České dráhy nakoupí nové vlaky a míří do zisku

ČTK

Vedení Českých drah seznámilo rozpočtový výbor Sněmovny s výhledem hospodaření za rok 2010 a s odhadem na příští období. Míří zvolna do zisku a za hlavní problém považují ČD stáří vozového parku - v průměru je to 26 let.

České dráhy chtějí příští rok hospodařit se ziskem ve výši 320 milionů korun, za letošek počítají s mírným ziskem, takzvanou černou nulou. Členům rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny to dnes řekl generální ředitel drah Petr Žaluda.

Zisk má být podle ředitele výsledkem snižování nákladů a růstu tržeb. Dráhy například počítají se snížením počtu zaměstnanců o šestnáct set, převážná většina přitom odejde z generálního ředitelství. O stovky milionů chce podnik snížit i náklady na elektřinu. „Doufáme, že projde zákon o fotovoltaice," řekl Žaluda.

Dráhy také počítají s vyššími tržbami. Jak uvedl ředitel, díky eliminaci slev, nasazení rekonstruovaných vozů na dálkové trasy a silné koruně by měly dráhy získat navíc přes 230 milionů korun. Provozní zisk dopravce by měl příští rok činit téměř tři miliardy korun.

Zásadním problémem Českých drah je přitom zastaralý vozový park s průměrným stářím 26 let a zanedbaná údržba. Obojí by se mělo podle Žaludy díky zlepšenému hospodaření měnit k lepšímu. „Máme 50 let staré lokomotivy, to, že jezdí, je zázrak," uvedl Žaluda. Kvůli nedostatku peněz prý dráhy donedávna údržbu „flikovaly, jak se dalo".

Letos dráhy investují do nových vlaků rekordních sedm miliard korun. „Pokud budeme schopni udržet toto tempo během následujících deseti let, tak se sníží průměrné stáří na patnáct let, což je dobrý standard," řekl ředitel. Zdrojem peněz jsou mimo jiné evropské fondy a dluhopisy.

Vlajkovou lodí drah je rychlovlak pendolino, který ale v minulých letech vykazoval účetní ztrátu kolem půl miliardy korun, především kvůli odpisům a dluhům z devadesátých let. Letos by se ztráta měla snížit na čtvrt miliardy a příští rok na sto milionů.

Dráhy všechny vlaky kromě pendolin provozují v takzvaném závazku veřejné služby na objednávku ministerstva dopravy a krajů, které letos za vlaky zaplatí celkem zhruba dvanáct miliard korun. Jak připomněl Žaluda, je to asi o čtvrt miliardy méně než loni, příští rok by se měl veřejný příspěvek snížit o další stovky milionů, neboť ministerstvo přestane platit vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity.