Proč novináři mainstreamových médií nechápou nálady lidu?

Adam Votruba

Propast mezi mediální reflexí a potřebami společnosti narůstá. Novináři si nedokážou odpovědět na otázku, jak je možné, že „lid není spokojen a přitom se má tak dobře.“ Pokud si ji tedy, byť v této naivní a elitářské podobě, vůbec kladou.

V poslední době se nemohu ubránit dojmu, že mezi novináři mainstreamových médií a většinou občanů této země se rozevřela hluboká propast. Jako by novináři byli stále méně schopni a ochotni pochopit, jak prostý člověk cítí. Od médií bychom v ideálním případě očekávali, že budou mluvčími veřejnosti, že budou vyjadřovat její postoje, aby vox populi mohl dolehnout ke sluchu těch nahoře. Místo toho jsme si zvykli např. na to, že protestní akce občanských iniciativ jsou v médiích bagatelizovány, zesměšňovány apod.

Zajímavý komentář z pera Václava Vlka zazněl 21. 4. na Českém rozhlase 6. Autor zde připomněl legendární Jakešův projev, jmenovitě pasáž o tom, že když se ve vlaku nadává na komunisty, tak komunista radši strčí hlavu mezi kabáty, než by se své strany zastal. Tato slova dal do souvislosti s osobním zážitkem, kdy se před kamarády zastal „výdobytků kapitalismu“ a bylo mu vynadáno, že se zastává zlodějů, tunelářů a podvodníků. Václav Vlk si klade otázku po příčinách této nespokojenosti mezi lidem: „Všichni moudří a odpovědní v novinách i projevech dumají: Jak je to možný? Lid není spokojen a přitom se má tak dobře!“ Řekl bych, že je to dobře položená otázka. Jenomže Vlkova odpověď už tak pronikavá není. Prý otevřenými hranicemi dnes už mladé lidi nikdo neoslní, bruselskými normami se nám sem vrací socialismus, ekologie se skloňuje podobně lživě jako dříve „dělnická třída“, což ovšem nic nemění na tom, že dneska se máme líp třeba v tom, že můžeme v hospodě svobodně nadávat beze strachu z StB.

Citovaný komentář je jistě v hlavních médiích výjimečný tím, že propast mezi novináři a „lidem“ vůbec reflektuje, nicméně zároveň po praktické stránce demonstruje právě to, o čem píše, neboť ani autor není schopen příliš se vcítit do postojů lidí žehrajících na současné poměry. Konkrétně třeba se svobodou „nadávání“ to je trochu složitější a existuje mnoho důvodů, proč se nemálo lidí svobodně necítí. Samozřejmě dnes lze psát mnohem otevřeněji, s tím asi nikdo problém nemá, opakovaně ovšem slýchám ve svém okolí stížnosti na to, že se člověk musí bát říci v práci cokoliv kritického k poměrům na pracovišti, aby snad nepřišel o zaměstnání. Jeden ze čtenářů Britských listů shrnul své osobní zkušnosti takto:

×
Diskuse
May 31, 2012 v 10.33
Troufám si tvrdit, že toto je jeden z nejlepších textů jaké se dodnes v DR objevily.
Tím jak jasně formuluje otázky může být - a doufám, že bude - základem další diskuse.

(Možná by nebylo marné, kdyby se redakce pokusila zorganizovat něco jako trvalejší diskusi o současné novinařině společně se žurnalisty z oněch "mainstreamových" médií (včetně televize, Literárních novin, ale třeba i bulváru)? Za pokus to stojí. Jinak totiž poroste množina lidí, kteří novináře "an sich" s Milošem Zemanem šmahem prohlásí za pitomce nebo si alespoň s Jiřím Paroubkem zapovědí s nimi komunikovat. Což rozhodně není odpověď na autorem popsané problémy.)

PS: Jisté drobné atmosférické změny v mainstreamu oproti bezprostředně předchozím letům pozorovat lze: jednak v tónu jakým se mluví o levici, jednak např. v tom, že i televizi se častěji objevují např. lidé jako Ilona Švihlíková nebo Ondřej Lánský. (Aniž bych chtěl přeceňovat sledovanost a dopad takovýchto pořadů.)
May 31, 2012 v 19.52
malý exkurs (odbočka) do teorie
Bezcharakternost (Gesinnungslosigkeit) novinářů platí Lukácsovi za vrchol zvěcnění. Zbožní charakter jejich práce je skryt za fasádou „duševní práce“, „odpovědnosti“ atd. Toto zdání je tím klamnější a je tím obtížnější je prohlédnout, čím hlouběji zvěcnění proniká do „duše“ toho, kdo svůj výkon prodává jako zboží.
(György Lukács “Dějiny a třídní vědomí” – český překlad /Lubomíra Sochora/ této elementární knihy dostalo nakladatelství Svoboda začátkem 70. let. Tehdy pochopitelně už nevyšel a rukopis překladu se pravděpodobně ztratil? Originál je dostupný ZDE: http://phoenix.blogsport.de/images/lukacsgeschichteklassenbewusstsein.pdf)

To, co před 90-ti lety analyzuje Lukács nebo před 140-ti Nietzsche vede ke stále aktuální otázce:
-- co je třeba k tomu, aby se žurnalista vymanil (emancipoval) ze zde popsaného postavení a přestal být "nádeníkem", otrokem ve "službě dni (jour)" (Nietzsche).
SH
June 1, 2012 v 19.23
Ustrašenost novinářů a jejich brojení proti korupci
Nedivme se novinářům, oni jsou na tom stejně, jako vzpomínaní dělníci na dnešních „výrobních“ poradách.
Novinářské „tažení“ proti korupci je pak viditelnou burkou, pod níž se umně skrývá realita korupčního systému zavedeného dokonce mnoha zákony.