Regionální tratě se nebudou rušit, nýbrž prodávat
Vratislav DostálMinistr dopravy Pavel Dobeš z Věcí veřejných chce namísto zrušení některých regionálních tratí uspořádat jejich výprodej. Podle Správy železniční dopravy jich může být nabídnuto až 30, do správního řízení o zrušení se jich dostalo od loňska jedenáct.
Ministr dopravy Pavel Dobeš z Věcí veřejných zastavil plány Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na zrušení některých regionálních tratí a namísto zrušení chce uspořádat jejich výprodej.
Od loňského roku se do správního řízení o zrušení dostalo 11 tratí a všechna zkomplikovala řada spolků, obcí nebo soukromých firem. Resort dopravy proto změnil strategii. Podle SŽDC jich může být k prodeji nabídnuto až třicet. Informuje o tom pondělní vydání deníku E15.
„V tuto chvíli byla všechna správní řízení o zrušení pozastavena, neboť se na všech tratích objevil potenciální zájemce, který by je převzal do vlastní péče, to znamená, že by se stal provozovatelem dráhy, nikoli jen dopravcem," uvedla pro server mluvčí ministerstva dopravy Květa Kočová.
Dobešův resort proto připravuje podrobnou metodiku, podle které se budou tratě prodávat. Řeší se například, zda se stát kolejí zbaví za tržní cenu pozemků, nebo třeba jen za symbolickou korunu. „Hlavní cíl není na prodeji vydělat, ale ušetřit za údržbu," doplnil mluvčí SŽDC Pavel Halla.
K nejaktivnějším odpůrcům rušení lokálek patří podle listu železniční firma KŽC Doprava, jejíž jednatel Bohumil Augusta kroky ministerstva vítá.
„Je to pokrok, v otázce rušení tratí si ministerstvo uvědomilo svou celospolečenskou zodpovědnost. Podle mě ale SŽDC zbraně nesložila," řekl deníku Augusta. KŽC má spolu s obcemi zájem třeba o podřipské lokálky nebo trať Bruntál — Malá Morávka.
I podle Jiřího Gutha z dopravní sekce Strany zelených jsou nové plány resortu dopravy uspořádat výprodej regionálních tratí přijatelnější variantou, než-li jejich případné zrušení.
„Někde mohou být atraktivní samotné pozemky, takže je potřeba zajistit, aby nabyvatel opravdu byl schopen a ochoten provozovat veřejnou dopravu. Myslím, že solidní zárukou by byla přímá účast dotčených obcí v ,privatizačních projektech´ nebo alespoň jejich výslovná podpora těmto projektům,“ uvedl Guth pro Deník Referendum.
Správa železniční dopravní cesty chce nyní zjišťovat možnou poptávku po trati předtím, než zahájí její rušení. Bude se přitom moci opřít o nová ministerská pravidla. Proti rušení tratí vedle obcí aktivně vystupuje například i Klub přátel lokálek nebo některé soukromé firmy, které chtějí koleje využívat pro přepravu zboží.
Další informace:
E15 Ministr Dobeš zarazil rušení tratí, chystá jejich prodej
Dále mám vážné obavy, že rozprodání fungující dopravy v daných úsecích soukromníkům, které má v úmyslu ministr Dobeš, není nic jiného než starý známý tunel. Noví provozovatelé dostanou tratě za hubičku, brzy provoz na trati zbankrotuje a nynější majetek drah (včetně pozemků) hladce zpeněží a napakují se. Copak to nikdo nevidí, k čemu to Dobeš přivádí? Copak jsme to už tisíckrát neviděli? Další majetek státu bude vytunelován. Prosím, stop!
Čili "rozprodání fungující dopravy" to zatím není, toho bych se bál v příštích letech. Jedná se opravdu o lokálky, kde nejezdí skoro nic a skoro nikdo, i když ta jemnická, pokud vím, úplně bez cestujících nebyla a snaha o obnovení provozu i v pracovní dny tam prý pořád je. Zrušení bylo tedy zatím odvráceno.