Dobeš bude škrtat střední školy. Zůstanou jen ty ideální

Jana Ridvanova

Ministr školství Josef Dobeš (VV) chce slučovat a rušit školy s podlimitním počtem žáků. Zachovány zůstanou jen tzv. ideální školy se správným počtem žáků, učitelů a nákladů. Sociolog Holubec ale upozorňuje, že nižší počty žáků zkvalitňují výuku.

Ministr školství Josef Dobeš přišel s dalším plánem, jak ušetřit. Svoji vizi pro střední školy ministr nazval „Ideální škola“. V rámci Dobešova plánu u nás existenci obhájí jen „ideální školy s ideálním počtem dětí, učitelů, nepedagogických pracovníků, ale i tříd“. Projekt, který ve středu ministr představil hejtmanům, počítá se slučováním a rušením škol, kde mají nedostatek žáků.

Za minimální počet dětí ve třídě ministerstvo považuje sedmnáct žáků.

Dětí ubylo, prospělo to výuce?

„Jestliže máme informace, že máme střední školy naplněny z šedesáti procent, tak je to velmi špatné. Ministerstvo tam platí zaměstnance, kraje tam platí provoz. Obě strany krvácejí a pro obě strany je to neefektivní,“ vysvětlil Dobeš.

Vysokoškolský učitel a sociolog Stanislav Holubec však pro Deník Referendum řekl, že demografický propad je sice problém, dětí je ve školách o polovinu méně než před dvaceti lety, ale to podle Holubce není fatální.

×
Diskuse
December 1, 2010 v 17.52
státní a soukromé školy vs státní maturity
Na jedné straně stát prosazuje státní maturity, čímž se mj. říká: garance kvality vzdělání musí zůstat v rukou státu. Je nelogické, jestliže má stát možnost této garanance i v celém procesu výuky (tedy na státních školách, které mají místně většinou dlouhou tradici) a přesto raději vyklidí pole na úkor soukromých škol. O nic jiného se zde nejedná: jak budou klesat populační ročníky (obrovský propad začne už 2013), začnou mít problém hlavně soukromé školy. Do té doby je zřejmě třeba jim zajistit dostatek klientů - viz toto opatření.
December 2, 2010 v 9.03
Na to, že jde především o prosazení zájmů soukromého sektoru, poukázal také Jan Keller v přednášce o školném
(http://www.denikreferendum.cz/clanek/7318-keller-skolne-prospeje-pouze-bankam-a-soukromym-skolam).

Ve školství probíhají naprosto stejné procesy jako v útoku na zdravotnictví a na systém důchodového zabezpečení. Loupežné tažení se zaměřuje na poslední nevydrancované sféry.

*Jsou to důležité kroky na cestě k likvidaci (kolonizaci) zbytků státu a k přeměně ústavy v cár papíru.
("Radikální liberálové" se ale, jak to vypadá, pořád ještě domnívají, že jde o zastavitelný proces "zlého" neoliberalismu.)
December 2, 2010 v 9.07
Z praxe vím, jak je pedagogicky náročné zařadit a udržet nepřizpůsobivé děti či studenty v kolektivu ostatních, t.j. jaké to často přináší zásadní potíže (které se někdy musí řešit po vyčerpání ostatních pedagogických prostředků až vyloučením). Otázkou je, kde a jak učit a vychovávat pak nepřizpůsobivé mladistvé alespoň do jejich zletilosti, pokud na středních školách nebudou mít šanci? Budou od 15-ti let jako nezaměstnaní na ulici?
December 2, 2010 v 9.43
paní Hyldebrantové
nechci malovat čerta na zeď, ale třeba se dnešní ministr školství vrátí ke své profesi vězeňského psychologa a Pavel Zelený ho tam doprovodí a pomůže mu realizovat nějaký podobně logisticky velkolepý projekt.
KL
December 2, 2010 v 14.17
vzdělání a falešné mýty
Oblast vzdělání a vzdělávání je opředena řadou falešných mýtů. Jeden z nich se začal šířit přibližně před patnácti lety a byl založen na absurdním názoru, že je-li učitel dobrý, může mít ve třídě třeba 40 žáků. Pokud někomu jde o skutečnou kvalitu vzdělání, měl by pokles počtu žáků ve třídách uvítat. Jenže očekávat něco takového od pana ministra Dobeše by bylo velice naivní.