Volební kampaně z druhé strany

Mikuláš Ferjenčík

Nastavení podmínek volebních kampaní zvyšuje korupční potenciál české politiky. Jak překonat výhodu stran, které mají své zástupce ve stávajících zastupitelských sborech, a nespoléhat přitom na moc peněz?

V poslední době přišel do České republiky nový trend. Z politických kampaní s transparentním účtem se pomalu stává móda a strany se předvádějí alespoň v deklarované průhlednosti. Ukazuje se tedy, že je možné transparentně sehnat peníze a stejně transparentně je i utratit. V praxi ovšem narazíte na jiný problém. Ani za poměrně vysokou částku nejste schopni realizovat viditelnou konvenční kampaň.

Tento článek nepíšu proto, abych brečel. Jsem přesvědčený, že Piráti prorazí nekonvenčním přístupem ještě dříve, než budou mít dost peněz na velkou kampaň. Problém je ovšem jiný. Na jedné straně po politických stranách chceme, aby se bránily prorůstání s byznysem, a na straně druhé je nutíme vybrat na kampaň mnohem více peněz, než by bylo nutné za jiné legislativní situace.

Kde vidím hlavní problémy?

1) Privatizace veřejného prostoru.

×