Nova a Prima stojí o reklamu z ČT. Má ji mít ještě dva roky

ČTK, Redakce DR

Po dobrém i po zlém přemlouvají senátory i ministra kultury Jiřího Bessera (TOP 09) ředitelé televizí Nova a Prima, aby nenavrhovali prodloužení vysílání reklamy v ČT o další dva roky. Po dobrém nabídkou podpory kultury, po zlém vyhrožováním arbitráží.

Česká televize (ČT) by podle ministra kultury Jiřího Bessera (TOP 09) mohla vysílat reklamu ještě po přechodnou dvouletou dobu, tedy i po přechodu z pozemského na digitální vysílání, proti čemuž brojí komerční televize. Ministr by tak chtěl získat prostředky pro financování kultury.

Besser: Reklama v ČT ještě dva roky

„České kultuře by prospělo, kdyby reklama v ČT na přechodnou dobu dvou let zůstala," uvedl ve čtvrtek Besser ve Sněmovně na semináři o senátní novele, která má reklamu ve veřejnoprávní televizi zachovat. Cílem je zajistit i do budoucna příjmy fondu pro podporu kinematografie a zachránit nefunkční Státní fond kultury, kterému hrozí zrušení kvůli nedostatku příjmů.

Besser nicméně zopakoval svůj loňský záměr tento fond zrušit, neboť Sněmovna už pět let nedokázala zvolit jeho radu, která by mohla peníze na kulturní projekty rozdělovat. Na bankovním účtu fondu přitom leží aktuálně podle ministra zhruba čtyřicet milionů korun. Besser by rád zákonodárce přesvědčil například o tom, aby peníze převedli na granty poskytované ministerstvem a nemovitosti na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových.

Důvodem pro zrušení fondu je podle ministra i jeho špatné hospodaření. Besser uvedl, že podle nedávného nepravomocného rozsudku by měl fond uhradit více než osmdesát milionů korun v souvislosti s pronájmem pražského Domu U Černé Matky Boží. Podle ministra je namístě fond zrušit a pohnat k zodpovědnosti ty, kteří v uplynulých letech špatnou situaci zavinili.

Proti zrušení fondu kultury se postavili autoři novely, senátoři za ODS Tomáš Töpfer a Jiří Oberfalzer. Podle nich samotný fond nemůže za špatně uzavřené smlouvy a za „prošustrování" majetku. „Nic mne nepřesvědčilo o tom, že by fond neměl existovat," uvedl Oberfalzer.

Soukromé televize rády státu pomohou financovat kulturu

Televize Nova a Prima na ministrovo vyjádření reagovaly ústy svých generálních ředitelů, kteří přislíbili účast na financování české filmové tvorby, pokud stát neprodlouží vysílání reklamy v České televizi (ČT). Generální ředitel Novy Jan Andruško uvedl přímo možnost participace na financování Státního fondu na podporu a rozvoj české kinematografie, který má do listopadu jisté příjmy z části výnosu za vysílání reklamy v ČT.

„Předpokládáme ale vstřícnost ze strany státu. Věříme, že dodrží stvrzenou dohodu a prostředky z reklamního trhu navrátí do komerční sféry," uvedl Andruško v tiskové zprávě, kterou prezentoval na semináři ve Sněmovně k senátní novele o zachování reklamy ve veřejnoprávní televizi i po dokončení digitalizace. Cílem novely je zajistit i do budoucna příjmy fondu pro kinematografii a zachránit nefunkční Státní fond kultury.

„Rádi se přidáme k návrhu, jak financovat fond české kinematografie," poznamenal ředitel Primy Marek Singer. Senátor za ODS Tomáš Töpfer za autory novely nabídku obou komerčních televizí uvítal, zalitoval ovšem, že nepřišla dříve.

A jestli ČT reklamu stát nevezme, tak ho napadnou

Andruško opětovně poukázal na hrozbu arbitráží v případě, že by byla novela přijata. Podle něj by to znamenalo zásadní změnu podmínek uprostřed procesu a omezení práv na ochranu investorů. Připomněl, že ČT se v souvislosti se zrušením reklamy zvýšily koncesionářské poplatky na 135 korun měsíčně.

Singer uvedl, že se v důsledku krize prostředky na reklamním trhu ztenčily o dvě miliardy korun. ČT by se podle něj ulevilo, kdyby neměla reklamu, její programová skladba by mohla být více veřejnoprávní. Opak by v případě komerčních televizí prý mohl znamenat až zánik některých vysílacích kanálů.

Prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec naopak doporučoval zachování reklamy v ČT. V případě odchodu veřejnoprávní televize z reklamního trhu by prý hrozila jeho deformace a ovládnutí dvěma největšími komerčními televizemi. Obává se také deformace cen za reklamu.

Generální ředitel ČT Jiří Janeček poznamenal, že jeho televize na rozdíl od komerčních prostředky z reklamy prakticky nevyužívá a funguje jen jako „prodejní pult". Podotkl také, že bez reklamy by ČT vzhledem ke smlouvám nemohla vysílat řadu kulturních a sportovních akcí.