Jako nepřátelské vojsko
Alena ZemančíkováKrize a sociálních problémů se viditelně zneužívá k zásahům, které by ještě před deseti lety nebyly možné — vidíme to na sporu o Národní park Šumava, v Krušných horách i v běžném lese za vsí.
Cestou z chebského nádraží k nám do Hroznatova jsem se zastavila na mostě přes trať, po níž se jezdí do Norimberka. Vede kolem Ohře, na níž je dnes sinicí zničená přehrada Skalka, přes Schirnding a Marktredwitz do Norimberka, kde je člověk opravdu za chvíli, mnohem rychleji než v Praze. Před převratem jsme se na ty vlaky toužebně dívali, tehdy to byl přímý spoj až do Paříže, pozorovali jsme Francouze v modrých svetrech v jejich kuřáckých kupé.
Teď jsem stála na mostě, lokomotiva už byla v prostoru chebského nádraží a ocas vlaku stále v nedohlednu, snad se míhal ještě někde v Schirndingu. Byl to prázdný vlak s vagóny uzpůsobenými pro náklad aut, lehký a neuvěřitelně dlouhý. Počkala jsem, až se objeví špička ocasu, a šla dál. V rámci návštěvy dětí jsem měla v úmyslu jít na borůvky.
Náš hroznatovský dům má zvláštní vztah k povodním. Stojí bezprostředně u potoka, od břehu ke štítu jsou asi čtyři metry, pochopitelně nemá sklep a ještě nikdy nebyl vyplaven. Potok totiž tvoří o kousek výš proti proudu státní hranici a není regulován, na bavorských lukách se rozleje doširoka a zatím nikdy nenabral takový spád, aby se vlil do domu. Na místě, kde byla kdysi mřížová zábrana proti ilegálnímu překročení hranice, dnes pilně pracují bobři.
Náš les je na kopci nad vsí, potok teče pod ním, kopec je břidličný. Vlivem dlouhých let hraničního pásma, kdy se sem nesmělo ani se tu moc nehospodařilo, je les poměrně smíšený s převahou borovice, bohatý na různé druhy porostů a lesních plodin, dole protkaný kromě zmíněného potoka i prameny a z nich prýštícími stružkami pitné vody. Protíná ho takzvaná signálka, dnes červeně značená turistická a cyklostezka podél hranice, ale také vyasfaltovaná cesta pro někdejší provoz vojenských vozidel.
Ta svádí k tomu jezdit do lesa autem, což za mého dětství bylo nepřípustné a v době mého působení u státních lesů za normalizace se to pokutovalo, dnes to však zřejmě přešlo do oboru přirozených práv automobilisty. Že to tak je, poznám podle toho, že naše travnaté stezky přes louky a do kopce lesem, po nichž jsme vždycky chodili, jsou notně zarostlé, ale lidí v lese je mnohem víc než dřív. Na borůvky se tedy jezdí autem, plastové lahve od pití se válejí v porostu, kdo by se s nimi hledal, když už má nasbíráno a chce jet domů.
Je to k uzoufání.
A k vzteku.
Když se kus krásy a kulturní krajiny promění ve vyrabovaný úhor, který ohrožuje své okolí.
Obzvlášť, když s ní má člověk spojený kus života.
Taky jsem to zažil. Teď je tam skládka.
Kus lesa jistě zachránit jde.
Ale jak to udělat?
Správce, který by měl na stav lesa dbát, na něj evidentně nedbá.
Je někdo jiný, kdo to napraví?
Jak to, že kolem toho není skandál, který by nepříjemně rozpaloval židle krajských radní??
Nebo už ani takové drastické poničení krajiny nevyvolá nic víc, než jen článek na levicovém serveru???
Kdo zaveze díry v cestě? Budou to muset udělat místní?
Ale nebylo by přece jen správnější, aby se o to opravdu musel postarat správce?
Ale korupce a kořistnictví prolézá celou společností.
Můj známý má podíl na menší kamiónové dopravě. Nic velkého, pár dobrých kontaktů v Německu a Španělsku, deset kamionů.
Dařilo se jim hůř a hůř.
Jednou zcela náhodně zahlédl spolumajitel firmy v Polsku u pumpy "svého" šoféra a nepozorován přihlížel, jak vzadu v ústraní přečerpává naftu z náklaďáku do barelů........
Detektivní agentura během měsíce odhalila obrovskou rozkrádačku, zhruba za milion ročně, pět šoférů odešlo s par.51, zbytek se zavázal ze svého uhradit nákladné sledovací a kontrolní prvky do aut...
Přitom se znali léta, když měl někdo ze šoférů narozeniny, koupili selátko a soudek piva a sedělo se na terase před kancelářemi do noci..................................................................
Způsob, jakým fungují Státní lesy? Už není žádný místní pan lesní, žádní hajní, kteří by se o svůj les starali. Vlastně, nic, co se v lesích děje, není v režii Státních lesů, ale najímají si těžařské firmy, které nemají k místu žádný vztah a jde jim jen o maximální zisk. Po nich potopa, oni se tam ale už nejspíše nikdy nevrátí, takže jim nebudou vadit ani ty zničené cesty.
Samozřejmě, že rozvrat rezortu životního prostředí, který udělala vláda Petra Nagyho také není zanedbatelný.
Najde se vláda, která to napraví?
Není mimo zajímavost, že ona zde proklínaná Zemanova vláda, konkrétně premiér Rusnok dnes prohlásil, že Státní lesy mají na různých podivných účtech 15 miliard Kč, které tam leží (a určití úředníci z nich pravděpodobně čerpají na své účty slušné úroky). A tyto peníze by se daly použít na přechodné řešení místní nezměstnanosti třeba tím, že by se investovaly do opravy lesních cest.