Kdo rozkorupční korupčníky?
Petr GočevVe společnosti, kde lze spoléhat pouze na materiální pobídky, musí věrohodný slib omezení korupce zahrnovat strategii obohacení na úkor korupčníků, které bude lukrativnější než pokračování v rozkrádání státního majetku.
Žijeme ve státě řízeném zločineckými organizacemi. Předvolební sliby omezení korupce jsou nedůvěryhodné, neboť „kapři si vlastní rybník nevypustí.“ V terminologii teorie her jsou takové sliby „neslučitelné s pobídkami“. Ve společnosti, kde lze spoléhat pouze na materiální pobídky, proto musí věrohodný slib omezení korupce zahrnovat strategii obohacení na úkor korupčníků, které bude lukrativnější než pokračování v rozkrádání státního majetku.
Většina debat o korupci v ČR často končí utěšováním, známým z filmu Samotáři: „Tahle země je zkurvená. Ostatně stejně jako každá jiná země.“ Útěcha, kterou posluchačům ordinoval Eric Best, nebere v potaz, že země mohou být zkurvené v různé míře a různým způsobem. V tomto příspěvku hájím tezi, že východoevropská forma korupce v igelitkách oproti tzv. sofistikované korupci zápádní provenience není pouze ornamentem východoevropské zaostalosti, ale má k ní i vzájemně příčinný vztah. Z toho vyplývají i rozdílné dopady a možnosti řešení.
Ještě za doby Helmuta Kohla adresovala skupina německých velkopodnikatelů otevřený dopis vládě, v němž žádala podporu opatření proti korupci v zahraničí. Argumentem bylo to, že německé firmy mají konkurenční výhodu v kvalitě svých výrobků, avšak v zemích, kde o vítězích tendrů rozhodují dobré kontakty s politiky, je tato výhoda anulována. Implicitně tak naznačili, že kdyby neměli technologickou výhodu, nic by proti zahraniční korupci nenamítali. Stejně tak mají němečtí průmyslníci zájem na udržování kvality domácích „lidských zdrojů“, bez nichž by nemohli svou technologicky náročnou produkci realizovat.
Bez fungující zahraniční politiky by zase byla podryta schopnost německých korporací prosazovat i v mezinárodním měřítku systém vztahů a regulací podporující jejich export. Jako třída proto mají zájem na akceschopné státní moci, jejíž fungování není ochromeno pokoutnou privatizací. Tento zájem na funkčním státu se pak mimo jiné projevuje v ČR nevídaným a těžko pochopitelným voláním majetných po progresivnějších daních. Regulovaná západní korupce umožňuje tamní vládnoucí třídě snáze překonávat koordinační selhání a prosazovat tak politiky sloužící zájmu třídy jako celku.
Srovnejme to se situací v České republice, kde se po listopadu 1989 slovy bývalého místopředsedy ODS Čermáka „rozdávaly majetky na tisíc let“. Problém je v tom, že tyto majetky jsou už rozdané, ale každá nová generace politiků se snaží finančně zabezpečit stejně jako generace předchozí. Náklady na vstup do odvětví jsou obrovské; nemáte-li k dispozici dostatek černých fondů k uspokojení své klientely, provoz strany a na nákup kompromitujících materiálu, konkurence „pozitivně či negativně“ namotivuje vaše poslance k přeběhnutí.
Politické strany tak musí fungovat jako zločinecké organizace, zaměřené na přeměnu peněz v politickou moc a obráceně. Průmyslovou organizaci korupce dovedla k dokonalosti ODS, fungující jako Amway na bázi multi-level marketingu: Politici na všech úrovních mají za úkol nakrást do stranické pokladny určitý podíl z obhospodařovaných prostředků; pokud se jim to daří, postupují do vyšší úrovně s rozsáhlejšími pravomocemi a korupčními příležitostmi (zde a zde). Jednoduchým výpočtem však dospějeme k závěru, že není možné každé čtyři roky rozkrást majetek na tisíc let dopředu, takže není divu, že českostánská stračena už dojí krev: Každá rodina byla v polistopadovém období korupčníky okradena o majetek v řádu milionů. Rumuni tuto situaci shrnuli heslem: „Omlouváme se. Nevyrábíme tolik, kolik kradete.“
Jinou variantou je chápat to pouze jako bič na kmotry. Jenže co revolučního a zároveň praktického (inflace moralismů účinek moc nemívá) se zde dá navrhnout s ohledem na důkazní nouzi u skutečně kriminálních propletenců politiky a ekonomiky ?
Ke konci článku se objevují odkazy na málo využívané opatření - počínaje Bank Tax jako solidarita finančního sektoru (nebo nějaká z variant FTT). Jistě - o tom se v EU nyní hodně jedná. Dále jsou to opatření z oblasti AML (anti-Money Laudering, tedy proti praní špinavých peněz) či ARO (Asset Recovery Office neboli instituce na vymáhání majektů z trestné činnosti).
Tedy mezinárodně standardní opatření - i když ne přelomové, jistě lze kvalitně zavádět i v ČR. Jen si musíme uvědomit, že i to je krůček pouze směrem od buranského a předraženého českého klientelismu k sofistikovanějšímu a efektivnějšímu využívání sociálního kapitálu v horních vrstvách etablované západní meritokracie,
No - aspon to, pokud se to provede profesionálně a ne legislativním kutilstvím, bohužel dost rozšířeném s ohledem na absenci systematické práce exekutivy v této oblasti.
v "Adéle" (která ještě nevečeřela) byla Květuška-Naďa Konvalinková pouze "rozvrkočena" ...
... v příběhu situovaném do starého mocnářství v éře fin de siecle to přece nemohlo být jinak.
Správný Čech tehdejší doby byl frankofil a rusofil ...
... no a pochopitelně vlastenec - viz dialog:
Dotaz NICKA CARTERA:
"Květuško, jste srdečné děvče?"
Naďa Konvalinková sympatickému Američanovi odpouští sémantickou chybu, ví, že dotaz zní, zda je děvčetem "srdnatým" a třebaže křehká jak panenka z porcelánu odpovídá udatně :
KVĚTUŠKA:
"Jsem dcera národa Jana Žižky!"
Náročný, ale fajnový projekt jak pro elitu mocných, tak pro nás spolek sociálně závislých..........pomyslel jsem si.
Petr Gočev ve svém článku postihuje a na českých příkladech dokazuje jeden závažný aspekt korupce - to, že narušuje samotnou logiku kapitalismu. Ona totiž korupce ke kapitalismu patří i nepatří. Patří potud, že jestliže je možné, abych jakkoli získané peníze zhodnotil (buď přes finanční spekulace - tedy vysávání nadhodnoty zprostředkované finančním kapitálem - nebo přímo - tím, že za jakkoli získané peníze nakoupím prostředky a pracovní sílu a začnu vykořisťovat), tak je dán pro korupci významný objektivní kořen v samotném systému. Nepatří potud, že základní motivací systému je zhodnotit kapitál, a to nemusí být korupcí, ale třeba mnohonásobně výhodnějším investováním do intelektualizované práce na bazi vědy. V kapitalismu jako takovém jsou tedy přítomné, ale ne zcela nevyhnutelné motivace ke korupci. V neoliberální variantě kapitalismu je však korupce systémovým rysem. Analyzujme si, o co v ní jde a jaká složka buržoasie ji provozuje. Není to nadnárodní kapitál, který si nemusí za korupci kupovat státní zakázky - ten je pánem nad národními státy, elity se předhánějí, aby mu nabídly, co chce z obavy, že to zabalí a půjde jinam. Korupce je hlavně kolem státních zakázek pro tu kapitálově méně silnou část buržoasie, která nemá šanci ziskat takové zisky jako ta nadnárodní, která ji zahání do kouta, i když ji občas vyuižívá, aby po ní uklidila. Tedy ta menší buržoasie - dejme tomu klausovsko.-kalouskovská, pseudonárodní, si zisky doplňuje tím, že se přisála ke státu, zkorumpovala jeho aparát a různými formami odčerpává proistředky, které stát získal hlavně z daní zaměstnanců a maloburžoasie (velký kapitál daně neplatí). Nadto tato pseudonárodní buržoasie ten národní stát ovládá (jistě s podporou té nadnárodní a jejích nástrojů - velmocí, globálních finančních institucí apod.) a část peněz dostává rovnou z dodatečného okrádání občanů prostřednictvím rozprodeje společného majetku, privatizace veřejných služeb, důchodových fondů, odpuštěných daní, uvalení různých poplatků na občany a získání různých dotací, úlev apod.
Tenhle vývoj ovšem může ohrozit podstatu kapitalismu, protože v takovém prostředí se už nedá normálně podnikat, vzniká chaos, pnutí, rozvrat a to už nemluvím o tom, že tohle prostředí je nejlepší agitace proti kapitalismu - viz dnešní ,manifestace - na které různí politlkové, mladí apod. objevovali pravdy, které jim komunisti říkali již v listopadu 1989.
Proto si myslím, že se velká buržoasie ještě zmátoří, odkáže tu malou parazitní do určitých mezí prostřednictvím jistého globálního neokeynesianismu a jakéhosi nového étosu (morálka snese všechno) a začné rýžovat na kognitariátu, vědě apod. - to bude poslední manévr kapitalismu, v jehož průběhu budou,muset kapitalisté zavést samosprávu a pak už to s nimi půjde s kopce. (Dolejší - můžeš spustit svou obvyklou muziku proti umanutému Hellerovi a samosprávě).
Tak co, zase utečete na jiný článek? Evičko?Pane Petrásku?
Co je vlastně korupce ? Samo latinské corruptio znamená zkaženost (sloveso"rumpere" značí zlomit, ničit) a to v nejobecnější rovině jako devastace závazku či obcházení pravdila.
K tomu zkažení, obcházení pravidel dochází za různých režimů - stejně jako je objektivní snaha zhodnotit peníze (P-Z-P´). Jde o to jak.
Pamatuji že za minulého režimu byla vyčíslena stínová ekonomika včetně melouchaření na cca 7-8%, dnes se to ale blíží v ČR 20% a zahrnuje opravdu mega-kulišárny.
Dá se dokonce říci že metody původní akumulace nesou punc tohoto chování - kdysi i během dnešní rerstaurace (i když ani v minulém režimu to nebylo hladké - viz kritická diskuse o socialistické akumulaci v Rusku v 30. letech).
Pokud jde o kriminální aspekt - tak sám kapitalismus vypracoval postupy zmíněné Gočevem (např. ono AML či ARO). Účinnost této regulace či represe jak v kriminálních , tak v legálních ale asociálních projevech je věc další. Tady ale Petr nic nového nenavrhuje, ono to totiž není tak jednoduché.
Hesla jako audit veřejných dluhů, participativní rozpočtování či demokratizace vlastnictví je prostě dobré rozměnit na konkréta.
Korupce v dějinách vždycky byla, je a bude. Živnou půdou je pro ni ničím neregulovaná možnost hromadění bohatství. A nakonec jednu kacířskou větu. Korupci doslova podněcuje zastupitelská demokracie. Proto se politici v zastupitelských postech brání zuby nehty všemožným kontrolám ze strany veřejnosti a když už si neví rady, tak mnoho svých rozhodnutí předem označí za tajné, důvěrné či jinak nezveřejnitelné.
Pokud jde o současné problémy, korupce samotná není především nějaké etické Zlo a naše moralizování na toto téma
je směšné.
Je to systémový fenomén a hlavně symptom něčeho podstatně hlubšího ...
Korupce patří s vytloukáním renty všeho druhu do konglomerátu toho, co nahrazuje umírající soukromokapitalistický zisk z REÁLNÉ produkce ve Starém, vyspělém a kapitálově saturovaném světě, kde už může být ztrátová dokonce obnova produktivního kapitálu - o čisté akumulaci ani nemluvě ...
Jedná se tu o systémovou modifikaci - je to její symptom, je neodstranitelný a může jen bobtnat ...
Boj proti korupci je samozřejmě správný - aspoň se nabíjejí "baterky vzdoru", subjektivní faktor pro změnu a nezapomeňte, že soukromokapitalistický zisk byl v zásadě legitimní (Marxův Kapitál to ukazuje naprosto jasně a zjevně).
Legitimita toho, co ho nahrazuje - tedy vytloukané renty a korupčních dávek je pochybná i pro ty, co z toho mají prospěch.
V jedné své malé eseji v kapitole, která se jmenuje "Neofeudální „socialismus pro nejbohatší“?
jsem použil tyto obraty:
"Při pohledu na ten soudobý modifikovaný kapitalismus, by proto mohl leckdo dojít k zdánlivě paradoxnímu závěru, že dnes už možná v době jakési „systémové přeměny“ beztak vlastně žijeme.
A to sice v podobě přeměny původního kapitalismu s dominací klasického zisku na nějakou zvrhlou formu financializačního, neofeudálního, hyperkorporativního „socialismu pro nejbohatší“, kde je v ekonomice Starého vyspělého světa (která je z hlediska produktivního kapitálu silně saturována) umírající zisk z reálné produkce čím dál více nahrazován bezohledným „vytloukáním renty“ („rent seeking“) nejbohatšími a jejich úspěšnou snahou vykořisťovat nejen pracovníka v námezdním vztahu, ale vykořisťovat a doslova ždímat veřejné rozpočty, parafiskální povinnosti (platit povinná sociální pojištění) a jiné veřejné zdroje, stát, společnost a také příslušníky společenské většiny skrze veřejnou moc a řadového daňového poplatníka – včetně toho nejchudšího skrze rostoucí roli nepřímých daní …
… přičemž všichni ostatní (nejen vrstvy s absolutně nízkými příjmy) jsou postupně krok za krokem odíráni „až na kost“ sílící globální konkurencí …
Jen nevím, co to zase máš s tou legitimností podnikatelského zisku u Marxe - znám Kapitál dobře, ale že by něco takového jasně dokazoval, že by vůbec Marx v této rovině uvažoval, jsem tam nenašel. Marx ocenil kapitalismus v jeho základní formě jako reálně progresivnější jev, neupadl do moralizování, i když se mu kapitalistické vykořisťování lidsky příčilo, ale byl si vědom historické limitovanosti morálky i práva. No a při dalším rozboru kapitálu ukazoval, jak překračuje svůj základ a více a více se dostává do rozporu s všelidskými hodnotami, s potřebou rozvoje člověka - co by tam dělala nějaká legitimnost - to jen s hlediska buržoasní morálky a práva, které ovšem odsuzoval a chtěl zrušit. Jenom viděl, co je v dané etapě reálné, nesmiřoval se s tím.
Z volebního programu v Komunistickém manifestu, kde je zmíněna zespolečenštění bank i půdy, ale ne továren, ta legitimita vyplývá s tím, že Marx samozřejmě očekává fázi postkapitalistické epochy jako něco svým způsobem vynuceného jinou polohou výrobních sil - legitimita klasického zisku popírána nebyla, systém měl být nahrazen z důvodů historické nutnosti ...
Netvrdím, že je to tak úplně správně, ale Ty jsi hovořil o Marxovi a jeho postoji
Ovšem nejen právní, ale i ekonomické vymezení korupce není gumové - tím narážím na to dělat z toho jen formu renty či formu vykořistování. Např. monopolní ceny jsou sice způsobem neekvivalentního přerozdělování, ale legálním způsobem, o korupci přímo nejde.
Ovšem oligarchizace ekonomické moci je samozřejmě zdrojem i nelegálního přerozdělování - proto také v bývalém režimu (tj. Pepíkův protosocialismus) objem a struktura koruce byla jiná než nyní. Kromě zminovaného drobného přikrádání to bylo především lobbyistické upravování ukazatelů plánu klíčovými hráči (viz např. dílo Z. Šulce). Ale jinak platí, to co naznačil i S. Hošek - tedy že už staří Římané...snaha obcházet a devastovat legální pravidla je věčná.
A dodám že představa jak přímá demokracie je tím ultimativním nástrojem by byla také scestná - při složitém zprostředkování dnešního ekonomického a silěn oligarchizovaného života to prostě takto systémově uhlídat nelze.
Tudíž historicky vizeno jde o pouze aktuální možnost, tu kterou nám nabízí pendel mezi společensky konstruktivní a dekonstruktivní fází - kadence a dekadence péče o čestné přerozdělování .
Stupeň bezohledného sobectví zdejších elit se v relaci k civilizované evropě dostal natolik mimo současnou historickou fázi, že nezbývá než bohorový optimismus.
A nástupem levice ve Francii se klausismus stane ještě extrémněji anachroní........pomyslel jse si.
V kapitalismu má být námezdní vztah realizován ekvivalentní směnou - což není nic samozřejmého.
Za feudalismu taky "něco" systémově fungovalo - ale o ekvivalenci nebylo možno hovořit ... feudální renta nic takového nezná ...