Vídeňský WestLicht zachránil vzácnou sbírku Polaroidů

David Mužík

Když v roce 2009 zkrachovala společnost Polaroid, dostala se do přímého ohrožení její výjimečná sbírka 4 400 polaroidových snímků od více než 800 umělců. Nakonec ji zachránilo muzeum WestLicht a projekt Impossible. Veřejnosti bude zpřístupněna začátkem léta.

Pilířem International Polaroid Collection jsou instantní velkoformátové fotografie. V letech 1972—1990 český fotograf a zaměstnanec firmy Polaroid Jan Hnízdo navštěvoval vybrané světové fotografy a výtvarné umělce, kteří na speciální a na běžném trhu nedostupný polaroid formátu 20 x 24 palců (51 x  61 cm) zachytili přes 1 400 snímků. Mezi autory se objevila taková jména jako Andy Warhol, Ansel Adams, Robert Mapplethorpe, Mary Ellen Mark, Robert Rauschenberg, William Wegman, Stephen Shore, Sally Mann, David Levinthal a mnoho dalších. Fotografie se staly součástí kulturního dědictví firmy a postupně vytvořily monumentální sbírku.

Kromě slavných jmen patří do sbírky mnoho vynikajících autorů laické veřejnosti méně známých, kvalitou ovšem nikterak z řady nevybočujících. Konceptuální projekty, koláže, opulentní aranžmá či tendenční ateliérové práce reflektují ducha doby 70. a 80. let. Mnozí z umělců souhlasili se zařazením do sbírky až poté, co se společnost Polaroid zavázala ke třem věcem. Fotografie měly sloužit pouze pro vytvoření sbírky, která neměla být nikdy rozdělena a měla se stát součástí firemního dědictví.

Po krachu společnosti v roce 2009 přešla International Polaroid Collection pod správu likvidátora majetku a následně byly porušeny v zásadě všechny závazky dané autorům. Americká část kolekce skončila v londýnské aukční síni Sotheby's a evropská část přešla do držení Elysejského muzea ve švýcarském Lausanne. Tisíc fotografií americké kolekce se prodalo celkem za 12,4 milionu dolarů a vážně hrozilo, že stejný osud bude následovat i část evropskou. Tu však naštěstí počátkem roku zakoupilo vídeňské muzeum WestLicht, a ve spolupráci s projektem Impossible tak zabránilo jejímu rozprodání. Podle internetových stránek muzea ji veřejnosti zpřístupní ve Vídni na počátku léta.

Výrobu okamžitých, tzv. instantních fotografií objevil v roce 1947 Američan Edwin Herbert Land. Krátce na to se polaroid stal celosvětovým fenoménem, který svým okamžitým výsledkem a specifickou barevností zaplnil alba tisíců amatérů, umělců i fotografů. Po bankrotu firmy Polaroid se majitelé instantních fotoaparátů obávali, že tento fenomén zanikne. Naštěstí se však objevil zmíněný projekt Impossible, který v roce 2010 začal znovu vyrábět filmy pro polaroidové přístroje, a podařilo se tak zachovat jedinečné vlastnosti specifického média, jemuž přeťal vaz nástup digitálních technologií.