Otevřený dopis ministru školství
Monika StehlíkováGymnaziální učitelka píše otevřený dopis ministru školství. Na konkrétních příkladech popisuje, jak se nový systém maturit ukázal jako nespravedlivý a pro svůj účel nevhodný.
Vážený pane ministře,
Obracím se na vás s žádostí o přezkoumání podoby tzv. státní maturity a s prosbou o zamyšlení, zda je jí opravdu potřeba. Jsem češtinářka, a mé výhrady budou proto směřovat k podobě maturity z českého jazyka a literatury, řada kolegů však naše obavy i námitky sdílí.
Ústní část zkoušky považujeme za relativně povedenou, didaktický test za velmi diskutabilní, způsob, jakým jsou hodnoceny slohové práce, je pro nás však zcela nepřijatelný. Problematické jsou už podmínky, za nichž studenti práci píší. Podobně jako u vyšší úrovně matematiky jsou i zde vystaveni nepřiměřenému časovému tlaku — na základní úroveň mají šedesát minut, na úroveň vyšší minut devadesát. Zatímco několik let vedeme studenty k tomu, aby si každý stylistický projev pečlivě promysleli, v zásadní zkoušce studia jsou nuceni toto pravidlo porušit.
Na druhou stranu, mám proti tomu článku na BL velkou výtku - označuje jednu stranu - tedy standardizované testy - za podvodníky, a mluví o skutečných expertech - ale jak to lidé mají rozlišit? Pokud se neřekne, co dělají ti "správní" odborníci jinak, je to tvrzení proti tvrzení.
Podle mě ovšem to není tak snadné říct, protože realita patrně je, že to hodnocení nelze algoritmizovat (tedy sestavit postup pro všechny situace). Dokonce je to možná nežádoucí. Rigidní postup se lidé mohou naučit obcházet, a ztrácí se tím jeho smysl.