Francouzská daň ze sladkých nápojů se osvědčuje, zvyká si už i Coca-Cola

Petr Jedlička

Ve Francii se od 1. ledna vybírá jeden eurocent z každé prodané plechovky či láhve sladkého syceného nápoje. Firma nejvíce dotčená novým opatřením nakonec původní hrozby stáhla.

Bez větších problémů proběhlo podle francouzských médií zavedení daně ze sladkých nápojů, která je v zemi vybírána od Nového roku. Postupně opadla i kritika od společnosti Coca-Cola, jejíž vedení poplatek označilo za selektivně znevýhodňující. Vedení francouzské odnože firmy při zavádění daně oznámilo, že zruší plánovanou investici do výstavby na jihu země ve výši 17 milionů eur; i tuto pohrůžku však později stáhlo. Podle agenturních dohadů se tak stalo na politický nátlak.

Společnost nicméně v poslední tiskové zprávě uvádí, že hodlá využít „všechny nezbytné prostředky“ k „ochraně dalšího růstu zisků“.

Nová daň má podobu poplatku jednoho eurocentu z každé prodané plechovky či láhve se sladkým syceným nápojem. Francouzská vláda ji zavedla jednak jako součást nové národní strategie boje proti obezitě a jednak jako protikrizové opatření — očekává, že daní získá každý rok navíc 120 milionů eur.

Úmysl zavést tzv. daň z koly představili Sarkozyho ministři loni v srpnu. Parlament dokončil schvalovací proces před Vánoci. 28. prosince pak zákon odsouhlasila i Ústavní rada.

Další daně

×