Pod peticí k rušení středočeských spojů je patnáct tisíc lidí

ČTK, Redakce DR

V návaznosti na vládní úspory seškrtaly kraje výdaje na veřejnou dopravu. V reakci na to ve středních Čechách vznikla proti rušení autobusových spojů petice iniciovaná sdružením Starostové a nezávislí. Podepsalo ji už patnáct tisíc lidí.

Petici proti rušení autobusových spojů ve Středočeském kraji podepsalo 15 470 lidí. Dalších 1176 se jich k petici připojilo na internetu a 592 lidí ji podpořilo na facebooku. Na čtvrteční tiskové konferenci to oznámili iniciátoři petice. Archy zároveň předali na podatelnu krajského úřadu. Ve středních Čechách byly 1. února zrušeny stovky autobusových spojů, další rušení přijde 6. března.

Petiční akce, zaštítěná hnutím Starostové a nezávislí (STAN), má přimět krajské zastupitele, aby o situaci jednali. „Krajským zastupitelům petici předložíme na zastupitelstvu 11. března," uvedl starosta Kralup nad Vltavou a krajský zastupitel Petr Holeček (STAN). Signatáři věří tomu, že se zastupitelstvo bude peticí skutečně zabývat. „Podpisy budeme i nadále sbírat," sdělil člen petičního výboru a starosta Kmetiněvsi Luděk Kvapil (nezávislý za STAN), který v kladenském obvodu kandiduje za TOP 09 s podporou Věcí veřejných v doplňovacích volbách do Senátu.

Mluvčí hejtmanství Berill Mascheková ČTK řekla, že jedním z bodů jednání 11. března bude veřejná autobusová doprava. „Vedení kraje se tedy bude peticí zabývat," uvedla. Signatáři také mohou počítat s odpovědí na petici, na kterou má kraj podle zákona třicet dní.

Na konci dubna plánuje STAN a TOP 09 představit svůj vlastní program dopravy, v němž navrhne sjednocení plánování hromadné dopravy na území celého Středočeského kraje a hlavního města Prahy do jednoho systému. „Tuto snahu vítáme, hejtman o sjednocení mluví už několik týdnů, takže má se starosty na věc stejný názor. Nejenom že by se systém zjednodušil, ale ušetřily by se tak finanční prostředky," doplnila mluvčí kraje.

Starostka obce Dřínov Jitka Bocková uvedla, že téměř polovinu spojů navržených ke zrušení si obce převzaly do svého financování. „Předpokládáme, že do budoucna nastane diskuse a chybějící plán v dopravě bude kraj projednávat i s obcemi," řekla Bocková.

V diskusi s obcemi vidí značné možnosti kraje také kandidát na senátora za ČSSD s podporou Strany zelených v kladenském obvodu Jiří Dienstbier. Zároveň je podle něj řešení především ve změně rozpočtového určení daní. „Dopravní obslužnost je klíčová veřejná služba, stát by ji měl být schopen zajistit skrze rozpočtová opatření," doplnil na dotaz Deníku Referendum Dienstbier.

Například ROPID, který organizuje Pražskou integrovanou dopravu, zruší od 6. března 86 spojů na 29 linkách. Od kraje dostal o čtyřicet milionů korun méně než loni. Jde o nejméně vytížené spoje v pracovní dny. U třetiny spojů se dopravce dohodl s obcemi, které si spoje na 22 linkách navržené ke zrušení samy zaplatí. „Řada obcí se přihlásila o možnost spoje dofinancovat, proto je počet rušených spojů nakonec menší," řekl Českému rozhlasu zástupce ředitele ROPID Jiří Prokel.

Hejtmanství kroky zdůvodňuje krácením peněz od vlády. Opozice sice v minulosti o jedno mimořádné zasedání k této otázce požádala, nepodařilo se však schválit program. K tématu se mohli vyjádřit jen předsedové klubů a zastupitelé s přednostním právem. Nyní bude impulsem k jednání petice, takže se podle starostů do diskuse budou moci přihlásit všichni zastupitelé, členové petičního výboru i kterýkoliv obyvatel kraje.

Mascheková už dříve iniciativu kritizovala a petici označila za politicky motivovanou. Podle ní není pravda, že kraj se starosty nekomunikuje. Tvrdí také, že nejvíce nespokojených hlasů se ozývá z obcí, kde spoje téměř rušeny nejsou.