Orlickoústecko: petice proti rušení vlakových spojů

ČTK

Obyvatelé Orlickoústecka masově podepisují petice proti změnám tamní železniční dopravy. Argumentují například tím, že v oblasti bývají sněhové kalamity a vlaky jsou v nich spolehlivější. Kraj chce na některých místech nahradit vlaky autobusy.

Zhruba 2000 podpisů sebrali zatím organizátoři pod každou ze dvou petic proti uvažovanému rušení či omezení osobní železniční přepravy na tratích na Orlickoústecku. Petiční archy chtějí předat Pardubickému kraji koncem příštího týdne, řekl v pátek ČTK Miroslav Drobný (VV) z petičního výboru. Obdobnou cestou chce bojovat i za zachování dalších regionálních tratí.

Petice odmítají změny v železniční dopravě na tratích Štíty — Dolní Lipka a Hanušovice — Dolní Lipka, obě překračují hranici regionu na území Olomouckého kraje. Organizátoři zatím neshromáždili podpisy ze všech oblastí Orlickoústecka, kam archy umístili. „Budeme také spouštět internetovou petici, aby se dostala k co nejvíce lidem," uvedl Drobný.

Petice iniciovaly Věci veřejné, postupně se k nim připojili i občanská sdružení a veřejnost. V petičním výboru figuruje kromě Drobného také například bývalý místostarosta Králík Arnošt Juránek, který byl do nynějšího zastupitelstva zvolen za stranu Moravané. Argumentují mimo jiné tím, že v zimě jsou v příhraniční oblasti s množstvím sněhu vlaky spolehlivější.

Podle Drobného je prioritou i zachováním osobní dopravy na trati Žďárec u Skutče — Pustá Kamenice na Chrudimsku. Kromě toho, že se do její modernizace před časem investovalo několik set milionů korun, také tuto dráhu považuje za významnou pro turistický ruch. V zimě ji využívají milovníci běžeckého lyžování, v létě cestující s koly.

Podle dřívějších informací v některých médiích by mohly přestat jezdit osobní vlaky také na tratích mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi na Chrudimsku, Moravskou Třebovou a Chornicemi na Svitavsku a Borohrádkem a Holicemi na Pardubicku. Pardubický kraj se zatím k možným změnám až do projednání se starosty dotčených obcí nechce vyjadřovat.

Kraj přišel nedávno také s návrhem na nahrazení vlaků autobusy na trati mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí. Po jednání s radnicemi nakonec osobní železniční přeprava zůstane zachována ve špičkách. Denně projede v každém směru místo současných deseti pět vlaků, méně vytížené nahradí autobusy.

V minulém roce skončila v Pardubickém kraji osobní přeprava na trati Chrudim — Heřmanův Městec. Vlaky využívalo málo lidí, proto je kraj nechal nahradit autobusovými spoji. Vlakové i autobusové spoje musí Pardubický kraj trvale dotovat. Na jeden kilometr jízdy autobusu přispívá dopravcům zhruba 18 korunami, drahám na stejnou cestu připlácí 92 korun.

    Diskuse
    April 24, 2011 v 16.16
    k optimalizaci
    S těmi sněhovými kalamitami to bohužel není tak docela pravda. Po tzv. racionalizacích, tedy automatizaci řízení dopravy, nejsou v mnohých stanicích zaměstnanci a tím pádem nikdo, kdo by odklízel sníh. Je to spíše zástupný argument, protože nestačí říct zkrátka: "chcem tu vlak"; potom se totiž proti vlaku argumentuje čísly, například těmi 18 vs. 92 korunami. Což jsou mimochodem čísla účelově zkreslená (vysvětlím večer; zatím jen odkaz na pár slov, která jsem k tomu psal před měsícem: http://www.advojka.cz/archiv/2011/7/eska2lator-1
    April 25, 2011 v 11.37
    18 a 92
    Stručně: jde o to, že cena za "vlakokilometr" je zprůměrována za všechny spoje objednané krajem. Velkou část z nich tvoří kapacitní klasické soupravy (lokomotiva + x vagonů, např. Pardubice -- Č. Třebová), které mají vysoké náklady. Na inkriminovaných tratích ale jezdí téměř výhradně nejlevnější "šukafony" ř. 810, kde jsou náklady údajně asi na 45 korunách. Jejich zrušením se tedy často téměř nic neušetří (ne všude lze nahradit 1 vlak pouze 1 busem) a navíc by tato průměrná cena ještě stoupla.

    Jak už jsem psal, některé ty změny můžou být k lepšímu (ostatně mezi HK a PCE má naopak železnice trochu posílit), ale způsob, jakým je OREDO a kraj komunikují, je tragický. A chtít zbavit železnice takovou Litomyšl už vyžaduje absenci jiného než technokratického myšlení.
    MP
    April 25, 2011 v 12.13
    45
    Otázka je, jestli cena 45,- Kč/vlkm platí i na tratích, kde je řízení provozu organizováno zjednodušeným způsobem - čili s minimem personálu, zda-li se bere ohled i na to, že na trati do Štítů je navíc samoobslužný způsob odbavování cestujících - vlaky tu jezdí bez průvodčích.
    MP
    April 25, 2011 v 12.22
    Sněhové kalamity
    Občas to je i pravda, v případě kalamity odklízí sníh zaměstnanci SŽDC a Ti pracují všude tam, kde je potřeba a navíc jsou doplňováni pracovníky externích firem.
    Ne vždy se ale kalamita podaří zvládnout, přidávají se k tomu i četnější poruchy vozidel.