Tak jsme se vrátili po školních prázdninách
Markéta HrbkováVe školách vládne zvýšená kontrola a normalizační atmosféra. Učitelé žijí v atmosféře plné obav a to dopadá i na studenty,
První týden je vždy týdnem porad. Škola ještě zeje prázdnotou, a zatímco studenti užívají posledních dnů volna, pedagogové chystají další rok — kompletují knihy a materiály, radí se o strategii výuky, plánují společné akce i spolupráci v rámci hodin.
Nikdy jsem nestudovala management, ale většina psychologických příruček, které se zabývají vedením společných akcí více lidí, teambuildingů či školení a kursů vždy doporučují nepodceňovat první kroky společné práce — rytmus a atmosféra začátků společné práce či vstupu do společného prostoru ovlivňuje i další společné kroky, vyznačuje rizika i možnosti skupiny a často určuje i pracovní stereotypy, které se pak vytvoří. Každý učitel ví dobře, že s novou třídou vždy hodně záleží na prvních společných hodinách — v těch se ustavují vztahy a dojmy z druhé strany, které pak mnohdy tvoří základy vzájemných reakcí mnoho dalších let.