Jak prakticky využít kulturu

Jakub Vaníček

Účastníci říjnového Otevřeného kulturního think tanku se shodli na některých základních otázkách, které by neměly být přehlíženy při promýšlení strategie podpory kultury. Jedním z klíčových aspektů debaty o kultuře byl přínos kultury pro vědu, politiku a obchod.

Iniciativa Za Česko kulturní spolu s organizací Nová síť za podpory Nadace OSF Praha a PriceWaterhouseCoopers zorganizovala na počátku října hromadné diskuse o směřování české kultury. Sezení se mohl zúčastnit každý, kdo se včas zaregistroval. Diskutující se zde setkali s celou řadou známých osobností anebo se zástupci Ministerstva kultury ČR. Při hledání tématu rozhovorů se ze strany organizátorů kladl důraz především na otázky spojené se strategiemi podpory české kultury.

Na stránkách www.zaceskokulturni.cz bylo aktuálně zveřejněno resumé z Otevřeného kulturního think tanku. Jedním z úspěchů diskusí byla formulace základních předpokladů, k nimž by mělo být přihlíženo při přemýšlení o kultuře. Diskutující se shodli na několika klíčových otázkách. Zajímalo je především,

1) jak zařídit, aby Česká republika vyráběla exportovatelné umění,

2) jak se dostat z provinciální uzavřenosti,

3) jak koordinovat a přitom diverzifikovat podporu kreativních odvětví,

4) jak si vypěstovat sponzory a mecenáše.

Do kultury by se mělo rozvážně investovat. Ze strany umělců se podle diskutujících očekává, že se naučí lépe mluvit o umění. Z tohoto nároku vyplývá i jeden z elementárních požadavků: Jak společnost seznamovat s uměním a jak vést ke kreativitě už od nejranějšího věku.

Podle organizátorů se v rámci diskusí ukázalo, že od roku 1989 přece jenom došlo k jisté změně v chápání kultury. Diskutující si uvědomovali, že lidé dnes již nemají potřebu rozlišovat mezi zábavou a uměním — kulturu nechápou jako posvátný prostor zaměřený jen pro úzký okruh zasvěcených.

Posledním velkým tématem diskusí byl vztah mezi kulturou a její prezentací v masmédiích. Účastníci Otevřeného kulturního think tanku se shodli na tom, že nechtějí přenechat otázky kulturních a uměleckých hodnot samospádu mediální mašinerie.

Z rozhovorů vedených v pražských kavárnách tedy vyplývá, že stále více lidí uvažuje nad praktickým využitím kultury, nad přínosem, který kultura přináší ekonomice či obchodu. Ekonomický aspekt umělecké tvorby podle výsledků Otevřeného kulturního think tanku nelze přehlížet, stejně jako prakticky využitelný kritický potenciál umělců.