Železnice by měla sloužit lidem
Václav DavidK železniční dopravě se novináři i laická veřejnost rádi vyjadřují. Bez konkrétních znalostí se však pouze staví pro, anebo proti železnici. V ustálených schématech se však ztrácí snaha o funkčnost tohoto způsobu dopravy.
Někdy mám pocit, že v českých médiích existují tři témata, o kterých nedokáží psát objektivně. Nazývají se Polsko, Venezuela a železniční doprava. Tématům Polska a Venezuely se nebudu ve větší míře věnovat, zde neobjektivita českých médií vzniká z velké části v návaznosti na přístupy obecně rozšířené v zahraničí. Samozřejmě, v českém prostředí je „obohacena" naprosto nesmyslným přirovnáváním tamních subjektů k některým českým, ale to je jediný, i když podstatný rozdíl.
Oproti tomu neobjektivní psaní o železnici je spíše věcí vnitrostátního charakteru, nesmysly se většinou šíří titul od titulu a často jejich šíření napomáhají samotní železniční dopravci, konkrétních příkladů bych mohl uvést mnoho, nejkřiklavější byl případ RT Expres, kdy podnikatelé v oblasti železniční dopravy do poslední chvíle udržovali veřejnost v domnění, že skutečně vyjedou se svými expresními vlaky, ačkoli neměli ani vhodná vozidla, ani dostatek personálu.
Jednou ze stránek neobjektivního informování o železniční dopravě je popisování železnice jako takové trochu větší hračky, která je pro hospodářský život a bezpečnost země zcela nepotřebná, ale přežívá, protože je v populaci příliš mnoho lidí, kterým se líbí a chtějí si s ní hrát. Do jisté míry se o to přičinili i dva významní podnikatelé, kteří do oblasti železniční dopravy vstoupili až v době, kdy již uspěli v jiných oborech, a sami to zdůvodnili svým dětským sněním, konkrétně Warren Bouffet a Radim Jančura.
Auto nemám a nikdy jsem neměl, neměl ho ani nikdo v naší rodině, když jsem tedy autem jel, buď stopem nebo jako víceméně náhodný spolujezdec, naopak ve vlacích (a na nádražích) jsem strávil velký kus svého života a po pravdě jsem motoristy nějak v lásce neměl.
Má (nová) přítelkyně je majitelkou automobilu a je to pro mne velmi zajímavá (nová) zkušenost. Ona snadnost a pohodlnost ježdění autem je, domnívám se, až ďábelsky návyková - návykovější než alkohol, málokdo si to ale připustí.
Kritérií, podle nichž lidé volí, jaký prostředek využít, je více. Nikoli jedinou, ale asi nejdůležitější je cena paliva. Obávám se, že dokud budou nafta a benzin skoro "zadarmo", nemá železnice moc šanci.
Druhou věcí je, že se železnice málo snaží. Když jí někdo ztrátu pokryje, co by se namáhala? Snaha zlepšit ono informování nulová, snaha přetáhnout lidi z aut do vlaků rovněž skoro nulová. České dráhy udělaly ve vztahu ke svým klientům opravdu OBROVSKÝ posun, obrovskou rezervu vidím ve snaze pochopit, proč lidé jezdí či nejezdí vlakem či autem.
Zkrátka, pokud se o železnici informuje neobjektivně, proč s tím železnice nic nedělá?