Orbis pictus v Čechách nevítaný

Markéta Hrbková

Výsledky mezinárodního šetření PISA 2009 vyzněly pro české školství velmi negativně, neboť studenti mají zjevně problémy pochopit obsah toho, co čtou. Obdobně jsou na tom však i reformy školství, které by měly situaci napravit. Forma vítězí nad obsahem.

Pro potřeby výzkumu PISA 2009 byla čtenářská gramotnost definována jako „schopnost porozumět psanému textu, zabývat se jím, přemýšlet o něm a používat ho k dosažení vlastních cílů, k rozvoji vlastních vědomostí a potenciálu a k aktivní účasti ve společnosti”.

V posledních týdnech, po vyjití výsledků PISA, v nichž se ukázalo, že naši žáci a studenti jaksi neumějí pochytit obsah toho, co čtou, se rozvinula diskuse „čí je to vina?“. Návrhy jsou zcela různé, někdy i protichůdné (zajímavé na skutečnosti je, že nejvíce se liší pohled teoretického a byrokratického zázemí ministerstva včetně samotného ministra od pohledu odborníků činných v praxi).

×
Diskuse
KL
December 29, 2010 v 13.25
Naše školství je bohužel živnou půdou pro vznik řady falešných mýtů. Jedním z nich je vyprávění o pokroku, který přinášejí RVP. Ve skutečnosti jde o seznam tzv. kompetencí, které lze zahrnout do oblasti racionality prostředků (zužitkovatelných především na flexibilním trhu práce), které však velkoryse pomíjejí racionalitu cílů (tedy hledání smyslu). Stát si jejich prostřednictvím osobuje právo určit, čemu se mají žáci naučit, učitel pak může rozhodnout jen o tom, jak ho to naučit (takhle nějak si to přála už Marie Terezie). Průřezová témata nutně ústí v pouhých formách. Daleko důležitější by bylo koncipovat každý předmět tak, aby jeho obsah vyvolával potřebu navázat vztah k předmětům dalším, jak to např. v matematice formuloval Petr Vopěnka: "Evropa se musí vrátit ke svým kořenům. K matematice. A proto je nesmírně důležité, jak se bude učit ve školách. Měla by se učit v souvislosti s dějinami celého lidstva. Měla by se otevřít lidem, kteří jsou humanitně založeni. Nemusejí přece umět žádné konkrétní formální úkony, ale měli by znát příběh. Jak šly myšlenky, jak matematika utvářela naše vědomí." Další mýtus se týká testů tzv. čtenářské gramotnosti. Až budeme naše žáky procvičovat v těchto testech stejně intenzivně, jak se patrně děje v některých jiných zemích, určitě se v testech PISA zlepšíme. Měli bychom se ale napřed zajímat, co vlastně tyto testy prověřují (vybízí k tomu i K. P. Liessmann ve své Teorii nevzdělanosti). Je např. žádoucí, aby se žáci orientovali jen v předem daných řešeních? Neměli by naopak odpovědi formulovat sami a v diaolgu je obhajovat? V našem školství se odehrává skrytý zápas mezi těmi, kteří si přejí, aby školy opouštěli sice technicky dobře vycvičení, ale jinak manipulovatelní jedinci, a mezi těmi, kteří sázejí na člověka samostatně uvažujícího a vůči manipulaci odolného. Ti druzí jsou v nevýhodě, na řešení problému mají totiž dost odlišné názory.
??
December 30, 2010 v 14.34
A jsme zpátky u Komenského:
"Abych se uživil, snížil jsem se k učitelování."
December 30, 2010 v 20.29
Jejda, pane Beránek,
že se tady s Vaší zaomplexování opět potkáme, jsm po minulém střetu celkem předpokládaly, ale že to bude takhle čistou podobu, to jsem ani neočekávala. Co jste tím chtěl říci k tématu?
December 31, 2010 v 9.52
Potvrzuji
Ano, "dnes už jsou ŠVP jen pěkně vypracovanými tabuličkami na webech škol, o nichž většinu rodičů i učitelů ani náhodou nenapadne, že by měly vypovídat něco o duchu školy". To odpovídá i výsledkům mého zcela nereprezentativního průzkumu, když se ptám několika desítek svých přítel - učitelů nebo angažovaných rodičů, co je v "jejich" ŠVP napsané a jak se to projevuje ve školní praxi.
??
December 31, 2010 v 16.04
Paní Hrbková,
co je to "zaomplexování"? Takové slovo neznám a ve slovníku se také nevyskytuje.
December 31, 2010 v 17.12
Pane Beránku, omluvit Vás může snad jen blížící se silvestrovská noc - to, že musíte sahat po slovníku kvůli drobnému překlepu, kterého se paní Hrbková dopustila, vypovídá skutečně cosi nelichotivého o Vašich čtenářských schopnostech. Všichni víme, že řeč byla o Vaší zakomplexovanosti - tomu slovu doufám rozumíte...
??
December 31, 2010 v 23.33
Paní Daňková, atˇ již se jedná o jakýkoliv den či noc, protestuji proti šíření pomluv na adresu diskutujících na tomto foru. Pokud Vám nic neříká etický kodex této diskuse, mohu Vás upozornit na podezření ze spáchání trestného činu pomluvy podle § 184 trestního zákoníku. Proto očekávám od Vás a paní Hrbkové buď předložení důkazů o mé údajné zakomplexovanosti nebo omluvu.
January 1, 2011 v 0.36
Opravdu by mne zajímalo, jakým způsobem byste před soudem prokazoval, že NEJSTE zakomplexovaný - a že my s paní Hrbkovou Vás nehorázně ostouzíme, ale dobrá, když máme ten Nový rok, tak se Vám tedy omlouvám - jevíte se mi jako velmi schopný a sebevědomý muž - stačí? Nebo si mám ještě posypat hlavu popelem?
??
January 1, 2011 v 11.55
Paní Daňková Vaši omluvu přijímám. Já osobně bych se asi vyvaroval atˇ již kladného či záporného veřejného hodnocení osob, o nichž nemám dostatek informací.

Myslím, že u toho soudu by důkazní břemeno bylo na straně obžaloby, nikoliv na straně poškozeného.Navíc podle judikatury ve věci pomluvy "K ohrožení vážnosti u spoluobčanů nemusí dojít. Stačí, že údaj je k tomu obecně způsobilý, i když v konkrétním případě nic takového nehrozí (např. pro zřejmou nesmyslnost pomluvy nebo pro neotřesitelnou vážnost napadené osoby.)" (Viz Petr Hulinslý, Trestněprávní minimum pro občany, s. 93)

Hezký Nový rok!
January 1, 2011 v 19.06
Dobrý den,
Zřejmě bych se měla k věci vyjádřit. Děkuji mnohokrát paní Daňkové za milé zastání, co se týká pana Beránka, klidně se s Vámi sejdu třeba u pěti soudů, s menší ochotou už u jakékoliv diskuse o tématu, což je ale evidentně něco, co příliš nehrozí. Tím bych, s dovolením, považovala tuto kapitolu za uzavřenou. Jinak děkuji všem zúčastněným, které zajímalo téma a zároveň se omlouvám, že museli absolvovat tuto přehlídku lidské malosti
January 2, 2011 v 16.39
P.S.
Pane Beránku,
nenechte se rozladit některými "odbornými diagnózami" paní překladatelky. Já už jsem tu totiž od ní kdysi také některé zdarma získala (pro jiné názory) - a dokonce nevyžádaně, bez fronty a bez poplatku 30 Kč :-). Někdo je prostě "malý" a druhý zase "velký" (atd.) - a zdůrazňování toho faktu se já osobně jen usmívám...

Ke článku samotnému si ještě dovolím připojit komentář a dotaz:

V ČR rapidně klesá porodnost českých dětí, ve školách se silně zvyšuje procento dětí jiných národností. Tento populační trend bude myslím teprve dále gradovat.

Moje otázka do úvahy zní:
Je příčina převážně na stranách učitelů a školství - nebo právě i vlivem zásadně se měnícímu populačnímu složení žáků v českých školách (jazykové bariéry, sociální vlivy apod.)?
SH
January 30, 2011 v 18.32
Kodex diskusí na tomto webu
Vidím, že urážet se dá i slušně, ne jenom vulgárně, jak to umíme my havíři. A je to dokonce mnohem odpornější. Z diskusí k tomuto textu je mně osobně hnusně.
+ Další komentáře