Automobilismus
Rozhovor
Rozhovor s analytikem Reném Bormannem: Auta už nebudou oporou kapitalismu
René Bormann je spoluautorem zásadní studie o transformaci automobilového průmyslu a proměně pojetí mobility, z níž plyne, že odvětví čeká výrazný pokles prodeje a musí se chystat na komplexní transformaci.
Komentář
Jan Šícha: Diesely zakázali tam, kde je zfixlovali. A české politice chybí plán
Začalo vytlačování dieselů z bohatých zemí. Transformace automobilového průmyslu ale pro nás přinese mnohem více a závažnějších důsledků, než jen náhlý prodej naftového šrotu do České republiky.
Zpráva
Veřejná doprava zdarma jako cesta k čistějšímu ovzduší? Odborníci pochybují
Zpráva o zavádění bezplatné veřejné dopravy v nejšpinavějších městech Německa se ukázala jako kachna, podnítila však zajímavou debatu. Ačkoliv sociální přínosy opatření nikdo nepopírá, z hlediska ovzduší jsou lepší jiná.
Zpráva
Institut ČVUT připravuje Českou republiku na čtvrtou průmyslovou revoluci
Autonomní parkování aut, robotické třídění radioaktivního odpadu nebo strojovou výrobu produktů rozvíjí v nové budově pražského institutu ČVUT odborníci i studenti. Podporou průmyslu 4.0 má ústav přispět k nástupu nové průmyslové revoluce.
Zpráva
Škoda Auto chce zavést povinnou práci o víkendech, odbory se brání
Škoda Auto prodává rekordní počet aut, nestíhá je ale vyrábět. Chce proto zavést nový systém směn, díky němuž by všichni zaměstnanci občas pracovali i o víkendu. Odbory požadují, aby práce o víkendu byla dobrovolná.
Zpráva
Elektromobily ovzduší nezachrání, aut musí prostě ubýt, říká britský expert
Přední odborník na čistotu ovzduší Frank Kelly dal v kritice plánů na náhradu klasických aut elektrickými za pravdu ekologům. I elektromobily totiž rozšiřují mikročástice, jež mohou za dvě třetiny úmrtí způsobených znečištěným vzduchem.
Komentář
Barbora Bakošová: Autobazarem proti veřejnému prostoru
Představitelé města Brna si začínají uvědomovat, že přebujelá reklama ve veřejném prostoru je problém. Reklamní „výstava aut“ na centrálních náměstích však počínajícím snahám o regulaci příliš nepomáhá.
Sloupek
Ondřej Vaculík: Šťastné léto
Ondřej Vaculík vzpomíná na letní odpoledne strávená za dob normalizace s rodiči na pražském ostrově Štvanice. Zdá se to být paradoxní: politické poměry se dnes změnily k lepšímu, symboly nadčasovosti a jistoty však zanikají.
Komentář
Petr Jedlička: V bratislavském Volkswagenu se stávkuje i za nás
Zaměstnanci největšího soukromého zaměstnavatele na Slovensku vstoupili v úterý do velké stávky, jejíž motivace skvěle ilustruje problematičnost současného slovenského, ale i českého hospodářského modelu.
Sloupek
Ondřej Vaculík: Proč se Václav Klaus mladší tak mýlí?
Václav Klaus mladší napsal článek o opatřeních na zklidnění dopravy v Praze 7. Prý pouze vyrábějí další zácpy a buzerují další řidiče. Jak je to doopravdy?
Komentář
Tomáš Profant: Paradoxy nehodné respektu
Tomáš Profant z pražského Ústavu mezinárodních vztahů se zamýšlí nad paradoxem, jehož si všiml nedávno v časopise Respekt: články o ekologii doplňuje nezřídka hned několik reklam na auta.
Sloupek
Ondřej Vaculík: Silniční agrese
Úmrtí na dálnicích dosahují hrozivých čísel a je třeba jim aktivně předcházet. Ondřej Vaculík předkládá za přípravný výbor hnutí „Silnice jen odpovědným řidičům“ několik opatření, která mohou zachránit životy.
Komentář
Jiří Hlavenka: Půl miliardy pro Bosch aneb Jak si vysloužit českou pobídku
Německá firma Bosch získala od české vlády půlmiliardovou investiční pobídku. Její továrna má však vyrůst v regionu, kde je to nejméně potřeba, a ve většině má jít o nekvalifikované pozice. Jde navíc o další podporu automobilového průmyslu.
Zpráva
Po otevření Blanky stoupl počet najetých kilometrů o milion, upozorňuje Auto*Mat
Auta po Praze rok po otevření Blanky denně najedou o milion kilometrů více. Vyplývá to z dat Technické správy komunikací. Iniciativa Auto*Mat žádá náměstka pro dopravu Dolínka o opatření, která by zlepšila pravidelnost veřejné dopravy.
Dopis ze Slovenska
Peter Takáč: Deň bez áut
Jeden z autorů webu Poleblog.sk, nového partnerského média DR na Slovensku, přibližuje smysl mezinárodního Dne bez aut, k němuž se připojilo v končícím týdnu i několik měst v ČR a na Slovensku.
Komentář
Miroslav Hudec: Vlakem proti nacionalismu
Miroslav Hudec komentuje europoslanecký návrh zaplatit každému Evropanovi k osmnáctinám jízdenku Interrail. Podle něj může pomoci nejen proti šířícímu se nacionalismu, ale i ke zlepšení dopravní kultury obecně.
Zpráva
Paříž zavádí pravidelné dny bez aut a ozeleňuje náměstí
Bulvár Champs-Élysées bude patřit chodcům vždy první neděli v měsíci, další ulice v centrum pak každý víkend. Radnice Anne Hidalgové chce rovněž přestavět sedm centrálních náměstí tak, aby sloužila alespoň z poloviny jen chodcům a cyklistům.
Zpráva
Brnem projede jarní cyklojízda, pokračuje také kampaň Do práce na kole
Ve čtvrtek 14. dubna se v Brně uskuteční tradiční cyklojízda. Podle organizátorů se jí zúčastní pět stovek cyklistů a cyklistek. Součástí cyklojízdy je také možnost si vypůjčit sdílené kolo.
Zpráva
Praze hrozí, že bude muset vrátit sedm miliard, varuje Auto*Mat
Prostředky, které Evropská unie poskytla na výstavbu metra A do Motolského lesíka, podmínila snížením emisí. Pokud bude Blanka otevřena bez dalších doprovodných opatření, podle iniciativy Auto*Mat hrozí, že Praha bude muset peníze vrátit.
Sloupek
Alena Zemančíková: Předvolební
Jedním z témat komunálních voleb v Praze je i parkování. Z automobilů jsme učinili obyvatele našich měst s vlastními právy. Byli bychom dál, kdybychom více investovali do veřejné dopravy. Kdyby lidé k jejímu používání byli více motivováni.
Komentář
Neela Winkelmann-Heyrovská: Jak nám vnutili Blanku
Tunel Blanka je černou stavbou a to ještě z jiného důvodu, než tvrdí primátor Hudeček. Celý projekt byl prosazen nezákonně a za porušení povinnosti zahrnout občany do povolovacího procesu, navíc občané o něm nebyli ani řádně informováni.
Komentář
Miroslav Hudec: Lékem na nezaměstnanost by byla i modernizace železnice
V současnosti máme asi devět a půl tisíce kilometrů železničních tratí. Modernizací ale až na výjimky prochází pouze osm a půl procenta z nich, ty tzv. koridorové, které mají význam z celoevropského hlediska. My ale přece nemusíme být jen koridorem.
Komentář
Miroslav Hudec: A možná smrdět nebude třeba
Po roce 1989 se u nás auto stalo symbolem svobody, dnes je ale tato představa čím dál hůře udržitelná. I na malých městech se řidiči dusí v každodenních dopravních zácpách.
Navíc auto a jeho údržba také něco stojí.
Dopis ze Slovenska
Peter W. Balko: Krížová cesta
Z produkce partnerského média na Slovensku tentokrát vybíráme lehčí zážitkový text o večerní cestě z Bratislavy do Lučence, z části po slavné dálnici, jež nemá odstavný pruh.
Komentář
Vratislav Filler: Centrum by se dalo zklidnit i bez Blanky
Zklidnění centra Prahy by bylo možné dosáhnout i bez tunelu Blanka, bylo by ale potřeba zavést dodatečná opatření na podporu alternativních způsobů dopravy. To však nenastane, protože Blanka bude na jaře příštího roku zprovozněna.
Komentář
Pavel Holubec: Když ho miluji, není co řešit
Konflikty o podobu veřejného prostoru nelze vyhrát. Vítězství jedné strany by totiž znamenalo pošlapání nezcizitelných práv mnoha jiných stran. Tyto konflikty nemá smysl převádět na problémy, ale je třeba jim čelit.
Glosa
Ještě než vyjede Nakoleon
Přestože letošní Evropský týden mobility měl mít společné téma „Čistý vzduch – je to na nás“, žádné z velkých českých měst nenechalo své občany jezdit v průběhu příslušného týdne MHD zdarmo.
Sloupek
Ondřej Vaculík: Motor v absurdní kleci
Vlastnictví velorexu může být velmi významné. Může od něho být odvozena životní filosofie. Velorex láká člověka k mezioborové interakci od pouhého konstruktivismu, přes filosofii a abstrakci, k psychologii až parapsychologii.
Komentář
Miroslav Hudec: Viník lopenické tragédie? Nebo spíš obětní beránek?
V kauze automobilové tragédie v Lopeníku byl obviněn „traťový komisař“. Ti s největší mírou odpovědnosti už se zřejmě stačili otřepat po prvním úleku, kdy se začalo hovořit o konci automobilových závodů, jejichž trasy vedou přes obydlená místa.
Glosa
Chodec jako ohrožený druh
Jít se projít po Malé Straně nemusí být žádná legrace, na chodce zde číhá řada nástrah. Na vině je především nedostatek tras pro pěší. Chodec tak o svůj prostor musí bojovat mimo jiné s osobními a nákladními automobily a cyklisty.
Dopis ze Slovenska
Juraj Mesík: Všetci sme Detroiťania?
Zpráva o bankrotu proslulého města prolétla před několika dny tiskem i televizí. K přiblížení v širším kontextu si ji vybral i jeden z autorů serveru JeToTak, partnerského média DR na Slovensku.
Komentář
Zdeněk Vyšohlíd: Smyky a jak se vysmeknout ze zodpovědnosti
Jak daleko od silnice může auto beztrestně zabíjet? Kam až do soukromých pozemků chtějí advokáti ze své vůle prodloužit pravomoc předpisů pro rallye?
Sloupek
Ondřej Vaculík: Rallye a krok správným směrem
Spory kolem automobilového závodu rallye by mohli vyřešit starostové. Netřeba jej ze shora zakazovat, stačilo by, kdyby žádná z obcí neumožnila jeho konání.
Komentář
Richard Filčák: Autá a emisie. Práca a viera v budúcnosť
Snižování počtu vyrobených aut v Evropě je indikátorem nízké důvěry spotřebitelů v budoucnost. Ve střední Evropě je ovšem výroba aut motorem hospodářství.
Komentář
Petr Pávek: Jak s veřejným prostorem mizí solidarita a občanský vzdor
Jaké společné důsledky má automobilismus, suburbanizace a stavby hypermarketů? Kam nás také vede tlak na zvyšování spotřeby? Jak se ze solidárního člověka může stát individualista? A co když nebudeme mít kam „vyjít do ulic“?
Komentář
Miroslav Hudec: Žiju si luxusně? Levněji a jednodušeji
Když zvážíme všechny argumenty pro a proti, zdá se, že bez auta je pro velkou část lidí život nejen luxusnější, ale i levnější a jednoduší. Zdánlivé výhody automobilismu se rozsypou v nárazu s realitou.
Zpráva
V úterý se v Praze uskuteční smogový dýchanek
Aktivisté z občanské iniciativy Auto*Mat zvou veřejnost na úterní happening, jehož prostřednictvím chtějí vyjádřit nevůli vůči špinavému vzduchu v hlavním městě ČR a současně apelovat na politiky, aby přijali účinná opatření k omezení automobilové dopravy.
Zpráva
ČOI bude moci zveřejňovat nekvalitní benzinky
Česká obchodní inspekce bude moci ze zákona zveřejňovat podrobnější informace o prodejcích nekvalitního benzinu a nafty. Doposud inspekce tvrdila, že jména čerpacích stanic nemůže zveřejňovat. Senátoři ve čtvrtek přijali novelu, která to umožní.
Zpráva
Poslanci schválili snížení množství bodovaných přestupků
Ze 44 na 27 se nově sníží počet dopravních přestupků, za které hrozí ztráta bodů, pokud novelu zákona schválí i senátoři. Poslanci ji v posledním čtení projednali tento pátek.
Zpráva
Na čínských silnicích umírají až stovky lidí denně
Francouzská AFP se v aktuální reportáži věnuje osvětové kampani, jíž nyní vysílá čínská televize. Potřebu rozšířit alespoň nejzákladnější informace o bezpečnosti dopravy si podle agentury vynutil rapidní nárůst automobilismu a z nej vyplývající důsledky.
Zpráva
Senátoři zřejmě zmírní povinnosti při nakládání s vraky
Příliš přísná. Tak zhodnotili senátoři ODS, ČSSD a TOP 09 současnou úpravu nakládání s vraky. Vyhověli tak názoru Sdružení automobilového průmyslu. Zatím v senátním výboru pro životní prostředí, plénum ale nebude zřejmě jiné.
Zobrazeno 41 / 41