Havel, Čecháčci a dva citáty do příštího roku
Zdeněk BártaVítězství pravdy a lásky není právě na dosah ruky. Brání jim malost velké části Čechů. Věčný zápas mezi dvěma přístupy k životu můžeme ale ovlivnit. Pojďme se nad ním nejprve zamyslet.
Před dvaceti lety se stal prezidentem Československa Václav Havel. Bylo to vyvrcholení Sametové revoluce a pro mne osobně — jsem ročník 49 — to byla úžasná chvíle vítězství mých dosavadních disidentských nadějí. Bylo to vítězství samozřejmě jen dočasné, jak jsem tehdy ještě ve své naivitě netušil, nepoučen jsa dějinami ani již prožitým rokem osmašedesátým a následnou normalizací.
Byla to pouze jedna vyhraná bitva v nikdy nekončícím zápasu historie, ve kterém byly pro mou generaci roky osmašedesátý a devětaosmdesátý dvacátého století událostmi zásadními. Mám na mysli zejména zápas dvou českých identit: „Pravdapáněvítězící“ a „Čecháčkovskou“. A Václav Havel je pro mne od šedesátých let nepochybným živým symbolem tohoto zápasu.
Jakkoli pro můj osobní život je druhá polovina dvacátého století úsekem dějin určujícím a Václav Havel osobností vůdčí a inspirativní, ten boj dvou českých identit trvá samozřejmě po staletí a je plný vyhraných i prohraných bitev. Když Václav Havel učinil heslem převratu před dvaceti lety větu "Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí“, bylo to (pod?)vědomé navázání na českou, zejména reformační tradici našeho národního sebeuvědomování, ale i naši příslušnost k evropanství.
Vždyť Husovo heslo "Pravda Páně vítězí" bylo symbolem české reformace, na kterou ale také navázal Luther a později Kalvín. Bylo symbolem všeho toho, co postupně tvořilo moderní Evropu s jejím pojetím demokratické organizace státu, práv člověka, otevřené a občanské společnosti. Toto heslo, byť poněkud zkrácené, "Pravda vítězí", se stalo nakonec naším národním heslem a bylo roku 1920 vepsáno do velkého státního znaku a s ním i na vlajku prezidenta svobodné Československé republiky jakožto vyjádření nejhlubších nadějí a zkušeností našich dějin.
není mi docela jasné, kam svým článkem míříte.
Havlova věta o pravdě a lásce je vysmívána plným právem. Ne proto, že by vysmívači byli v právu, ale proto, že tato věta neladí s Havlovým charakterem, leda snad svou nabubřelostí.
Namísto omílání "citátů našich moudrých" bych doporučil se raději opravdu zamyslet. Třeba nad tím, je li k něčemu dobré rozdělovat si svět na bojovníky (třeba "za pravdu") a na ty druhé.
S přátelským pozdravem
Jan Kopecký
znám se s VH dobrých třicet let a řekl bych, že nabubřelost je zrovna jedna z vlastností, které mu zcela chybějí. Ani ta věta se mi nezdá nabubřelá - ale to je jistě věc názoru.
Omílání citátů je samozřejmě hloupost, ale přečíst si alespoň občas něco, co je inspirující dneska stejně jako třeba před těmi stošedesáti lety - to je docela fajn.
Rozlišovat mezi mezi lidmi, kteří si za pravdou stojí (doporučuji seznámit se s hebrejským kořenem "amana" toho pojmu pravda v Husově slova smyslu), a těmi, kteří se chovají jak popisuje Havlíček v roce 1849 je docela užitečné - třeba při volbách.
Děkuji za příspěvek.
zdá se mi nezdvořilé nepoděkovat Vám za Vaši reakci, když jsem děkoval panu Kopeckému - o to více, že mi mluvíte z duše. Jinak doporučuji přečíst si oddílek z apokryfní biblické knihy 3 Ezdráš, odkud Hus má to své heslo, je to rozkošné čtení co se týká vlády žen nad muži, už před těmi více jak 2 tisíci lety.
Hezký nový rok přeji.