Ostravští dopraváci stávkují již třetí den
Vratislav DostálJiž třetí den v Ostravě probíhá stávka zaměstnanců Dopravního podniku Ostrava za vyšší mzdy. Přes šest set demonstrantů se v pátek ráno vydalo na pochod městem, při kterém na přechodech pro chodce blokovali projíždějící vozy.
I v pátek, tedy již třetí den, probíhá stávka zaměstnanců Dopravního podniku Ostrava (DPO). MHD v Ostravě jezdí podle nedělních jízdních řádů. Mluvčí DPO Miroslav Albrecht pro ČTK uvedl, že na některých autobusových linkách už začala dopravu ve městě zajišťovat konkurence.
Ostatní doprava podle něj funguje jako v předchozích dvou dnech. „Oproti předchozím dnům nenastoupilo do práce pár řidičů trolejbusů, takže tam máme drobné omezení, ale i tak trolejbusy stále jezdí jako ve všedních dnech," doplnil Albrecht.
Protestujících bylo v pátek opět o něco více, než v předchozích dnech. Ve čtvrtek jich přitom bylo bezmála 600. „Na začátku jsme napočítali asi 650, ale stále se přidávají další, takže nedovedu odhadnout konečný počet," uvedl odborový předák Ivo Protivínský. Mezi stávkujícími jsou řidiči autobusů, tramvají, trolejbusů, ale i revizoři a techničtí pracovníci.
Podle Protivinského navrhli ředitel DPO Roman Kadlučka a náměstek ostravského primátora Aleš Boháč z ČSSD v pátek ráno odborářům další jednání. Podle ČT24 se ale odboráři chtějí sejít s primátorem Ostravy Petrem Kajnarem. „Konkrétní termín není ještě stanoven, ale obě strany mají zájem na brzkém ukončení stávky," řekl Albrecht. Stávka podle jeho slov už nyní stála tolik, kolik by činilo navýšení mezd.
„Každý den stávky stojí DPO řádově 700 000 korun na tržbách. Plus za každý nevypravený spoj můžeme dostat pokutu 5000 korun," uvedl ve čtvrtek ředitel Kadlučka. Zaměstnanci, kteří stávkují, podle něj přicházejí každý den o 1000 korun. „Snažíme se to zmírnit aspoň tím, že za všechny stávkující zaplatíme sociální a zdravotní pojištění," řekl k tomu odborový předák Protivínský.
Odboráři ale odmítají ustoupit ze svých požadavků a vedení města a DPO zatím nenabízí žádný jiný návrh než ten, který odbory odmítly. Primátorův náměstek pro dopravu Boháč pak již dříve uvedl, že trvá nabídka zvýšení mezd o 1,5 procenta zpětně už od ledna a garance stejného nárůstu i na příští rok. Odbory nicméně požadují pětiprocentní zvýšení, nabídka DPO je pro ně proto nepřijatelná.
„Situace je vyhrocená, možnost kompromisu v podstatě neexistuje. S žádným návrhem proto ani nepřicházíme," uvedl ve čtvrtek pro ČTK primátorův náměstek pro dopravu Aleš Boháč, nicméně nevyloučil další navýšení mezd, pokud by město našlo někde rezervy.
„Tu 'velkorysou' nabídku, že letos dostaneme houby a příští rok zase houby, tu ať si nechají. Jedno a půl procenta tarifní mzdy, to bude dělat od 200 do 340 korun v různých profesích, to je opravdu o ničem," řekl ale již ve středu odborový předák Ivo Protivínský.
Stávku zaměstnanců dopravního podniku v Ostravě podporují obě největší odborářské centrály v České republice. „Jejich požadavky jsou naprosto oprávněné, 1,5 procenta, která jim nabízí zřizovatel, je trochu výsměch v době, kdy se všechno zdražuje," řekl ČTK předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Jaroslav Zavadil. Je podle něj potřeba, aby je podpořili i další kolegové.
„Jejich požadavek je v současné době postupného zvyšování všech životních nákladů nanejvýš oprávněný," doplnil Zavadila předseda Asociace samostatných odborů Bohumír Dufek. Protivínský pak uvedl, že podpora odborů a kolegů z celé republiky ostravské odboráře velmi těší. „Kdyby z našeho popudu vznikla generální stávka, byli bychom na to hrdí," uzavřel ostravský odborový předák.