Skenery na letištích našly odpůrce i mezi evropskými vládami

Lenka Purteková

Evropské země se dnes neshodly v otázce instalace tělesných skenerů na letištích. Některé státy Evropské unie dokonce bagatelizují potřebu zlepšení bezpečnostních opatření.

Diskuze expertů, kterou na čtvrtek svolala Evropská komise, ukázala, že evropské země nejsou v případě používání tělesných skenerů jednotné. Itálie, Spojené státy, Británie a Nizozemsko oznámily plány na instalaci skenerů po tom, co se na Boží hod pokusil mladý Nigerijec vyhodit do povětří letadlo na trase Amsterodam-Detroit. Zvýšení kvality bezpečnostních opatření proto Washington žádá především na transatlantických linkách.

Belgický ministr dopravy Etienne Schouppe prohlásil na dnešní schůzce leteckých odborníků, že považuje rozšířená opatření za přehnaná. Podle něj jsou bezpečnostní požadavky na cestující na evropských letištích již dostatečně přísná. „Mám pocit, že Američané přehání. Nevím, jaký druh kontroly do teď používali, ale bezpečnostní opatření v Belgii i na většině evropských letišť jsou už přísná dost,“ řekl. Pochyby o potřebě skenerů vyjádřilo také Španělsko. Německá a francouzská vláda zůstávají neutrální.

Do nynějška Evropská unie umožňovala členským státům, aby samy rozhodly, zda budou tělesné skenery na letištích používat. V roce 2008 EU pozastavila jejich používání poté, co Evropský parlament požádal o detailnější studii o jejich vlivu na lidské zdraví a o porušování soukromí.

Amsterodamské letiště Schiphol vlastní patnáct skenerů a Holanďané přislíbili nákup šedesáti dalších. Rozhodli se také vybavit skenery softwarem, který na monitoru zobrazí stylizovanou lidskou postavu, čímž se předejde porušení soukromí. Britský premiér Gordon Brown se také zasazuje o nákup dalších skenerů, kterými by chtěl vybavit jedno z nejrušnějších evropských letišť, Heathrow v Londýně, letiště v Manchesteru a další lokality. Italský ministr vnitra Roberto Maroni ve čtvrtek řekl, že se Italové v příštích třech měsících chystají tělesné skenery nainstalovat na římském letišti Fiumicino, na milánském letišti Malpensa a případně i v Benátkách.

Od vánočního pokusu o teroristický útok Evropská unie přehodnocuje své bezpečnostní předpisy. Letečtí odborníci nyní musí posoudit, zda se mohou skenery přidat mezi právní předpisy EU. „Musíme se dohodnout s Evropským parlamentem a členskými státy. Řešení problému na evropské úrovni je lepší, než když si jednotlivé státy rozhodnou samy,“ řekl viceprezident Evropské komise Antonio Tajani. S potřebou sjednoceného přístupu souhlasí i jinak skeptický Schouppe. „Musíme najít společný postoj tak, aby existovala skutečná průhlednost mezi opatřeními na evropské i americké straně,“ sdělil v rozhovoru pro AP Television News.

Někteří experti dnes také zpochybnili účinnost tělesného skeneru. „Snažím se odhalit logiku přijetí této technologie. Každý bezpečnostní expert ví, že je to falešná stopa, odpoutání se od skutečného problému. Největší selhání v posledním pokusu o atentát bylo totiž selhání bezpečnostních služeb. To je Achillovou patou protiteroristických bojů,“ řekl Simon Davies, ředitel nezávislé kontrolní organizace Privacy International.

Mluvčí EU Fabio Pirotta řekl, že rozhodnutí bude přijato na čtvrteční schůzi leteckých odborníků.

Další informace:

CS Monitor Full-body scan or not? Europe divided on airport security steps