Most v Brandýse je ohrožen, sdružení bojuje za jeho záchranu

Vratislav Dostál

Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR vyzývá Krajský úřad Středočeského kraje, aby přehodnotil svůj záměr zdemolovat 133 let starý silniční most. Most má podle asociace velkou historickou hodnotu, navíc jeho rekonstrukce by byla o polovinu levnější.

Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR vyzývá Krajský úřad Středočeského kraje, aby přehodnotil svůj záměr zdemolovat 133 let starý silniční most v Brandýse nad Labem, a navrhuje upřednostnit variantu ohleduplnou nejen k historickému dědictví města, ale také k evropským prostředkům, které jsou v tomto případě neúčelně vynaloženy.

Kraj pod vedením Davida Ratha podle asociace podlehl lobbistickým tlakům. Taktéž ministerstvo kultury údajně schvaluje demolici historického silniční mostu z roku 1878.

„A to i přesto, že má velkou historickou hodnotu, což potvrdilo i Ministerstvo kultury České republiky. Na jeho místě má stát zbrusu nový, železobetonový most za 216 milionů korun, jehož stavba bude financována z fondů Evropské unie,“ píše se v tiskovém prohlášení asociace.

Asociaci sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR se však podařilo zjistit, že pokud by investor, kterým je Středočeský kraj, stávající most zrekonstruoval, náklady na stavbu by byly téměř o polovinu nižší.

Podle inženýra Šíry by celková investice neměla přesáhnout 122 milionů korun. Kraj však v srpnu 2010 podle tehdejšího starosty města Brandýs nad Labem Ondřeje Přenosila stavbu zastavil, a to na základě iniciativy místních občanů .

Patnáctého září loňského roku pak byl David Rath občany informován, že přestavbu mostu lze realizovat s významnými finančními úsporami. „Na tento podnět však Rath nikdy nezareagoval. Jak je však z posledního vývoje zřejmé, úřad vedený hejtmanem Davidem Rathem projekt nezměnil a v původní variantě ho prosazuje dál,“ uvádí asociace v tiskové zprávě.

Do kauzy pak údajně vstoupil i Robin Povšík, náměstek hejtmana pro dopravu, který krom snahy zdemolovat stávající most iniciuje i demolici historické budovy nádraží v Mladé Boleslavi, která vzbuzuje občanský odpor.

Naopak Jan Vítek, autor Nuselského mostu v Praze, konstatoval, že rekonstrukce mostu může být značně levnější než stavba mostu nového. Vítek navrhuje celou věc ještě jednou zvážit a rozhodnout, zda má být ponechán most coby památkový objekt.

Taktéž poslanec Věcí veřejných Stanislav Huml se ke kritikům plánovaného projektu přidal s tím, že stavební akci považuje v předložené podobě za zbytečně megalomanskou. Zástupce občanů Otmar Průša pak v roce 2008 podal podnět Ministerstvu kultury ČR na prohlášení mostu za kulturní památku.

V dubnu loňského roku nicméně ministerstvo kultury podnět zamítlo s odůvodněním, že most je historicky cenný, ale nachází se v havarijním stavu a případná obnova mostu by znamenala jeho devalvaci. Jeden z argumentů ministerstva byl, že ocelová příhradová konstrukce je původní, přičemž její podstatné části jsou zkorodované.

Rozhodnutí ministerstva kultury si podle asociace tedy lze vykládat tak, že aby most neztratil při opravě hodnotu, ministerstvo kultury se spokojuje s jeho demolicí.