Chci přispět X

Vzdělání

Další témata

_kolka_umo3

Zpráva

Tříleté děti mají nárok na místo ve školce, přesto každé šesté u zápisu neuspěje

Tříleté děti mají ze zákona nárok na místo ve školce. Ta ale stále chybí. Letos neuspěla každá šestá žádost o zapsání tříletého dítě do předškolního zařízení. Rodiče se v takovém případě mohou obrátit na soud.

Ostampach

Sloupek

Ivan Štampach: Vzdělání versus škola života

Stoupenci zemanovského a babišovského pojetí rádi zdůrazňují, že absolvovali školu života. Nepropracovat se na další patra vzdělání prý není žádná hanba. Škola života ani sebelepší profesní kurz však ke skutečnému vzdělání nestačí.

_tech

Komentář

Stanislav Štech: Změny ve francouzském školství se netýkají jen zákazu mobilů

Francouzské školství prochází v posledním roce výraznými změnami. Těch hlavních je pět a vycházejí z vyhodnocení slabých stránek dosavadního fungování. Přes všechnu kritiku se dá, že cílí na to základní: kvalitu a rovnost ve vzdělávání.

Ljelinek

Sloupek

Lukáš Jelínek: Už kvůli politikům jako Filip a Klaus mladší potřebujeme občanské vzdělávání

Politici, kteří se nezdráhají vymýšlet si vlastní „fakta“ a vydávat je za svobodné názory, jsou nejpádnějším důvodem, proč potřebujeme občanské vzdělávání, proti němuž titíž politici tak rádi brojí.

Fatimacropwb

Sloupek

Fatima Rahimi: Hospodáři, pomiluj mě

Redaktorka Deníku Referendum v letním seriálu o životních omylech přibližuje dobrodružství objevování rozmanitých zákoutí češtiny pro zvídavé děvče, jehož mateřštinou je perština.

Chalu_

Komentář

Petr Chaluš: Macron se mýlí. Mobily a tablety mohou být ve výuce užitečné

Autor, sám se zkušenostmi s využíváním technologií ve výuce, polemizuje s francouzským zákazem moderních technologií ve školách i s Matějem Stropnickým, který se za něj v Deníku Referendum postavil.

Profil

Komentář

Libor Prudký: Občanské vzdělávání pro Klause juniora

Václav Klaus sice brojí předvídatelnými předsudečnými pseudoargumenty proti občanskému vzdělávání, ale sám tím bezděčně poskytuje příklad, proč je nám ho tolik zapotřebí.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Dobré jméno

K čemu potřebuje mít vysoký politik také vysokou školu a jak to bylo se získáváním vyššího vzdělání a titulů v dobách normalizace, před ní a po ní?

Kulda_cb

Komentář

Jan Kuliš: Takhle to Havel nechtěl. Letní přemítání o současném vzdělávání

Črtu o tom, jak by měl ideálně vypadat vzdělávací systém, sepsal Václav Havel na přelomu července a srpna roku 1991. V témže roce vyšla ve svazku jeho úvah Letní přemítání. Do jaké míry zůstává nadále platnou kritikou vzdělávacího systému?

029

Komentář

Matěj Stropnický: Nejmoudřejší zákaz

Konec utopie o ušlechtilých učebních pomůckách od Billa Gatese a Steva Jobse je tu a první procitli kupodivu liberálové: francouzský parlament zakázal mobily a počítače ve školách na návrh macronistů.

Komm

Komentář

Michael Komm: Kdo může za opsané diplomky

Letošní okurkovou sezonu nezvyklým způsobem ozvláštnila několik týdnů se táhnoucí kauza plagiátorství členů nově jmenované vlády. Jde skutečně o selhání jednotlivců, kterému již dnešní systém dokáže zabránit, jak se dušují vysoké školy?

Image

Zpráva

Metnar zůstává ministrem. Univerzita uvedla, že jeho práce není plagiát

Ministr obrany Lubomír Metnar kvůli pochybením při vypracování diplomové práce vládu Andreje Babiše neopustí. Ostravská univerzita totiž uvedla, že se nedopustil vědomého plagiátorství. Metnar proto nevidí k rezignaci důvod.

Jg_dr_profil

Sloupek

Jan Gruber: Babišova vláda podvodníků

Plagiátorské aféry členů vlády Andreje Babiše vypovídají více než o nich samých o stavu vysokých škol. Jsou pochopitelnou reakcí na nezvládnutou masifikaci a hluboké podfinancování. Ministr školství Robert Plaga může snadno zjednat nápravu.

_tech

Komentář

Stanislav Štech: Jak vzdělaný má být ministr či ministryně?

Ačkoli tabulkově žádný požadavek na vzdělání ministrů neexistuje, vysoká škola je pro ně důležitá. Stejně jako pro množství dalších lidí v různých oborech a na různých pozicích.

Dvorakova

Komentář

Vladimíra Dvořáková: Vzdělání jako zrcadlo české společnosti

Kauzy týkající se problematického „vzdělání“ politiků a příslušníků pseudoelit, naposledy ministryně Malé, poukazují na celkově neutěšený stav vysokého školství v České republice i na neustále slábnoucí důvěru v elementární spravedlnost ve společnosti.

Photo_filipoutrata

Sloupek

Filip Outrata: Z naší školky

Drtivé sněmovní odmítnutí povinného přijímání dvouletých dětí do mateřských škol je příležitostí k zamyšlení pro budoucí předkladatele podobných návrhů.

Hudec1

Komentář

Miroslav Hudec: Vezmi sportovním bafuňářům kost

Sportovní svazy dostávají nepřiměřeně vysoké dotace a neprojevují ani vděčnost. Přitom neobstojí argument, že se jedná o podporu amatérského sportu. Stačí se podívat na reálný zdravotní stav a fyzickou zdatnost dospívající generace.

_tech

Komentář

Stanislav Štech: Maturita je problém zejména nezvládnuté demokratizace školství

Diskuse nad podobou maturit, kterou avizoval ministr školství Robert Plaga, je velmi žádoucí. Měla však přijít mnohem dříve a soustředit se v první řadě na zásadní otázky po smyslu maturity jako takové.

Fotka_j

Komentář

Jiří Karen: Dějepis nesmí být pouhým závodem v memorování

Konzervativní pojetí výuky dějepisu s důrazem na paměťovou reprodukci faktů neodpovídá požadavkům dnešní doby, kdy jsou veškerá fakta na dosah jednoho kliknutí. Co chybí, je hlavně umění s fakty pracovat.

Foto2

Sloupek

Petr Bittner: Klaus vs. Pikal. Komu byste svěřili dítě?

Spor mezi Václavem Klausem mladším a Pirátem Vojtěchem Pikalem ukazuje, proč Klausův politický růst tolik znepokojuje rodiče dětí s poruchami učení.

Chalu_

Komentář

Petr Chaluš: Co se děje, že se extrémní konzervatismus ve školství sluní v médiích?

Odmítání konceptu kompetencí pro život, výukových projektů, aktivního přístupu žáků, digitálních technologií ve vyučování – opravdu je to v dnešní době relevantní přístup, nad kterým bychom měli vážně diskutovat?

Foto2

Glosa

Paradox vlastence

Plán ministryně obrany Šlechtové zavést na českých školách výchovu k vlastenectví vzbuzuje zásadní otázky. Tou nejzásadnější je podle mě tak zvaný paradox vlastence: kdo naučí vlastenectví vyučující, kteří budou učit vlastenectví naše děti?

Fotka_j

Komentář

Jiří Karen: Vzdělání jako hráz proti barbarizaci

Jak spolu souvisí stoupající popularita neoautoritářských hnutí ve společnosti a školní výuka dějepisu? Jiří Karen dokládá, že současný důraz na paměťový dril ochuzuje žáky o schopnost analyzovat význam nejen minulých událostí, ale i současného dění.

Image

Esej

Vladimír Naxera: Vojna by jim prospěla, demokracie ničí civilizaci

Pomocí simulování vědy se řada bezpečnostních nadšenců napojila na zdroje financování výzkumu a vědy, aby zdrojů využívala k šíření propagandy založené na předsudcích.

Foto2

Sloupek

Petr Bittner: Dvouleté děti jako rukojmí konzervativců

Odpůrcům novely školského zákona nejde o svobodu, kterou se zaštiťují, ale o vlastní verzi sociálního inženýrství, které chtějí vnucovat společnosti. Jsou to zástupci ODS a TOP 09, kdo dnes rodinám přikazují, jak mají žít.

Fotka_j

Komentář

Jiří Karen: Nebezpečí digitotalitní emokracie

Nezačneme-li rychle přizpůsobovat vzdělávací systém 21. století a jeho výzvám, čekají nás opravdu těžké časy, obává se Jiří Karen.

_tech

Komentář

Stanislav Štech: Povinné předškolní vzdělávání není úřednický výmysl

Kontrola rodin státem a omezování svobody rodičů. Tak se často prezentuje nově zavedené povinné předškolní vzdělávání pětiletých dětí. Jak je tomu ve skutečnosti?

_tech

Komentář

Stanislav Štech: Bludy kolem takzvané inkluze

Inkluze se v posledních měsících stala silným tématem v médiích i na politické scéně. A málokdy se realita tak výrazně rozchází s jejím mediálním obrazem i s rádoby zasvěcenými soudy „selského rozumu“, jako je tomu v tomto případě.

Inkluze

Zpráva

10 let po rozsudku D. H.: Předsudky pedagogů a 83 segregovaných škol

Evropský soud pro lidská práva před deseti lety rozhodl, že umístěním na praktickou školu bylo porušeno právo na vzdělání osmnácti romských dětí. Romské děti však nemají rovný přístup ke vzdělání dodnes, upozornila konference Společně ve škole.

Ji_hlavenka

Komentář

Jiří Hlavenka: Malá jihomoravská vzdělávací revoluce

V posledních týdnech prolétly médii zprávy o chystaných změnách v oblasti zejména středního školství v Jihomoravském kraji. Co se tu vlastně chystá, přibližuje Jiří Hlavenka.

Pullmann

Zpráva

Děkanem pražské filozofické fakulty bude historik Michal Pullmann

Nově zvolený děkan Filozofické fakulty pražské Karlovy univerzity, historik Michal Pullmann kritizuje pracovní podmínky na fakultě a jeho programovými prioritami jsou solidarita a otevřený dialog. V minulosti byl napadán kvůli textům věnovaným každodennosti v závěrečných letech normalizace.

Inkluze

Zpráva

Inkluze: Školy mají více peněz, děti zůstávají v těch speciálních

Před rokem začala platit nová pravidla na podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Její dopady hodnotí čerstvá analýza ministerstva školství a školní inspekce.

Zima

Zpráva

Rektorem Univerzity Karlovy bude i nadále Tomáš Zima

Volba rektora nejstarší české univerzity skončila jednoznačným vítězstvím obhajujícího Tomáše Zimy. Získal jednapadesát z osmašedesáti hlasů. Školu povede do roku 2022.

U3v_up_1_

Zpráva

Třicet let univerzity třetího věku: senioři navštěvují i deset kurzů naráz

Senioři na univerzitách nezískávají profesní vzdělání ani titul. Doplňují si však znalosti z oborů, kterým se v mládí nemohli věnovat kvůli času nebo kádrovému profilu. Letos jich navštěvuje univerzity třetího věku více než čtyřicet tisíc.

Hudec1

Komentář

Miroslav Hudec: Povinné brblání proti povinné docházce do mateřinky

Skepse vyvolaná povinným posledním ročníkem docházky do školky se nápadně podobají odporu, který vzbudil u venkovského obyvatelstva Všeobecný školní řád zavedený Marií Terezií.

Image

Zpráva

Studie potvrzuje blahodárný vliv dotovaných obědů na prospěch dětí

Nadace Open Society Fund při svém šetření mezi řediteli mateřských a základních škol zjistila, že dotované stravné má zásadní příznivé dopady. Těší se také vysoké podpoře veřejnosti.

Image

Zpráva

Pokud vláda nepřidá učitelům, přejdou do stávkové pohotovosti

Odbory a zástupci českého školství požadují pro příští rok více peněz. Chtějí především zvýšení platů pro učitele a učitelky. Pokud vláda jejich požadavkům nevyhoví, jsou připraveni přejít do stávkové pohotovosti.

Sicha

Sloupek

Jan Šícha: Chtějí, aby po Vítu Janečkovi neštěkl pes

Případ akademické likvidace docenta Janečka je příležitostí postavit se proti pistolnické mentalitě, která asi má být lékem na naši nedostatečnou demokracii.

Milacb

Komentář

Míla Zemanová Palánová: Vraťte školám Řád

Letní uskutečnitelná utopie o tom, jak zajistit lidstvu dostupný lék proti stresu, civilizačním chorobám a nešikovnosti.

Image

Zpráva

FAMU: Spor o Víta Janečka eskaluje. Postavili se za něj studenti a odbory

Na FAMU se ve sporu o vyhazov Vítu Janečkovi formují dva proti sobě stojící tábory. Za děkana se postavili někteří vedoucí kateder, za Janečka se staví kolegové, odboráři a studenti.

Jakub_haubert_bandw

Esej

Jakub Haubert: O zbytečnosti humanitních oborů a fikcí

Humanitní obory a fiktivní příběhy jsou zbytečné pouze zdánlivě. Kromě jiného nám pomáhají pochopit naši vlastní společnost a její tendence – kupříkladu fascinaci „užitečností“, která se stává spíše brzdou vývoje.

Fotka_j

Komentář

Jiří Karen: O (ne)smyslu testování

Jak lze měřit něco tak komplexního, jako je kvalita vzdělávání? Standardizované testy nejsou tou správnou cestou, upozorňuje Jiří Karen.

Marie_hermanova

Sloupek

Marie Heřmanová: O lehkém čtení a prohnilosti české veřejné debaty

Co se v českých lifestylových magazínech pro mládež i pro dospělé nedočtete? Při pohledu do těch zahraničních lze velmi brzy zjistit, že skoro všechno.

Image

Zpráva

Schválení kariérního řádu se komplikuje. Politické hnutí ANO je proti

Sněmovna na konci dubna schválila kariérní řád pohodlnou většinou. S návrhem souhlasili s jedinou výjimkou všichni přítomní koaliční poslanci. ANO však změnilo názor a přijetí zákona nově nepodporuje.

Robert-brestan-cb

Rozhovor

Mladí nechtějí být za hlupáky, co věří nesmyslům. Mediální gramotnost studentů je ale nízká

O nutnosti důkladného mediálního vzdělávání na českých školách sice politici čas od času, v souvislosti s propagandou, dezinformacemi a falešnými zprávami, promluví. V realitě se to ale příliš neodráží.

Vojtech_kotecky

Komentář

Vojtěch Kotecký: Demokracie má také obsah

Nestojíme před volbou mezi přírodními vědami a přípravou na občanský život. Přírodní vědy demokracie potřebuje.

Smejkalova

Sloupek

Kateřina Smejkalová: Přírodními vědci se stane jen málo žáků, voliči a voličkami však všichni

Politika je pro občany nesrozumitelná. Je to ale vina politiků, nebo by se měli sami občané politicky vzdělávat? A neměla by to vlastně být stěžejní součást základního vzdělání?

Zuzka_7g_cb

Sloupek

Zuzana Vlasatá: Mlčení kateder žurnalistiky ke skandálům Mafry

Fakt, že se líhně zdejších žurnalistů nijak nevyjádřily ke skandálům Babišovy Mafry, zavání oportunismem. Skutečnost, že jsou nadále ochotny posílat do Mafry studenty na praxi, by neměla být na akademické půdě tolerována.

Profant

Komentář

Martin Profant: Všechnu moc nevzdělaným?

Martin Profant polemizuje s textem Tomáše Tožičky Proletáři všech zemí, trhněte si nohou!, zabývajícím se situací nejchudších a nejméně vzdělaných lidí v České republice. Tožičkova interpretace je podle něj zkreslená.

Scientist-2141259_960_720

Zpráva

Doktorská stipendia jsou pod hranicí chudoby, studenti podporují zvýšení

Většina doktorandů musí během studiu pracovat, a to alespoň na polovinu úvazku. Průměrná délka doktorského studia stále roste. Téměř polovina studentů doktorát vůbec nedokončí. Doktorandi proto žádají navýšení stipendií na dvojnásobek.

Zobrazeno 50 / 605