Automobilismus

A1

Zpráva

Elektromobily ovzduší nezachrání, aut musí prostě ubýt, říká britský expert

Přední odborník na čistotu ovzduší Frank Kelly dal v kritice plánů na náhradu klasických aut elektrickými za pravdu ekologům. I elektromobily totiž rozšiřují mikročástice, jež mohou za dvě třetiny úmrtí způsobených znečištěným vzduchem.

Barbora_2_

Komentář

Barbora Bakošová: Autobazarem proti veřejnému prostoru

Představitelé města Brna si začínají uvědomovat, že přebujelá reklama ve veřejném prostoru je problém. Reklamní „výstava aut“ na centrálních náměstích však počínajícím snahám o regulaci příliš nepomáhá.

Vaculik2

Sloupek

Ondřej Vaculík: Šťastné léto

Ondřej Vaculík vzpomíná na letní odpoledne strávená za dob normalizace s rodiči na pražském ostrově Štvanice. Zdá se to být paradoxní: politické poměry se dnes změnily k lepšímu, symboly nadčasovosti a jistoty však zanikají.

Pj

Komentář

Petr Jedlička: V bratislavském Volkswagenu se stávkuje i za nás

Zaměstnanci největšího soukromého zaměstnavatele na Slovensku vstoupili v úterý do velké stávky, jejíž motivace skvěle ilustruje problematičnost současného slovenského, ale i českého hospodářského modelu.

Vaculik2

Sloupek

Ondřej Vaculík: Proč se Václav Klaus mladší tak mýlí?

Václav Klaus mladší napsal článek o opatřeních na zklidnění dopravy v Praze 7. Prý pouze vyrábějí další zácpy a buzerují další řidiče. Jak je to doopravdy?

Aa1

Komentář

Tomáš Profant: Paradoxy nehodné respektu

Tomáš Profant z pražského Ústavu mezinárodních vztahů se zamýšlí nad paradoxem, jehož si všiml nedávno v časopise Respekt: články o ekologii doplňuje nezřídka hned několik reklam na auta.

Vaculik2

Sloupek

Ondřej Vaculík: Silniční agrese

Úmrtí na dálnicích dosahují hrozivých čísel a je třeba jim aktivně předcházet. Ondřej Vaculík předkládá za přípravný výbor hnutí „Silnice jen odpovědným řidičům“ několik opatření, která mohou zachránit životy.

Ji_hlavenka

Komentář

Jiří Hlavenka: Půl miliardy pro Bosch aneb Jak si vysloužit českou pobídku

Německá firma Bosch získala od české vlády půlmiliardovou investiční pobídku. Její továrna má však vyrůst v regionu, kde je to nejméně potřeba, a ve většině má jít o nekvalifikované pozice. Jde navíc o další podporu automobilového průmyslu.

Duka_blanka

Zpráva

Po otevření Blanky stoupl počet najetých kilometrů o milion, upozorňuje Auto*Mat

Auta po Praze rok po otevření Blanky denně najedou o milion kilometrů více. Vyplývá to z dat Technické správy komunikací. Iniciativa Auto*Mat žádá náměstka pro dopravu Dolínka o opatření, která by zlepšila pravidelnost veřejné dopravy.

A1

Dopis ze Slovenska

Peter Takáč: Deň bez áut

Jeden z autorů webu Poleblog.sk, nového partnerského média DR na Slovensku, přibližuje smysl mezinárodního Dne bez aut, k němuž se připojilo v končícím týdnu i několik měst v ČR a na Slovensku.

Hudec1

Komentář

Miroslav Hudec: Vlakem proti nacionalismu

Miroslav Hudec komentuje europoslanecký návrh zaplatit každému Evropanovi k osmnáctinám jízdenku Interrail. Podle něj může pomoci nejen proti šířícímu se nacionalismu, ale i ke zlepšení dopravní kultury obecně.

A1

Zpráva

Paříž zavádí pravidelné dny bez aut a ozeleňuje náměstí

Bulvár Champs-Élysées bude patřit chodcům vždy první neděli v měsíci, další ulice v centrum pak každý víkend. Radnice Anne Hidalgové chce rovněž přestavět sedm centrálních náměstí tak, aby sloužila alespoň z poloviny jen chodcům a cyklistům.

429679_mediafax_jakub_polacek

Zpráva

Brnem projede jarní cyklojízda, pokračuje také kampaň Do práce na kole

Ve čtvrtek 14. dubna se v Brně uskuteční tradiční cyklojízda. Podle organizátorů se jí zúčastní pět stovek cyklistů a cyklistek. Součástí cyklojízdy je také možnost si vypůjčit sdílené kolo.

A2

Zpráva

Praze hrozí, že bude muset vrátit sedm miliard, varuje Auto*Mat

Prostředky, které Evropská unie poskytla na výstavbu metra A do Motolského lesíka, podmínila snížením emisí. Pokud bude Blanka otevřena bez dalších doprovodných opatření, podle iniciativy Auto*Mat hrozí, že Praha bude muset peníze vrátit.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Předvolební

Jedním z témat komunálních voleb v Praze je i parkování. Z automobilů jsme učinili obyvatele našich měst s vlastními právy. Byli bychom dál, kdybychom více investovali do veřejné dopravy. Kdyby lidé k jejímu používání byli více motivováni.

Winkelmann

Komentář

Neela Winkelmann-Heyrovská: Jak nám vnutili Blanku

Tunel Blanka je černou stavbou a to ještě z jiného důvodu, než tvrdí primátor Hudeček. Celý projekt byl prosazen nezákonně a za porušení povinnosti zahrnout občany do povolovacího procesu, navíc občané o něm nebyli ani řádně informováni.

Hudec1

Komentář

Miroslav Hudec: Lékem na nezaměstnanost by byla i modernizace železnice

V současnosti máme asi devět a půl tisíce kilometrů železničních tratí. Modernizací ale až na výjimky prochází pouze osm a půl procenta z nich, ty tzv. koridorové, které mají význam z celoevropského hlediska. My ale přece nemusíme být jen koridorem.

Hudec1

Komentář

Miroslav Hudec: A možná smrdět nebude třeba

Po roce 1989 se u nás auto stalo symbolem svobody, dnes je ale tato představa čím dál hůře udržitelná. I na malých městech se řidiči dusí v každodenních dopravních zácpách.
Navíc auto a jeho údržba také něco stojí.

A1_-_balko

Dopis ze Slovenska

Peter W. Balko: Krížová cesta

Z produkce partnerského média na Slovensku tentokrát vybíráme lehčí zážitkový text o večerní cestě z Bratislavy do Lučence, z části po slavné dálnici, jež nemá odstavný pruh.

Fiiller

Komentář

Vratislav Filler: Centrum by se dalo zklidnit i bez Blanky

Zklidnění centra Prahy by bylo možné dosáhnout i bez tunelu Blanka, bylo by ale potřeba zavést dodatečná opatření na podporu alternativních způsobů dopravy. To však nenastane, protože Blanka bude na jaře příštího roku zprovozněna.

Wales-mwnt_cb

Komentář

Pavel Holubec: Když ho miluji, není co řešit

Konflikty o podobu veřejného prostoru nelze vyhrát. Vítězství jedné strany by totiž znamenalo pošlapání nezcizitelných práv mnoha jiných stran. Tyto konflikty nemá smysl převádět na problémy, ale je třeba jim čelit.

Pj

Glosa

Ještě než vyjede Nakoleon

Přestože letošní Evropský týden mobility měl mít společné téma „Čistý vzduch – je to na nás“, žádné z velkých českých měst nenechalo své občany jezdit v průběhu příslušného týdne MHD zdarmo.

Vaculik2

Sloupek

Ondřej Vaculík: Motor v absurdní kleci

Vlastnictví velorexu může být velmi významné. Může od něho být odvozena životní filosofie. Velorex láká člověka k mezioborové interakci od pouhého konstruktivismu, přes filosofii a abstrakci, k psychologii až parapsychologii.

Hudec1

Komentář

Miroslav Hudec: Viník lopenické tragédie? Nebo spíš obětní beránek?

V kauze automobilové tragédie v Lopeníku byl obviněn „traťový komisař“. Ti s největší mírou odpovědnosti už se zřejmě stačili otřepat po prvním úleku, kdy se začalo hovořit o konci automobilových závodů, jejichž trasy vedou přes obydlená místa.

Obr2

Glosa

Chodec jako ohrožený druh

Jít se projít po Malé Straně nemusí být žádná legrace, na chodce zde číhá řada nástrah. Na vině je především nedostatek tras pro pěší. Chodec tak o svůj prostor musí bojovat mimo jiné s osobními a nákladními automobily a cyklisty.

A2_m

Dopis ze Slovenska

Juraj Mesík: Všetci sme Detroiťania?

Zpráva o bankrotu proslulého města prolétla před několika dny tiskem i televizí. K přiblížení v širším kontextu si ji vybral i jeden z autorů serveru JeToTak, partnerského média DR na Slovensku.

100_3944

Komentář

Zdeněk Vyšohlíd: Smyky a jak se vysmeknout ze zodpovědnosti

Jak daleko od silnice může auto beztrestně zabíjet? Kam až do soukromých pozemků chtějí advokáti ze své vůle prodloužit pravomoc předpisů pro rallye?

Vaculik2

Sloupek

Ondřej Vaculík: Rallye a krok správným směrem

Spory kolem automobilového závodu rallye by mohli vyřešit starostové. Netřeba jej ze shora zakazovat, stačilo by, kdyby žádná z obcí neumožnila jeho konání.

Richard_filcak-26

Komentář

Richard Filčák: Autá a emisie. Práca a viera v budúcnosť

Snižování počtu vyrobených aut v Evropě je indikátorem nízké důvěry spotřebitelů v budoucnost. Ve střední Evropě je ovšem výroba aut motorem hospodářství.

Petrpavek

Komentář

Petr Pávek: Jak s veřejným prostorem mizí solidarita a občanský vzdor

Jaké společné důsledky má automobilismus, suburbanizace a stavby hypermarketů? Kam nás také vede tlak na zvyšování spotřeby? Jak se ze solidárního člověka může stát individualista? A co když nebudeme mít kam „vyjít do ulic“?

Hudec1

Komentář

Miroslav Hudec: Žiju si luxusně? Levněji a jednodušeji

Když zvážíme všechny argumenty pro a proti, zdá se, že bez auta je pro velkou část lidí život nejen luxusnější, ale i levnější a jednoduší. Zdánlivé výhody automobilismu se rozsypou v nárazu s realitou.

Image

Zpráva

V úterý se v Praze uskuteční smogový dýchanek

Aktivisté z občanské iniciativy Auto*Mat zvou veřejnost na úterní happening, jehož prostřednictvím chtějí vyjádřit nevůli vůči špinavému vzduchu v hlavním městě ČR a současně apelovat na politiky, aby přijali účinná opatření k omezení automobilové dopravy.

Image

Zpráva

ČOI bude moci zveřejňovat nekvalitní benzinky

Česká obchodní inspekce bude moci ze zákona zveřejňovat podrobnější informace o prodejcích nekvalitního benzinu a nafty. Doposud inspekce tvrdila, že jména čerpacích stanic nemůže zveřejňovat. Senátoři ve čtvrtek přijali novelu, která to umožní.

Image

Zpráva

Poslanci schválili snížení množství bodovaných přestupků

Ze 44 na 27 se nově sníží počet dopravních přestupků, za které hrozí ztráta bodů, pokud novelu zákona schválí i senátoři. Poslanci ji v posledním čtení projednali tento pátek.

Image

Zpráva

Na čínských silnicích umírají až stovky lidí denně

Francouzská AFP se v aktuální reportáži věnuje osvětové kampani, jíž nyní vysílá čínská televize. Potřebu rozšířit alespoň nejzákladnější informace o bezpečnosti dopravy si podle agentury vynutil rapidní nárůst automobilismu a z nej vyplývající důsledky.

Image

Zpráva

Senátoři zřejmě zmírní povinnosti při nakládání s vraky

Příliš přísná. Tak zhodnotili senátoři ODS, ČSSD a TOP 09 současnou úpravu nakládání s vraky. Vyhověli tak názoru Sdružení automobilového průmyslu. Zatím v senátním výboru pro životní prostředí, plénum ale nebude zřejmě jiné.

Zobrazeno 36 / 36