Stavba silnice a železnice v Kongu je velmi riziková

Tereza Bartošíková

Devítimiliardová investice Číny v Demokratické republice Kongo budí obavy odborníků. Čína tam chce stavět čtyři tisíce kilometrů silnice a tři tisíce dvě stě kilometrů železnice.

Lepší silniční a železniční síť je pro rozvoj Konžské demokratické republiky nezbytná. Čínští investoři, kteří ji tam mají začít stavět, si však stěžují na nedostatek bezpečnosti v Konžské demokratické republice i na nedostatečnou podporu čínské vlády.

Budování dopravní sítě má pro Číňany strategický význam. Díky ní bude mít měď a kobalt z dolů v konžském regionu Katanga snadnou cestu do Číny. „Africké vlády musejí být opatrné při uzavírání takzvaných dvoustranných dohod. Většinou jsou totiž prospěšné jen malému počtu lidí v krátkodobém horizontu," upozornila finanční konzultantka Rita Cooma.

Občanské organizace v Konžské demokratické republice vyjádřily obavy o transparentnost investice. „Je nutné, aby se konžská vláda a její zástupci otevřeli občanské společnosti, protože by to mohlo hrát důležitou a pozitivní úlohu v pomoci při plánování a realizaci,“ sdělila výzkumná pracovnice Centra čínských studií v Kapském městě Johanna Jansson.

Také je zde obava, že Číňané nesplní protokoly na ochranu životního prostředí. Těžba už nyní způsobila obrovské škody. „Mnoho škod způsobila důlní činnost, nicméně odpovědnost za ochranu životního prostředí by neměl mít sám investor. Je to také záležitost vlády Konžské demokratické republiky,“ uvedla Rita Cooma.

Navíc konžská republika nenabízí investorům bezpečné politické prostředí. Ve východní části Demokratické republiky Kongo se válčí. „A v neposlední řadě je problémem jazyková bariéra. Tamní lidé neumí mandarínsky a investoři zase neznají jazy domorodých obyvatel,“ upozornila Jansson.

Článek o rizicích investice najdete zde:

http://www.ipsnews.net/news.asp?idnews=49031