Stávka dopraváků v Ostravě skončila, odbory si vymohly navýšení platů

Vratislav Dostál

Řidiči městské hromadné dopravy v Ostravě v úterý o půlnoci ukončili stávku. Odbory se dohodly s Dopravním podnikem Ostrava na růstu platů. Letos zůstanou stejné, příští rok vzroste tarifní mzda řidičů a technicko-hospodářských pracovníků o pět procent.

Stávka odborů Dopravního podniku Ostrava (DPO) skončila v úterý o půlnoci jejich úspěchem. Největší stávka městských dopravců v České republice za posledních 13 let přiměla město Ostravu a dopravní podnik zvýšit platy o pět procent. Poslední velkou stávku dopravců zažila v roce 1998 Olomouc. Tam tehdy odboráři dopravního podniku stávkovali třicet dnů.

Letos zůstanou mzdy ostravských dopraváků sice ještě stejné, avšak příští rok vzroste tarifní mzda řidičů a technicko-hospodářských pracovníků o pět procent. Dělníci si pak přilepší v průměru o šest procent. Novinářům to řekli ředitel DPO i odboráři. Část zaměstnanců podniku stávkovala od středy 1. června. Ostatní zajišťovali omezený provoz jako v neděli.

Dopravní podnik odborářům ustoupil, neboť město nejdříve navrhovalo zvýšení mezd pouze o 1,5 procenta v letošním roce a stejný růst platů v roce 2012. I odbory musely ale ustoupit.

,„Spokojeni jsme v tom, že se podařilo dojednat navýšení mezd. Nespokojeni jsme, protože kdyby 90 procent zaměstnanců stávkovalo už v první den stávky, ve středu, tak jednání, které bylo dneska, proběhlo daleko dřív. A dopravní podnik nemusel mít takovou ztrátu," zhodnotil odborový předák Ivo Protivínský.

Původně šlo vedení Ostravy do vyjednávání s odboráři s argumentem, že na zvýšení platů nemá ani korunu. Teď však musí hledat rezervy. Podle ředitele DPO Roman Kadlučka podnik navíc utrpěl během stávky ztrátu 70 milionů korun.

„Za každý nevypravený spoj musíme zaplatit penále 5000 korun kraji, obcím nebo městu," řekl Kadlučka. Náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč (ČSSD) pak podle ČTK uvedl, že pokud by DPO nenašel žádné rezervy, muselo by město na příští rok sehnat zhruba 100 milionů Kč.

„Padesát procent činí náklady, které podnik nemůže ovlivnit. To je nárůst cen pohonných hmot, daně na emulzní naftu, což je dohromady nějakých 25 milionů, a dalších 25 milionů bude tvořit nárůst daně o čtyři procenta od 1. ledna," vysvětlil Boháč. Dalších 50 milionů je na mzdy.

„O téhle částce se mluvilo od začátku. Kdyby nám ji dali hned, nemusela být vůbec stávka ani ztráta," komentoval výsledek odborář Protivínský. Podle něj byla chyba, že odboráři nedokázali na podnik zatlačit víc. Nejvíce přidáno dostanou dělníci. Protivínský uvedl, že zejména o to odbory usilovaly. „Chtěli jsme hlavně dělníky potáhnout nahoru, protože oni nedostali nic už v roce 2009," doplnil

Provoz dopravy se vrátil k normálnímu stavu

Provoz v městské hromadné dopravě se tak v úterý vrátil k normálnímu stavu. Autobusy, tramvaje a trolejbusy jezdí podle standardních jízdních řádů. ČTK to řekl mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

„Ráno při výjezdu možná ještě mohl být nějaký drobný problém, ale to bylo opravdu zanedbatelné. Jezdíme jako v pracovní dny bez omezení," řekl Albrecht. Podotkl. Ivo Protivínský pak uvedl, že ihned po rozhodnutí o ukončení stávky tuto informaci odboráři předávali řidičům.

„Hned jsme to zveřejnili na našich internetových stránkách, vyvěsili jsme ji na nástěnky, rozesílali e-maily," řekl Protivínský.

Další informace:

iRegiony.cz V Ostravě o půlnoci skončí stávka v MHD, trvala šest dnů

iRegiony.cz Po ukončení stávky MHD v Ostravě jezdí opět dle běžných řádů