Francouzská daň ze sladkých nápojů se osvědčuje, zvyká si už i Coca-Cola

Petr Jedlička

Ve Francii se od 1. ledna vybírá jeden eurocent z každé prodané plechovky či láhve sladkého syceného nápoje. Firma nejvíce dotčená novým opatřením nakonec původní hrozby stáhla.

Bez větších problémů proběhlo podle francouzských médií zavedení daně ze sladkých nápojů, která je v zemi vybírána od Nového roku. Postupně opadla i kritika od společnosti Coca-Cola, jejíž vedení poplatek označilo za selektivně znevýhodňující. Vedení francouzské odnože firmy při zavádění daně oznámilo, že zruší plánovanou investici do výstavby na jihu země ve výši 17 milionů eur; i tuto pohrůžku však později stáhlo. Podle agenturních dohadů se tak stalo na politický nátlak.

Společnost nicméně v poslední tiskové zprávě uvádí, že hodlá využít „všechny nezbytné prostředky“ k „ochraně dalšího růstu zisků“.

Nová daň má podobu poplatku jednoho eurocentu z každé prodané plechovky či láhve se sladkým syceným nápojem. Francouzská vláda ji zavedla jednak jako součást nové národní strategie boje proti obezitě a jednak jako protikrizové opatření — očekává, že daní získá každý rok navíc 120 milionů eur.

Úmysl zavést tzv. daň z koly představili Sarkozyho ministři loni v srpnu. Parlament dokončil schvalovací proces před Vánoci. 28. prosince pak zákon odsouhlasila i Ústavní rada.

Další daně

Francouzská vláda v minulém roce prosadila i úpravu DPH na „nezdravá jídla určená k okamžité konzumaci“. Z prodej pizz či hamburgerů se tak ve Francii odvádí od 1. ledna 7procentní namísto 5,5procentní daně, krou jsou zatíženy běžné potraviny. Tradiční francouzské pečivo jako bagety nebo croissanty zůstaly v nejnižší sazbě. Za čokolády a dalších sladkosti se platí naopak plná DPH. Ta je v Sarkozho zemi stanovena na 19,6 procenta.

Podle statistik OECD má dnes 20 milionů Francouzů potíže s nadváhou a sedm milionů přímo s obezitou. V průměru Francouzi stále patří mezi nejhubenější Evropany; podle Francouzského národního institutu zdraví a zdravotnického výzkumu se však i v této zemi četnost potíží s nadváhou za posledních 14 let zdvojnásobila.

Pozorovatelé nicméně považují za hlavní důvod reforem hospodářské problémy státu. Vláda představila v roce 2011 dva velké úsporné balíčky: první (ze srpna) měl vést k rychlé úspoře 12 miliard eur; druhý (z listopadu) pak k ušetření rovného sta miliard, ovšem do roku 2016.

Oficiálním cílem reforem je mít do pěti let vyrovnaný rozpočet. Mimo politické kruhy se ale mluví zejména o obavě, aby Francie nepřišla o nejvyšší rating na své dluhopisy.

Dánská inspirace

Před Francií zavedly daně z nezdravých potravin Maďarsko a Dánsko. V Dánsku, jež podle agentur Franci inspirovalo, se platí nová daň od září 2011. Vyměřuje se podle obsahu cukru, nasyceného tuku a soli v každém produktu přesahujícím hranice, jež byly experty definovány jako rizikové.

Podle agenturních přehledů zdražila dánská daň například balíček brambůrek o 12 eurocentů, máslo o 39 a hamburger o 40. Jeden eurocent odpovídá asi 23 českým haléřům.

Další informace:

The Local — France France approves tax on fizzy drinks

QSR Web Pizza, burgers included in France's 'fat tax'

TV NZ French fat tax to hit pizzas not croissants

The Inquisitr Fat Tax Spreading: France Follows in Denmark’s Footsteps