dobrého nám ti machističtí politici jako Klaus, Zeman, Topolánek přinesli?

Img_4546

martin škabraha - autor erót-ické literatury

Středa, 7.Srpna 2013, 13:58:58

Ponečasovská koalice má pořád možnost vypustit "monarchovi" rybník tím, že pomůže rozpustit sněmovnu. Je to především jejich vina, že k tomu zatím nedošlo a nastoupilo toto nestandardní řešení.

Co se mi hodně nelíbí, to je to, že Zeman zdůvodňuje ponechání vlády u moci i po nezískání důvěry došetřením Nagygate. Bezprostředně tím orgány činné v trestním řízení vtahuje do politického sporu, vyvíjí na ně nevhodný tlak a dává munici Kalouskovi. Přispívá tím k negativnímu depolitizačnímu trendu odvádění pozornosti od opravdu politických témat k "potrestání gaunerů". Tohle je skutečně nebezpečné, ne to, že jmenoval vládu proti vůli sněmovny - ta sněmovna, jak už jsem uvedl, se pořád ještě může snadno bránit a otevřít cestu k demokratickému řešení.

Aleš Morbicer - invalidní důchodce a audiofil, Ostrava

Středa, 7.Srpna 2013, 15:51:6

Skvělý projev Bohuslava Sobotky v parlamentu - a to ve všech směrech. Myšlenkově srovnaný, plynulý, pronesený s adekvátními důrazy a správnými odmlkami................. - a věřil jsem mu. Opravdu.
Jestli se ČSSD oddá jen čirému pragmatizmu a Bohuslava Sobotky se zbaví (berme ho teď jako symbolického zástupce určitého proudu), šeredně na to doplatí.

Bohumil Trávníček - Brno

Pane Morbiciere, Středa, 7.Srpna 2013, 19:51:41

Sobotky mohou soc. demokracii zbavit přečdevším voliči, i voliči typu pana Kolaříka (hluboce nechápu jeho náhlou změnu voličského postoje, Sobotka dělá co je v jeho silách, dobře ví, že s rozštěpenou ČSSD nedosáhne ničeho).

Logika je totiž neúprosná: nevyhraje-li ČSSD se Sobotkou v čele volby dostatečně aby mohla sestavit fungující vládu opřenou o efektivní podporu v parlamentu, Sobotku (a celé jeho křídlo) to smete dříve nebo později. Pak nastoupí oportunisti typu Haška a Škromacha a ČSSD pak již opravdu bude pro lidi zastávající levicové hodnoty ztěží volitelná.

Bohumil Trávníček - Brno

Martine (Škabraho), Středa, 7.Srpna 2013, 20:19:1

srdečně zdravím.

Ponečasovská koalice má dle mého názoru zčásti stejný zájem jako Zeman, tj. oddálit volby. To totiž dále oslabí jejich HLAVNÍHO společného konkurenta, tj. ČSSD. Dále koalice potřebuje nemít přímou odpovědnost za stav země těsně před volbami.

Obojí jí nabízí řešení s Rusnokovou vládou vládnoucí v demisi až do řádných voleb. Navíc tím získají skvělou munici ke kritice totalitarismu Zemanovy "levice". Myslím, že oni nechtějí podpořit Rusnokovu vládu jen naoko, že je to jen divadlo pro voliče. Kdyby ji totiž skutečně nechtěli, dosáhnou toho snadno rozpuštěním sněmovny a předčasnými volbami, což ale odmítají (přitom dobře vědí, že novou šanci sestavit vlastní vládu od populisty Zemana nedostanou - tím by Zemanovi okamžitě klesla podpora lidu). Tenhle jejich rozpor v postoji je právě nejvíce usvědčuje ze lži.

Souhlasím s tím, že Zemanovy kroky jsou nebezpečné v tom směru jak píšeš.

Opět mi bohužel vychází, že veřejný zájem nyní nehájí ani koalice, ale ani prezident. Ti všichni svorně bohužel nadřazují své momentální mocenské zájmy zájmům země. Zeman přece mohl jasně deklarovat, že nebude-li podpořen Rusnok, dá šanci sestavit vládu Sobotkově ČSSD, která vlastně vyhrála poslední volby. On ale vyhrožuje vládou Kalouska a vydírá tím ČSSD. Vláda ČSSD by také asi nezískala podporu v parlamentu, ale její vládnutí v demisi by bylo možné opřít aspoň o demokratický argument, že tato strana vyhrála poslední volby a ta opěvovaná většina koalice v parlůamentu je stejně založena na zkorumpování části VV, tj. LIDEM, které neprošly se svým programem volbami.

120912_0006

Blažena Švandová - Brno

Bárta: Kalouskovo poslední bu-bu-bu Středa, 7.Srpna 2013, 21:56:36

Pane Plevo, pro naivního občana, jako jsem já, to teď vypadá, že Zeman Kalouska vyšachoval a ten se nechal!

Pane Morbicere, taky jsem ocenila Sobotkův projev ve sněmovně. Sobotka by byl v současé době určitě lepší premiér než Hašek. A já sázím na to, že Zeman Sobotku jmenuje, pokud je opravdu čistý a nepovede se mu do voleb něco výrazně zkazit.

A máme předčasné volby! Zlatý Zeman.

Jediné, čeho se teď bojím, že TOP09 dostane ve volbách příliš hlasů a nezůstane v opozici. Mělo by vejít pořádně do obecného povědomí, jak nás Kalousek a spol. hospodářsky a vlastně po všech stránkách ničili.

Aleš Morbicer - invalidní důchodce a audiofil, Ostrava

Středa, 7.Srpna 2013, 22:51:40

Předčasné volby čili vítězství sociální demokracie.
Prezident bude umenšen.
Tohle Bohuslav Sobotka zvládl mistrovsky, jen Michal Hašek (a pár dalších) teď bude chvíli za kašpárka, protože o spoustu zážitků přišel s hlavou v otvoru, ale na druhou stranu není nemožné, že to bylo domluvené a někdo za vola holt být musí.
Někteří politologové budou zřejmě překvapeni Sobotkovou silou.
Zvládl to i Miloš Zeman - čekal jsem, že jeho projev bude horší.
(a každopádně některé vyděsil opravdu nevídaně)
Třeba prezident nechce budovat parlamentní moc, k ničemu parlament nepotřebuje, před příští přímou volbou bude zvýhodněn před všemi kandidáty svým postem (zkuste jako redaktor odmítnout nabídnutý exkluzivní rozhovor s prezidentem))),.
No uvidíme.......................

Aleš Morbicer - invalidní důchodce a audiofil, Ostrava

Čtvrtek, 8.Srpna 2013, 01:12:32

Když to tak člověk vezme, zdá se, že spousta věcí je splněna:
Zeman má splněno, protože Nečasova vláda bez Nečase už se nevrátí.
Sobotka má splněno, vláda je pryč a budou předčasné volby, které ČSSD od začátku razila jako řešení, kterému dává přednost
Komunisté mají splněno jako vždy.
TOP09 z toho vyvázne jakž takž.
Jen ODS právě v předsmrtných křečích vylučuje zrádce.
Pak tady máme jeden autobus politiků, o kterých už neuslyšíme.
Zřejmě ale dorazí i někdo nový.
Vrátí se KDU-ČSL..

Jenže se vlastně ještě vůbec nic nezměnilo.
Teď je do voleb důležitá jediná věc, tedy podle mě - myslím, že jsme dostatečně jasně pochopili, že je dobré, aby se vláda jako (koaliční) skupinový orgán opírala o větší skupinový orgán, kterým je parlament (a byla mu odpovědná), a aby tento parlament byl složen ze zástupců politických stran, kteří skrze demokratické volby zastupují různé skupiny voličů a jejich zájmy.
Je to systém na hovno, ale nic lepšího (nebo jiného) jsme nikdy jako samostatný stát v časech svobody neměli. (vynechme okupaci atd. - no moc toho svobodného času vlastně nebylo))).

Čeká nás teď ústavní kutilství - nic víc se do voleb nedá stihnout, než nějak zaručit, že povolební událostii budou probíhat tak, jak bychom si představovali - tedy že se o sestavení vlády pokusí vítězná strana, pokud z nejrůznějšího důvodu neuspěje, měl by asi mít volnou ruku prezident, třetí pokus předseda sněmovny...
Nebo tak nějak.
Nejde ale do ústavy napsat - prezident je v prvním kole povinnen jmenovat předsedou vlády předsedu politické strany, která ve volbách získala nejvíce mandátů.
Nebo jde?
Abychom si nenaběhli na jiné vidle.....

Pevně doufám, že politici seženou ústavní právníky z celé země, vysvětlí jim, co by chtěli, a na oplátku dostanou nabídku způsobů, jak toho dosáhnout, a dohodnou nějakou přiměřenou cestu.
Co volby, to je ve hvězdách a dřív než měsíc před nimi asi nebude možno nic říct - ale je jasné, že potom se budou otevírat otázky jako jak docílit stabilnějších vlád, zřejmě i volební systémy atd.
Ale o tom teď nemá smysl na politické scéně diskutovat - není čas.
Otevírat ještě složitější témata, jako já nevím financování pol.stran atd je teď úplně nemožné.

Opravdu jsem zvědav na složení nové sněmovny.....................

Aleš Morbicer - invalidní důchodce a audiofil, Ostrava

Čtvrtek, 8.Srpna 2013, 01:14:39

>>> pro paní Švandovou.

Aleš Morbicer - invalidní důchodce a audiofil, Ostrava

Čtvrtek, 8.Srpna 2013, 01:19:21

Nicméně turbulence vyvolané pádem kdysi tak mocné strany jako ODS asi nebudou jak od papírové vlaštovky...

20160518_roman_kanda-11_crop

Roman Kanda - Praha

Čtvrtek, 8.Srpna 2013, 04:19:16

To bylo pořád strachu a krkolomných konstrukcí... Doufám, že je s tím aspoň na čas pokoj.

120912_0006

Blažena Švandová - Brno

Ještě postřehy ze včerejška Čtvrtek, 8.Srpna 2013, 10:18:58

100 nikoli 101 hlasů proti Rusnokově vládě. Jenže ODS chyběly dva hlasy nepřítomných Úlehly a Floriana a z LIDEM hlas Peake (přece jen se zastyděla, když ji prezident přede všemi pokáral?). Hlasy nepřítomných poslanců z ODS byly tedy nahrazeny hlasy nezařazených. Všimla jsem si, že Viktor Pagio v rozpravě sice řekl, že se zdrží, ale pak hlasoval proti. Čili bylo to o fous a zřejmě si nebyl ani Kalousek jistý, jak to dopadne.

Líbila se mi reakce Rusnoka na příspěvek poslance Josefa Novotného st., který, jak známo, se dlouhodobě věnuje tíživé situaci hazardu u nás. Řekl, že zasáhnout proti hazardu je teď v moci vlády, přečtěte si to, stojí to zato
http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/057schuz/s057046.htm
a Rusnok si se zájmem jeho materiály hned od řečnického pultu převzal. Doufám, že o změnách, které vláda provede, brzo uslyšíme.

Rusnokova vláda povládne tedy jen asi 3 měsíce a nepodnikné zásadní kroky. Ale to hlavní, proč ji tam teď ráda vidím je, že nebude bránit polici a zastupitelstvím ve vyšetřování, jako to dělala vláda předchozí. A že zmírní nejkřiklavější nespravdedlnosti, kterých se dopustila trojkoalice - jako je třeba ta situace s hazardem.

120912_0006

Blažena Švandová - Brno

Co vlastně řekl Zeman tak hrozného o probíhajím vyšetřování? Čtvrtek, 8.Srpna 2013, 10:29:17

Pane Martine Škabraho,
já si myslím, že se Zeman nijak neprohřešil ve svém včerejším vystoupení v parlamentu v tom smyslu, jak o tom píšete zde ve vstupu 7.srpna 13:58:58. Je totiž rozdíl, když politik policii zastrašuje, anebo když jí jen zjednává prostor pro nerušenou práci. Zatímco Kalousek a spol. práci policie a zastupitelství zpochybňovali, Zeman ji bere v ochranu, spíše chválí a povzbuzuje k samostatnému konání, čili k tomu, co konat má. A to si myslím, že je podstatný rozdíl.
Kalousek i Zeman mluvili o policii, ale každý jaksi v úplně jiném smyslu.
Kdo už by měl držet nad prací policie ochrannou ruku když ne prezident?

Bohumil Trávníček - Brno

Padla 101 Čtvrtek, 8.Srpna 2013, 11:18:38

Myslím, že nejdůležitějším výsledkem včerejšího hlasování bylo zborcení údajné koaliční 101kové většiny ve sněmovně.

Pokud toto skutečně povede k předčasným volbám, pak jde o nejdůležitější zprávu od prezidentských voleb. Je-li Zeman skutečně takový politický genius a toto měl vymyšlené a s touto eventualitou (skrytě) počítal, pak klobouk dolů. Nějak to ale nezapadá do logiky některých jeho dřívějších prohlášení, zejména strašení návratem Kalouskovy vlády.

Zdá se mi, že současnou situaci plně neovládá žádný aktér, avšak aktéři spojeni s pravicovou politicko-korupční mafií konečně začínají ztrácet půdu pod nohama. A to je dobře.

Nezapomínejme však, že bez odhodlání (a odvahy) olomouckého státního zastupitelství, by toto nebylo. Prezident Zeman vyjádřil státnímu zástupci Ištvánovi morální podporu. Za toto je třeba si ho vážit.

Luděk Ševčík - OSVČ

Jak je to zde prosycené stalinismem. Čtvrtek, 8.Srpna 2013, 13:09:19

Vždyť boj proti vnitřnímu "nepříteli" je postaven na mnohem vyšší piedestal, než boj proti tomu skutečnému, vnějšímu.
Je to paranoia? Nebo, stejně jako Stalin Hitlerovi, skočila řada lidí na špek Kalouskovi, a teď místo do něj, buší do sebe?
Je snad načase opustit ČSSD, protože přestala bojovat se Zemanem a začne bojovat s neoliberály?

Petrasek Milan - penzista

Výhrady vůči postpenzistovi Zemanovi Čtvrtek, 8.Srpna 2013, 13:12:52

jako nedouku demokratické čítanky a jeho občasná vzdálenost aktuelním trendům evropského levicového smýšlení jsou dobře pochopitelné.
Stejně tak dobře pochopitelná je úcta za jeho therapeuticky velmi významný přínos společnosti silně destruhované a traumatizované klausismem.
Z tohoto pohledu jsou jeho machogendroaj. scestnosti pouhým pšoučkem....... tak to cítím.

120912_0006

Blažena Švandová - Brno

Pane Kolaříku, Čtvrtek, 8.Srpna 2013, 13:20:29

díky za připomínku ke 101. Podívala jsem se na to pořádně:
Hlasovali
ODS 48 (bez Ulehly a Floriana)
TOP09 42
LIDEM 7 (bez Peake)
Kdyby hlasovali všichni, bylo by jich 50+42+8=100
Čili v té 101 stejně počítali s nějakým nezařazeným poslancem, asi s Michalem Doktorem, který s nimi skutečně hlasoval proti. A pak ještě jim přibyly ty hlasy od Paroubka a Bendy, ale to nestačilo, chyběl ten 101. hlas.

Je mi líto, jestli jsem se nějak dotkla Karolíny Peake, ale to, co ona ve sněmovně celou dobu předváděla, na to se prostě nedalo koukat. Už dávno jí měl někdo dát otcovské ponaučení.

120912_0006

Blažena Švandová - Brno

Pane Kolaříku, Čtvrtek, 8.Srpna 2013, 16:04:49

a pak ona ho zklamala tím, že nedodržela slib. Jen si vzpomeňte na tehdejší události! Jak někde napsal Jan Werich "porušení slibu maří naději v člověku, sliby se plnit musí".

120912_0006

Blažena Švandová - Brno

Pane Kolaříku, Čtvrtek, 8.Srpna 2013, 23:30:17

tento stav záležitostí pokládám za politováníhodný. Ale nemyslím, že by právě kvůli tomoto nazývali Zemana silným hráčem. On spíš dovede nalézat další možná řešení tam, kde je jiní nevidí.
Zemanovou silnou stránkou je například to, že projevy říká zpaměti, bezchybně, rétoricky působivě. Má je promyšlené a jsou přesvědčivé. A věnuje se své prezidentské roli naplno. Je autentický řečník. Nasadil ostré tempo, pročistil zatuchlý neoliberální vzduch.
Ale já přece taky vím, že Zeman není nadčlověk. Možná si přál, aby Rusnokova vláda vládla ne 3, ale 8 měsíců. Ale ví dobře, že i za ty 3 měsíce se leccos posune dál a SPOZ i takto obohatí budoucí parlament a levici. Za tři měsíce vláda asi žádný velký průšvih nezpůsobí, zatímco za osm měsíců by se mohlo přihodit ledacos.

Z myšlenek, které Zeman prosazuje (majetková přiznání, investiční pobídky, kanál Odra-Dunaj, prvky přímé demokracie,..) tak mám velké obavy z toho kanálu. Myslím, že to dělá spíš kvůli zaměstnanosti než že by chtěl zabetonovat krajinu. Takže by někdo mohl třeba rozebrat, jestli by nebylo lepší zvýšit počet pracovních míst nějak jinak. Tím, že by se nebudoval kanál, ale třeba parky ve městech, dětská hřiště, víc by se uklízela veřehná prostranství, zlepšovala veřejná doprava nebo zachraňovaly se a renovovaly historické památky. Nebo co takhle větší podpora malých zemědělských farem? To by bylo pracovních míst!

Jejda, to je zas hodin, pane Kolaříku, zdravím Vás do Mnichova!

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.