Demokracie versus mafianismus?
Roman KandaAutor polemizuje a textem Lukáše Krause Demokracie proti mafianismu. Polarita „demokratický kapitalismus“ versus „mafianismus“ v podobě chirurgicky přesného řezu prostě neexistuje.
Lukáš Kraus ve svém článku „Demokracie proti mafianismu“ postavil proti sobě demokracii, kterou spojuje s humanismem, solidaritou a celkovým progresivním společenským uspořádáním (parafrázuji autorovo pojmosloví), a „mafianismus“, jenž naopak představuje dokonalý negativ demokracie — tedy korupci, bezohlednou honbu za ziskem, extrémní individualismus, který výše zmíněnou solidaritu popírá a zesměšňuje. Kapitalismus jakoby kmitá mezi oběma póly: je buď demokratický, nebo mafiánský. Nastíněné bipolární rozdělení je sice na první pohled velice srozumitelné a přehledné, avšak podle mého mínění jde o zjednodušený ideologizující konstrukt.
Autor píše, že „ve své podstatě“ dává přednost kapitalismu, ovšem současně tvrdí, že „je to [roz. kapitalismus] pouhé nuzné nic neříkající slovo ve větru“. Čemu tedy dává přednost a čemu přiznává „podstatu“? Je kapitalismus „nic“, nebo naopak „něco“, co může někde — za určitých podmínek — přece jen fungovat, aniž by to vyvolávalo závažné sociální poruchy? Kraus preferuje kapitalismus „slučitelný s demokracií, tedy s humanismem“, a vzápětí skepticky doplňuje, že zemí s takovým typem kapitalismu je v EU jen velmi málo, že ve většině převládá „mafianismus“. Vyústění úvahy je do značné míry předvídatelné. Kraus uvádí jako příklad demokratické a zároveň kapitalistické země Norsko a další skandinávské státy, jmenovitě Švédsko. Nic proti tomu, jen by mě zajímalo, zda by do jeho výčtu patřily ještě například Švýcarsko nebo Island. A samozřejmě nic proti užívání metafor typu „mafianismus“, jsou-li rétoricky účinné. Problém Krausova zamyšlení spatřuji někde jinde.
Nemohu a nechci polemizovat s autorovou norskou zkušeností, protože sám skandinávskou životní realitu neznám. V tomto smyslu nemám důvod nevěřit, že život v těchto zemích je po všech stránkách důstojnější, sociální standardy vyšší, ekonomika výkonnější, vzdělání a sociální péče dostupnější atd., než jak je tomu v naší části Evropy (jež se i dnes občas označuje jako postkomunistická). Ostatně exaktní řeč tvrdých statistických dat hovoří jasně a Krausovu charakteristiku dostatečně potvrzuje. Co mě však překvapuje, je v článku sugerovaná představa existence skandinávské idyly na jedné straně a poměrně důsledné ignorování globálního kontextu na straně druhé. Přitom skandinávské země jsou do globální ekonomiky zapojeny stejně jako ekonomiky jiných států, Českou republiku nevyjímaje. (Zdůrazňuji, že s Krausovou kritikou ČR se bezvýhradně ztotožňuji, této roviny se má polemika netýká.)
Přiznávám, že mě pobouřila Krausova formulace o prahu „našeho domu“. Považuji ji za nešťastnou. Cituji: „Ať přileze [sc. trh] před práh našeho domu, že nemáme na vzdělávání všech našich dětí, že se už nemůžeme postarat o všechny nemocné, že máme stavět ostnaté dráty kolem domů, že už ne společnost, ale válka. Takového nezvaného hosta dovleču za spekulativní límeček rovnou do fjordu.“ Ta formulace je neuvěřitelně rozporná. Pisatel se v ní ohrazuje proti stavění ostnatých drátů, proti uzavírání a nesmiřitelnému členění společnosti, ale přitom sám přebírá perspektivu „našeho domu“ — perspektivu uzavírání se před světem, jímž zmítají trhy. To je perspektiva, kterou nemohu přijmout a která je klamná. Bytostně mě zajímá, co se děje za prahem „mého domu“, i kdyby oním domem měla být celá Evropa, včetně té mafiánské… Udivuje mě, že Lukáš Kraus na tuto perspektivu přistoupil (ačkoli ji chce odmítnout). Autor vede válku ve jménu odmítnutí války. Jenže my se nemůžeme zavřít do „svého domu“, zastavět dveře těžkým kredencem, nerušeně budovat svou idylu a hemžení kolem sledovat s odstupem. Představa, že lze nehodný trh vykázat za dveře, je až dětsky naivní. Všichni jsme s trhem tak či onak spojeni. Na jeho fungování se podílíme všichni: například koupí zubní pasty z Číny de facto potvrzujeme nelidské podmínky čínských dělníků.
V našem — nejen Krausově — obdivu ke skandinávským zemím možná tkví cosi téměř pokryteckého nebo nedomyšleného, myšlenkově pohodlného. Trh není nezvaný host odkudsi zvnějšku. Řada skandinávských firem se v globálním měřítku podílí na bezprecedentních praktikách „mafianismu“, je jí vhod snížená sociální ochrana pracujících v mimoskandinávských zemích. Ano, i domněle čistá Skandinávie je poskvrněna špínou světa (vzpomeňme na ostudnou roli Finska během řecké krize). Polarita „demokratický kapitalismus“ versus „mafianismus“ v podobě chirurgicky přesného řezu, jakou předkládá Kraus, prostě neexistuje. Jsem přesvědčen, že utíkat se k bezpečí za prahem svého domu je zavíráním očí anebo přinejlepším vyhlášením boje proti viditelnému — zatímco to méně viditelné, avšak zcela fundamentální nám uniká: propojenost systému. Ve skutečnosti je práh našeho domu nedohledný a trh nestojí „mimo“ nás. A právě v tom spočívá nesnesitelná tíha současného světa.
Nejméně v Evropě převládají „domy/státy“, jejichž základy spočívají na občanských ústavách.
Dům či byt zůstává naším,rodinným domem, i když jsme zubní kartáčky pořídili z Číny, topení z Němec, postele z Moravy a hypotéku od rakouské banky. „Naším“ v plném slova smyslu, to jest také naší odpovědností a spoluodpovědnosti, počínaje tím placením hypotéky, údržbou topení a konče společným rozhodnutím, zda riskneme pěstování marihuany, protože ta jedině zmírňuje dopady dědečkova Parkinsona (anebo si to babička myslí).
Mohu se v takovém domě rozhodnout, že nebudu kupovat zubní kartáčky z Indonésie, abych nepodporoval tamější otrockou práci. Jenom, když se tak rozhodne víc lidí, možná někdo v Indonésii umře hlady, protože nebude mít ani tu otrockou práci (spíše ale umře hlady ten, jehož rodiče nebudou mít ani tu otrockou práci). Mohu totiž vyjít ze svého domu na nějaké fórum - a tady ta metafora kulhá, fórum přece předpokládá občanskou pospolitost, ale tu se nám pořád nedaří kosmopolitně založit – a mluvit s lidmi z jiných domů, může jim třeba i trochu pomoci, můžu je mentorovat, ale ty v těch domech se dál bude žít podle tamějších domácích pravidel.
Prostě i jako světoobčan mám práh, o jehož zametání bych se měl starat, pokud chci mluvit druhým do jejich domácností. A Skandinávii v textech Lukáše Krause rozumím nikoliv jako ráji na zemi, ale jako příkladu:
Podívejte, ono to jde. I v globálním kapitalismu a světové recesi (obě slova používám podmínečně – u prvního nevím, co to je; to druhé se zatím nekoná) se můžeme slušně chovat k důchodcům, udržet kvalitní školství a zdravotnictví pro všechny. Mafiánský kapitalismus není nutným důsledkem vlny globalizace devadesátých let 20. století, ale alibi pro ty, kterým vyhovuje.
Nekupovat zubní pastu z Číny je právě naivní - nekoupíte zubní pastu, ale počítač vyrobený v Indii ano, nebo zase něco jiného. Mně tím příkladem nešlo o vyvolání špatného svědomí u obyčejných nakupujících - chtěl jsem tím ukázat, že se z toho nedokážeme vyvázat: ani individuálně, ani jako stát. Tu propojenost nejde rozetnout legislativou. Lze jen mírnit napětí, nikoli překonávat rozpory.
Když píšu o tom, že Lukáš Kraus buduje idylu (nebo tak nějak to tam píšu), nemyslím tím, že si skandinávskou realitu maluje na růžovo. To ostatně nemohu posoudit. Ale idyla, to je vždy jakási uzavřenost před chmurami světa - a tohle napadám.
Bez zákonů, pravidel a represivních složek - tedy bez státu - moderní ekonomiku provozovat nelze. Nejvýše někam do třetího světa vyvezete výrobu spolu s bandou hrdlořezů, kteří ji budou hájit. Ale smlouvy s těmi hrdlořezy a místními warlordy budou už zase platné jen potud, pokud se opíráte o sílu státu, ze kterého se toho neokolonialismu dopouštíte.
Vlastnictví se prostě musí chránit, smlouvy vymáhat, normy kontrolovat. Bez toho se nedá vyrábět a prodávat.
Úvahy o nárůstu významu měkkých normem, které garantuje vzájemnost zájmů a které by mohly fungovat bez institucionálního prinucení - letadla se prostě budou vyhýbat letištím bez dostatečné kvality provozu z pudu sebezáchovy a místní budou buď odříznutí od světa nebo se postarají o přijatelné letiště - to jsou spíše zbožné přání,v praxi jsou ti místní zase stát, který vybírá daně a kontroluje bezpečnost letištního provozu.
Samozřejmě, každé národní (tj. státní) prostředí je vystaveno tlaku z mezinárodní, někdy globální úrovně. A dost často se přizpůsobuje. Ale protože je nezbytné pro globální provoz, není nikdy úplně bezmocné a korupce tohoto státního prostředí se neobejde bez kolaborace místních vychcánků.
Trh určitě nelze vykázat za dveře. Proč taky? Vždyť jeho alokační funkci neumíme nahradit. Ale to neznamená, že bychom neměli očekávat, že bude respektovat chod naší domácnosti, když překročí její práh.
Vyvázat se světového hospodářského systému se nemůžeme - Opět proč taky? Já rád banany,kokosové mléko a bez kávy se neobejdu. -, ale slušný člověk by se měl snažit o nápravu děsivých nerovností tohoto systému. To je však podle mého spíš argument pro posilování svébytné pozice národních společenství (tj. společenství občanů ústavního státu) vůči komandující instanci nadnárodního.
Mimochodem,dobře napsaná idyla může být zároveň obranou proti chmurám světa a zároveň kritikou toho,co ty chmury způsobuje. Takový Tom Jones je přece formálně idyla,ostatně ona i idyla Babičky má hrany, které řežou do krve.
Idyla ve chvíli, kdy něco kritizuje, přestává být idylou. Právě ten Fieldingův román je ambivalentní, spíš ironický; sám bych ho ani k idyle možná ani neřadil.
"Preferuji ale kapitalismus s demokracií, tedy jedině takový druh kapitalismu, který je slučitelný s demokracií, tedy humanismem."
Chce vyhazovat ze dveří ten trh, který:
" s čísly a taháky po kapsách," tvrdí, "že nejsme schopni se jako lidé postarat o starší generaci. Ať přileze před práh našeho domu, že nemáme na vzdělávání všech našich dětí, že se už nemůžeme postarat o všechny nemocné, že máme stavět ostnaté dráty kolem domů, že už ne společnost, ale válka."
Tedy, jak tomu rozumím, chce vyhazovat prospěchářské misionáře čistého trhu,v jehož jménu máme pro konkurenceschopnost zničit sociální smír a vzdělanostní infrastrukturu.
A tenhle trh, který odmítá pravidla sociálního státu,ten podle mého názoru ze dvěří vyhodit jde. Přijde jiný, který ty pravidla přijme. Možná pro současný globální kapitalismus důležitější čas než prostor, ale bez prostoru a bez expanze se stejně neobejde.
p.s. Dobrá idyla nekritizuje, ona je kritikou. V druhém díle Fausta kompromitují Filomen a Baukis Faustovo budovatelské dílo, odhalují jeho strašlivou morální cenu. Tady je idyla funkčně vložena do neidylického díla, ale i když je ten kontext hypertextový - idyla,pokud to není prachsprostý kýč, má přece vždy svůj smysl mimo sebe, ve vědomí ztráty.
Kapitalismus sice potřebuje stát, ale dnes už hlavně kvůli udržení pořádku. Ten stát bohužel slouží jí a ne svým občanům. Výjimka jako je třeba v Norsku u nás nikdy nebude možná. Je sice chvályhodné, že tam jsou zatím tak dobré mezilidské vztahy, které zabránily vzniku mafiánství, ale tam, kde už mafiánství vzniklo, je podle mého situace nevratná (alespoň v rámci kapitalismu). Kdo si přečte Kellerovu knihu „Nejistota a důvěra, aneb k čemu je modernitě dobrá tradice“, ten pochopí, že kapitalismus počítá s morálkou, která se vytvořila před jeho vznikem, že tato morálka se po nějakou dobu jakžtakž udržuje, ale spíš má tendenci upadat, protože v daném systému nejsou podmínky pro to, aby se znovuvytvářela. Nevím, zda se kdy podaří globální systém změnit, ale pokud ne, tak pravděpodobně on změní nás, a to takovým způsobem, jaký se nám nebude líbit.
Podívejte, ono to jde. I v globálním kapitalismu a světové recesi ... se můžeme slušně chovat k důchodcům, udržet kvalitní školství a zdravotnictví pro všechny."
JENŽE ONO TO NEJDE, pane Profante, to je právě jádro pudla, které jste nepochopil. Resp., přesněji řečeno, ono to jde tak leda na privilegované periferii systému, jakou je Skadinávie, ale jinak nikde. A i v té Skandinávii všeho do času...
Pokud nezměníme systém - minimálně v Evropě, tak bude čím dál hůř. Politika nemůže sloužit zároveň člověku i volnému trhu, neboť - budeme-li pokračovat v biblické dikci, jednoho bude vždy milovat a jiného nenávidět. Největší nebezpečí víry ve "skandinávský model", kterážto víra se hodně pevně zabydlela v hlavách řady intelekuálů a poctivých sociálních demokratů, a stala se tak největším levicovým bludem současnoti, spočívá právě v tom, že nás sladký skandinávský sen odvádí od hledání alternativy. Skandinávské opium levičáků...
Mimoto nevěřím v žádný skandinávský model a pokud jsem se všiml, nevěří v něj ani Lukáš Kraus. On popisuje svojí žitou zkušenost (možná parciální a minoritní, to nevím, ale pořád žitou) a já se obvykle odvolávám spíše na ty země, které znám víc zblízka - na Rakousko a Německo.
A také nevěřím na systémovou alternativu jako na politický program. Jsem přesvědčen o možnosti a vhodnosti politiky,která transformuje sociální stát.
ad opium intelektuálů - opium potřebujete k utišení nesnesitelné bolesti z bezvýchodné situace. A možná k tomu, abyste zapomněl na okovy, které nemůžete zlomit, alespoň to říkával Marx. Já si ale vůbec nemyslím, že by současná situace byla bezvýchodná a že bych měl na rukou okovy. Trocha korupce a špinavá politika špinavců, které vynesla nahoru porevoluční normalizace (jedna z mála věcí, které se v dějinách opakují opravdu spolehlivě) - nic, na co by nestačily holinky a vidle na hnůj, proto opravdu nepotřebuji brát drogy.
A nemám ambici napravovat společnost, chci v ní normálně občansky,tj. politicky žít. A jestli je u nás právě teď politická sféra poněkuď zaneřáděna neuklizeným ... hnojem (za eufemismus se omlouvám :-), pak považuji za lepší vzít si holinky a jít na ten dvorek uklízet, změnit spád stružky na močůvku, aby lépe odtékala, hnojiště přemístit do nadrže k tomu určené atd. -než abych se sjížděl libovonným, chimerickým opiem systémové alternativy.
Holinky přitom důrazně doporučuji. A po deseti minutách práce Vám určitě nebudou připomínat naleštěný symbol nacistického parademarsche.
Německo má své problémy - jak jinak si vysvětlit nárůst popularity krajní pravice? V Deníku Referendum o tom napsal Petr Jedlička: http://www.denikreferendum.cz/clanek/
11521-nemecka-krajni-pravice-uspela-v-dalsich-
volbach-novinari-zjistuji-proc
Nechci se už opakovat, co jsem chtěl, jsem napsal. Stojím si zejména za posledním odstavcem svého článku.
Pan Kanda: „To je má trvalá polemika s hledači alternativ - že ona není "mimo" systém, nýbrž "v" něm…….“
S tím zřejmě souhlasí Martin Profant: „nevěřím na systémovou alternativu jako na politický program“.
Pan Pleva však vstupuje poněkud překvapivě do diskuse následovně: „Omyly p. Profanta a poděkování R. Kandovi….“ a mimo jiné zdůrazňuje: „Pokud nezměníme systém - minimálně v Evropě, tak bude čím dál hůř…..“ a „sladký skandinávský sen odvádí od hledání alternativy….“.
To je základní nedorozumění mezi levicovými intelektuály zde na DR (na levici obecně)
a spočívá v pojmech „systém“ a „systémová změna“, „alternativa“. (Nedávno „vykopl“ do diskuse tento problém Václav Bělohradský….) Tady by asi všichni měli vyjasnit, co těmito pojmy přesně myslí. V diskusi by bylo pak zajímavé sledovat, jak tyto pojmy pracují: Buď jako apriorní předpoklad s nárokem, aby do něj byla skutečnost totálně napasována, anebo a posteriori jako omezený metodologický nástroj popisu, kterému skutečnost stále kamsi uniká. Matoucí může být, že v prvním případě je skutečnost domněle „projasněná“, „pochopitelná“, „uspořádaná“, poskytující „estetické uspokojení“ a „jistotu“. V druhém případě je stále tak trochu „fuzzy“, „bez ladu a skladu“, „nevábná“, „nejistá“. Chápu, že může být velmi těžké žít ve světě, který je „fuzzy“ a „nejistý“. V roce 1919 vyšla od jednoho amerického levičáka, který fakt neměl rád „kapitalismus“ zajímavá kniha The Quest of Certainity, ve které tohle detailně rozebírá. V této souvislosti mě ještě v diskusi zaujal pojem „opium levičáků“
a vzpomněl jsem si na Aronovo „Opium intelektuálů“ a Dahrendorfovo „Pokoušení nesvobody“.
Nicméně to nevylučuje konkrétní rozdíl v národních uplatněních principu trhu a demokracie - a ani možnost k popisu těchto rozdílů vymezovat ideální typy,které umožňují ty jednotlivé národní konstelace kriticky zkoumat.
A je dost důležité, jestliže lze Norsko dosti přesvědčivě popsat pomocí ideálního typu, který Kraus nazývá "demokratický kapitalismus" (dal bych osobně přednost označení "masová demokracie sociálního státu), protože se tak osvědčuje heuristická nosnost tohoto ideálního konstruktu.
Prostě ta neshoda není podle mého názoru o tom, zda být odpovědný vůči světu a vidět,že i místo, na kterém bydlím je jeho součástí anebo se zavřít do své privilegované domácnosti a věřit, že svět můžu nechat za dveřmi. To podle mého čtení Kraus neříká; jde o to, zda mám jako občan -a tedy v rámci obce, jejímž občanem jsem - možnost působit ve prospěch toho, aby se potlačovala tendence k mafianizaci mé země.
"Že v životě třeba účast mít,
k nějaké přidat se straně
a svoje srdce nastavit
dobře míněné ráně"
A ty bys nám ten heroismus nahrazoval nějakým pragmatickým přístupem.
V podloží mé polemiky je pochybnost, zda je norský kapitalismus esenciálně jiný než kapitalismus, dejme tomu, náš. Přece nikde nepopírám rozdíly mezi státy, jde mi o obecnější rovinu. Převzetí odpovědnosti v rámci obce musí začít u vědomí propojenosti - hranice místa, kde bydlím, už nejsou, co bývaly. Mají spíš podobu "mlhoviny" různé hustoty než pevného "prahu".
Každá metafora kulhá, ale myslím, že právě to spojení kriminálního a tržního v neoliberalismu není netrefné. Odmítat rozlišovat mezi špinavými a čistými penězi, odmítání všech forem společenské odpovědnosti jako zátěže omezující prosperitu -to přece je rušení přehrady mezi morálním, legálním a kriminálním. Název "mafianizace"se ovšem nehodí, mafián musí mít svojí čest (zákon ormety, bezmezná solidarita k rodině, dodržování pravidel násilného střetu - bez toho mafie nefunguje).
A to rozmazávání pevného prahu - záleží na úhlu pohledu,jestli se na něj koukáte zevnitř nebo zvenčí. V roce 1993 jsem měl nějaké jednání v Bratislavě, s lidmi, které jsem znal spoustu let,s polovinou z nich jsem chodil na vejšku. A přece jsem náhle byl -ve městě,ve kterém jsem předtím strávil dost času- za svým prahem,v cizím domě.
Ta Bratislava... To je, řekl bych, trošku jiná rovina (mimochodem: slovenský nacionalismus z poč. 90. let mě šokoval; byl jsem sotva teenager a dodnes si ty obrazy živě pamatuji) - třeba můj několikaletý pobyt v Polsku mi také posunul perspektivu. Ale zároveň člověk zjišťuje, že některé základní problémy nejsou odlišné ani tak principiálně, jako spíše mírou... Že bránit "svůj dům" před diktátem trhu je možné úpravou legislativy apod., ovšem ta propojenost - zase to opakuji - tím nemizí. Že je to vymýšlení okovů pro nebezpečného draka. Finsko si brání svůj práh efektivně, ale že jeho práh souvisí s tím, co se děje v Řecku, jako by nevidělo...
Keller říká, že feudalismus, fašismus a mafiánství mají stejný základ.
Ale nejde mi o nacionalismus. Já sám jsem v roce 1993 v Bratislavě věděl, že už tam nejsem doma.
Přesvědčoval mě tehdy exulant,co zůstal v Německu, ale získal po roce 1989 zpět naše občanství, koho je potřeba volit.Tak jsem se ho ptal, proč raději nevolí sám, když už má zase naše volební právo. A on mi řekl: "To nemůžu, já bych si tu volbu tady neodžil"
A já na tom byl v té Bratislavě podobně, mohl jsem nadávat na Mečiara nebo na Slotu,ti,co jsem s nimi seděl u stolu by se mnou souhlasili, ale oni si je museli odžít, já ne.
A v tomhle je ten práh ještě zcela pevný.
MP: Možná je to archaická snaha ten pevný práh jakoby "vrátit" - v čase, kdy ho síla globalizující se ekonomiky "vytrhává"...
Ale už dost, nechci se dál rozmnožovat pod vlastním výplodem:)
Pokud je můj dojem správný, přiklonil bych se k panu Kandovi. Domnívám se také, že Norové stejně nebudou schopni ubránit své sociální vymoženosti proti ohromné přesile nadnárodního kapitálu. K panu Profantovi - zvrat ke kapitalismu "s lidskou tváří" je asi už nemožný. Neoliberálové natolik překopali svět, že evolučně by trvalo desítky let, než by se společnost byla schopna vrátit k nějakému přijatelnějšímu "demokratickému kapitalismu", i když tento název je pro mě téměř protimluv. Na to určitě nebude čas, jsme pod vodou natolik, že nám vyčuhují jen nosní dírky a voda přítéká moc rychle. Podle mého názoru tak rychle, že si někdy říkám, že i tyhle akademické debaty jsou jen mluvnická cvičení, místo nácviku plavání. Vyvede mě někdo z mé představy, že je další, a tím pádem už těžko zvládnutelná, finanční krize za dveřmi? A že levice stojí mimo dění, takže v pokusech o změnu katastrofického kapitalismu bude hrát druhé, nebo třetí housle? Nebo se předáci levice smířili s tím, že s tímhle systémem nic neudělají, tak se zmouhou jen občas na nějaký mediální tyátr a spokojeně si střádají do kasičky? Protože kdo se nechystá na skutečné převzetí moci, ten ji nikdy nemůže převzít. A převzít systém s tím, že na něm udělám drobné kosmetické změny, není k ničemu. Nic jiného ale od ČSSD nevidím.
Ještě poznámka k diskusi o Československu a jeho rozdělení v roce 1993. Rozumím Martinu Profantovi. Také to pro mě byl velký šok. S tím šokem jsem se poprvé musel vyrovnávat na konferenci v Dubrovníku v létě 1990, kdy jsem poprvé uslyšel z úst amerických a holandských expertů NATO, že největší nebezpečí nových konfliktů a válek spočívá ve stupňujícím nacionalismu a v Evropě jsou tři potenciální ohniska: Jugoslávie - to se potvrdilo velmi brzy, Rusko - končící Sovětský svaz a Ćeskoslovensko. Tam jsem proti tomu hlasitě protestoval, že onu tzv. "pomlčkovou válku" nelze brát tak vážně, ani ale vcelku chladně a analyticky tvrdili, že to jen počátek, bude se to dále stupňovat, ... Jen bych řekl, že i na rozvod jsou třeba dva. A je nespravedlivé, když se vina háže jen na Mečiara a Slovensko. Stejný díl viny mají Křížovy články o penězovodu na Slovensko, Klausovo nereálné trvání na unitárním státu a těšení se na to, jak se jeho ekonomická reforma bude moci být lépe realizována v Česku, subversivní prohlášení ODY o tom, že Mečiar a slovenští nacionalisté jsou financovány sudetskými Němci, atd. Nakonec to byl Klaus, kdo už na druhém setkání s Mečiarem souhlasil s rozdělením státu, i když pro to neměl žádný mandát, kdo Mečiara tlačil k tomu, aby to bylo provedeno co nejdříve a kdo rezolutně odmítl požadavek referenda, pro které se tehdy vyslovilo snad 2 milióny Čechů a Slováků.
A jde o to, zda tyhle bytosti mohou v dané situaci neco dělat anebo jen fascinovaně koukat na to, jak stoupá voda - abych použil Vaší metaforu -,která je utopí. A určitě si umím spíše představit korekce současného vývoje než světovou revoluci. Protože u té není jasné kdo by ji vlastně dělal a co by od ní očekával.
Ale budiž, kapitalismus. To budu muset vzít ze široka. Pokud má mít ten pojem srozumitelný smysl, pak se jedná o ekonomický řád, který se řídí principem udržitelného zisku a ve kterém očekáváme od jednotlivých aktérů, že o naplnění tohoto principu racionálně usilují (de facto Weberovo vymezení). Pokud se nesleduje princip zisku, ale požitku, pak to už není kapitalismus (abych tam měl taky něco z Marxe).
Poměrně důležitý faktor, na který kladl důraz mladý Marx, je fakt, že kapitalismus funguje -resp. může fungovat - bez přímého mimoekonomického přinucení (politického přinucení).
Takto vymezený kapitalismus byl dominantní formou po poměrně krátkou dobu na poměrně malém území (ovšem území, které vládlo světu) a poměrně rychle začal rozkládat sám sebe. Monopoly, imperiální politika, která vrací do hry mimoekonomické vykořisťování atd.
Nejméně od konce 2. světové války se v někdejších kapitalistických zemích prosazuje model sociálně-tržního hospodářství, který představuje omezení kapitalistické, na zisk orientované racionality politickým rozhodováním o nezbytné míře státně zprostředkované solidarity a postupně také o zohlednění řady rizik a externích nákladů. Proto bych se pro současné Norsko i pro současnou Českou republiku pojem kapitalismus nepoužíval. Jedná se prostě o země s vysokým podílem soukromého vlastnictví a s relativně významnou účastí trhu na ekonomickém životě.
Podle klasických koncepcí kapitalismu se kapitalistický výrobní způsob váže s existenci hodnotově neutrálního a právního státu (nikoliv nutně s demokracií), s relativně vysokým standardem občanských práv a s určitými etickými koncepty. Mohlo by se sice tvrdit, že tuto souvislost vytvořily jednotliví autoři jako ideální rekonstrukci historické konstelace, ve které se kapitalismus v Evropě rozvinul a hlavně – ve které se stal tématem. Ale osobně bych tu souvislost považoval za logicky hájitelnou, historické odlišnosti soužití kapitalistického tržního hospodářství a určitých forem diktatury lze vysvětlit jako výjimky, které umožnila síla politického a ekonomického centra, do jehož observace byly země jako Jižní Korea vtaženy.
To, co je shodné v Norsku a v ČR je tedy tržní hospodářství, soukromé vlastnictví a nezbytný standard společenských norem (právních, etických, vzdělanostních), který umožňuje určitou, typově podobnou formu provozu. A relativně silně vydělená a vyjádřená sféra politického a kulturního, která vytváří s ekonomickou sférou zprostředkovanou jednotu. U nás je toto zprostředkování v aktuální krizi, proto vzniká představa o prorůstání ekonomické a politické moci,event. o faktické nadvládě ekonomické moci, pro kterou představuje ta politická jen alibi. Odtud pak roste „mafianismus“ - nicméně tato krize zatím podle mého přesvědčení zatím nenarušila autonomní principy politické sféry a proto ji považuji za napravitelnou. Máme masové medium, které nelze snadno monopolizovat (internet),máme svobodu slučovací a svobodu pohybu,máme profesionální intelektuály, divadla atd. Co potřebujeme k obhajobě jiné politiky víc?
Politické stranym, které mají k politické reformě odvahu. Ale ta náprava se ovšem může odehrát i bez njich, zčásti neparlamentní cestou, masovými protesty a radikální změnou politického centra, ba i nějakou další pražskou defenestraci bych si uměl představit - nevidím ale potenciál ke změně společenského zřízení (a nepovažuji jí ani za přitažlivý výhled).*
Radikální řez mezi socialismem a situací u nás i v Norsku podle mého názoru existuje. Socialismus by měl znamenat společenský řád bez ekonomického panství, kde člověk je pro druhého člověka vždy účelem a nikdy prostředkem (jsemť etický socialista) – současný sociálně-tržní kompromis v nejlepším případě toto ekonomické panství pouze omezuje na úroveň, která umožňuje slušnou občanskou a kulturní participaci masivní části společnosti. Píšu "pouze", ale je to strašně moc, tak moc, že za to stojí bojovat.
* I když právě koukám na předběžné výsledky voleb v Berlíně – 8,6 % pro Piráty a přes jedenáct pro Linke, třeba ta radikální změna spektra proběhne i bez té mimoparlamentní větve, stačí jen častěji předvádět Vaňhové, Křečky atd.
Ke té káře, co jede z kopce. Zatímpořád věřím, že máme největší šanci,když vyměníme kočího. On ten kopec není nijak strmý a tak kára zase tak rychle nejede, jen kdyby ten blb nehnal koně bičem ...
Ale jestli mu ten bič bude potřebat sebrat jinak než s asistencí řádých pověřenců c.a.k úřadu pro bezpečný provoz koňských vehiklů, tak to podle mého názoru ještě není revoluce. Případné mimoparlamentní vystoupení občanů podle mého k slušné demokracii patří.
Tak vidíte, jak ty ideje potřebujeme!
a) Není svobody tam, kde chybí možnost ji hájit.
b) Není svobody tam, kde není ochota ji hájit.
"Šance" rezignovat na svobodu je definiční součást, protože odpovědnost nemůže za svobodné lidi převzít někdo jiný.
Ideje určitě potřebujeme,ale abych pravdu řekl, idea spravedlivé společnosti pro mě má dnes mnohem větší význam jako kriterium, kterým poměřuji současnost než jako představa nějakého předznamenaného, zákonitého vývoje dějin.
Kruh se uzavírá, ti co si nahrabali jakýmkolli způsobem, teď budou prosazovat zákon, aby si takto nemohli nahrabat i ti další.
A je mezi lidmi vůle hájit svobodu, případně jiná práva?
Netvrdím, že by se mělo bojovat za dějinné zákonitosti ani netvrdím s jistotou, že existují. Ale zajímalo by mě, kolik lidí bude ochotných hájit ideu liberální demokracie ještě nějakým jiným způsobem, než že bude chodit jednou za čtyři roky k volbám. Vždyť jim bylo v osmdesátém devátém řečeno, že všechno už je vybojováno, že už není třeba demonstrovat, stačí přijmout zákony a liberální demokracie funguje jaksi sama od sebe, protože je to přece něco úplně přirozeného. Nejsem si ani úplně jistá, jestli většina lidí považuje svobodu, kterou jim liberální demokracie nabízí, za to pravé ořechové.
Panu Ševčíkovi:
Také jsem to četla na IHned.cz
já si myslím, že radikálnější řez už ani vést nemůžeš - na jedné straně regulativní idea, na druhé skutečnost, kterou touto ideou poměřuješ a ve které s její pomocí orientuješ svoje jednání. Neskutečné a skutečné,co už je ododělenější?
Ona ta regulativní idea nemá nic společného s lyrikou, není to nějaká hezká vize, o které by se dalo nezávazně snít. Která by utěšovala, když už toho máš dost. Je to zadání, které si vytváříme, podřizujeme ho soustavné kritice, ale kterého se nemůžeme vzdát, aniž bychom se vzdali sebeúcty.
A je to radikální řez, protože jde do živého. Odřezává mě od pohodlí představy systémové alternativy, pro kterou se musí už jen vybojovat ta příslušná poslední bitva.
Nuda z druhé poloviny 19. stol. -F. A. Lange a Hermann Cohen, ale co naděláš, pořád to štimuje.
Roman Kanda můj článek nepochopil vůbec. Je to smutné, i když logické. Vidí v článku „nordický domov“, přitom jde o multikulturní rodinu, multikulturní společnost, a když si toho tématu mohl všimnout minimálně po celosvětově medializovaných útocích masového vraha na zdejší sociální demokraty. Vidí v článku prý mé malé vnímání kontextu globálního kapitalismu, kterého je Skandináve nedílnou součástí, přitom nikdo netvrdí, že tady kapitalismus není, ale naprosto odlišné pojetí a Skandinávie je přesně ten důkaz, že to jde a ne že ne, že demokracie, solidarita ve společnosti, společnost nevyloučených, odhodlaných lidí bránit obec, dům a hlavně rodinu existuje a co víc, násobně převyšuje svou hloubkou tu maketu „komunismu“ v bývalém východním bloku. Roman Kanda si nevšiml, že se nikde neschovávám, že se nevyvazuji ze společenské zodpovědnosti za svou rodnou vlast, že naopak bojuji mnohdy násobně více, než 99,9% občanů republiky, jelikož jasně říkám, že pouze s mafianismem, který dokážu velmi dobře identifikovat díky své životní zkušenosti, se pro přátele ve vlasti nesmířím.
Nikde nehovořím o "nordickém domovu", nikde nepopírám multikulturní povahu norské společnosti - ostatně tuhle konkrétní empirickou rovinu opomíjím zcela. Velmi pečlivě však sleduji v Krausových článcích i diskusních příspěvcích, jak se opakují slova "tady ještě/stále". Ta rétorika přece něco prozrazuje, to není jen pouhá forma bez obsahu. Rétoricky jde spíše o defenzívu ("ještě/stále") než ofenzivní boj a ta je zakotvena lokálně ("tady"). Všímám si také, že pro Lukáše Krause je Norsko "tady" a Česká republika "tam". Z hlediska jeho pobytu je to přirozené, jenže já se právě snažím tuto "přirozenost" problematizovat. Má polemika je vedena snahou upozornit, že lokální je v době současného kapitalismu povážlivě suspendováno (tady se neshodnu ani s Martinem Profantem). Že ten trh nepřichází "odkudsi" k našemu "prahu" - ta spaciální metafora je prostě nešťastná. Dovede Lukáš Kraus zaznamenat tuto obecnější rovinu, na níž se pohybuji? Bohužel, jeho reakce o tom nesvědčí.
Přece v žádném případě nepolemizuji s tím, jak se v Norsku žije - o tom má polemika není a výslovně to v ní uvádím (i v této replice to opakuji podruhé). Nemám za sebou Krausovu norskou zkušenost. Neříkám ani, že se Lukáš Kraus někde schovává - to už je manipulativní čtení a vlastně - nepochopení z jeho strany. Ve své polemice jsem schválně dovedl onu metaforu prahu a domu ad absurdum, protože ona zkrátka dnes slábne a k popisu současné situace nestačí: leda v onom defenzivním "tady ještě/stále". Nehovořím ani o vyvazování se z odpovědnosti, nýbrž o nemožnosti vyvázat se z globálně fungujících tržních mechanismů: to je přece markantní rozdíl! Já se snažím popsat systém, Lukáš Kraus ale hovoří jazykem artikulujícím osobní morální postoj. Není potom divu, že hovoří o "nepochopení"...
Čtenářům DR bych přál stále dobrou náladu.