Profil čtenáře:
Kateřina Konečná

KK
Profese:
Děkuji za výborný postřeh. Je bohužel smutnou pravdou, že peníze vybrané na poplatcích za znečišťování ovzduší přinášejí pouze ve velmi omezené míře užitek lidem v nejvíce postižených oblastech.
Dobrý den. Realizace zpřísňování emisních limitů leží pochopitelně v moci úřadů vydávajících tzv. integrovaná povolení. Integrované povolení pro provoz konkrétního zdroje znečištění musí vycházet z aktuální dostupnosti nejlepších technologií odstraňování emisí. A firma, která má instalovánu nejlepší dostupnou technologii, přestává být poplatkem stimulována k hledání lepších řešení, protože taková řešení prostě najít nemůže. Jediné, k čemu může poplatek v takovém případě ekonomicky stimulovat, je omezení nebo dokonce zavření výroby. Upřímně pochybuji, že je zavírání průmyslových provozů firem, které instalovaly na svá zařízení nejlepší dostupné technologie na odstraňování emisí, zájmem občanů této země.
Povinnosti mohou být (naštěstí) v České republice stanoveny pouze zákonem. Možná to lidem vaší mentality příliš nevyhovuje, ale já si myslím, že to je správně. Pokud nebudeme ochotni přijmout definice uvedené v platných zákonech (např. definici BAT), pak nemůžeme hovořit o demokratické diskusi. Respekt k platným zákonům považuji za důležitou součást mého života i mediálních diskusí. A lidé, kteří nejsou ochotni respektovat platné zákony a jejich konkrétní ustanovení, usvědčují sami sebe z účelové a v reálném životě nepoužitelné argumentace.
Jsem ráda, že moje krátké zamyšlení vyvolalo několik reakcí, byť, soudě podle rozměru mediální kampaně, kterou spustilo Hnutí Duha, jsem jich očekávala mnohem víc.
Odpověď na otázku, proč nepovažuji poplatky po roce 2016 za účinný nástroj ochrany ovzduší, je jednoduchá. Firma, která bude mít nainstalovány nejlepší dostupné technologie (zkr. BAT), nebude poplatkem za znečišťování ovzduší nijak motivována, protože žádné lepší technologie prostě nainstalovat nemůže. A od roku 2016 bude povinnost používat BAT dána zákonem pro všechny průmyslové podniky. Co tedy bude od roku 2016 představovat poplatek za znečištění ovzduší? Stane se z něj prostá daň z produkce. Prosím proto, abychom nazývali věci pravými jmény a abychom obyčejnou snahu získat peníze do kasičky SFŽP neoznačovali jako opatření vedoucí ke zlepšení stavu ovzduší. Výběr poplatků po roce 2015 stav ovzduší nijak NEZLEPŠÍ. Jediný stimulační účinek poplatků po roce 2015, který může nastat, je stimulace firem k omezování nebo dokonce k zavírání výrobních provozů. Pokud obhájci poplatků v zákoně sledují tento cíl, měli by to opět veřejnosti říkat otevřeně.

Snaha vybrat co nejvíc peněz do nejrůznějších státních kasiček je legitimním rozhodnutím vlády, resp. vládní koalice. Pokud po takovém vybírání daní volá Hnutí Duha, je to rovněž pochopitelné, uvědomíme-li si, kolik desítek miliónů Kč dokázalo právě Hnutí Duha vytáhnout jak ze SFŽP, tak z nejrůznějších grantových titulů MŽP. Chápu, že právě Hnutí Duha nechce, aby byly zdroje jeho příjmů omezovány. Je však z jejich strany velmi farizejské, pokud vlastní snahu udržet si zdroje příjmů maskují bojem za lepší stav ovzduší.