Orbis pictus v Čechách nevítaný
Markéta HrbkováVýsledky mezinárodního šetření PISA 2009 vyzněly pro české školství velmi negativně, neboť studenti mají zjevně problémy pochopit obsah toho, co čtou. Obdobně jsou na tom však i reformy školství, které by měly situaci napravit. Forma vítězí nad obsahem.
Pro potřeby výzkumu PISA 2009 byla čtenářská gramotnost definována jako „schopnost porozumět psanému textu, zabývat se jím, přemýšlet o něm a používat ho k dosažení vlastních cílů, k rozvoji vlastních vědomostí a potenciálu a k aktivní účasti ve společnosti”.
V posledních týdnech, po vyjití výsledků PISA, v nichž se ukázalo, že naši žáci a studenti jaksi neumějí pochytit obsah toho, co čtou, se rozvinula diskuse „čí je to vina?“. Návrhy jsou zcela různé, někdy i protichůdné (zajímavé na skutečnosti je, že nejvíce se liší pohled teoretického a byrokratického zázemí ministerstva včetně samotného ministra od pohledu odborníků činných v praxi).
Myslím, že u toho soudu by důkazní břemeno bylo na straně obžaloby, nikoliv na straně poškozeného.Navíc podle judikatury ve věci pomluvy "K ohrožení vážnosti u spoluobčanů nemusí dojít. Stačí, že údaj je k tomu obecně způsobilý, i když v konkrétním případě nic takového nehrozí (např. pro zřejmou nesmyslnost pomluvy nebo pro neotřesitelnou vážnost napadené osoby.)" (Viz Petr Hulinslý, Trestněprávní minimum pro občany, s. 93)
Hezký Nový rok!
nenechte se rozladit některými "odbornými diagnózami" paní překladatelky. Já už jsem tu totiž od ní kdysi také některé zdarma získala (pro jiné názory) - a dokonce nevyžádaně, bez fronty a bez poplatku 30 Kč :-). Někdo je prostě "malý" a druhý zase "velký" (atd.) - a zdůrazňování toho faktu se já osobně jen usmívám...
Ke článku samotnému si ještě dovolím připojit komentář a dotaz:
V ČR rapidně klesá porodnost českých dětí, ve školách se silně zvyšuje procento dětí jiných národností. Tento populační trend bude myslím teprve dále gradovat.
Moje otázka do úvahy zní:
Je příčina převážně na stranách učitelů a školství - nebo právě i vlivem zásadně se měnícímu populačnímu složení žáků v českých školách (jazykové bariéry, sociální vlivy apod.)?