Nevědomost, nebo spíš záměr?
Michal SkalaUvažované rušení železničních tratí je nehospodárné, neslušné a nerozumné. Obce a jejich svazky stojí o zachování dopravy, ale zrovna teď se mění samospráva, takže nemusí být dost času a klidu na obranu.
Rušení tratí se na státní organizaci SŽDC připravuje už v podstatě více než rok. Vždy, když nějaké materiály pronikly na veřejnost, byly ostře dementovány jako nesmysl. Nakonec aby ne, když často pro zdůvodnění zrušení byly uváděny podklady zcela nesmyslné, zcela ignorující objednávku pravidelné dopravy pro jiné subjekty než je majoritní ČD, a. s. Tak jsme se například mohli dočíst, že po tzv. Doupovské (Kadaň — Podbořany) nebo Švestkové dráze (Lovosice — Most) již několik let neprojelo ani kolo, přitom každoročně na obou tratích jezdí desítky turistických vlaků. Nejinak je tomu na mnohých dalších údajně nepoužívaných tratích.
Poslední vlna rušících aktivit je poněkud zvláštní a z mého pohledu postrádá na jedné straně logiku, na straně druhé slušné chování.
Logiku postrádá v tom, že je deklarována údajná úspora ve výši šedesáti milionů korun při údržbě. Přitom jen cena likvidace se má prý pohybovat kolem 6 milionů Kč za kilometr. Celková délka tratí navržených k likvidaci je 101,21 km, což znamená vynaložit přes 607 milionů korun na likvidaci. Nebo snad se předpokládá, že se zlikviduje jen deset kilometrů tratí a zbytek bude rozkraden sběrači kovů?
Slušné jednání postrádám v načasování správního řízení. První várka přišla zároveň s prvním dnem komunálních voleb, a postižené obce musejí reagovat do patnácti dnů. Opravdu si na ministerstvu myslí, že v tomto období zastupitelstva průběžně pracují? Nebo zde platí staré známé, že se velmi složitě rozeznává hloupost od sabotáže?
Mám informace o tom, že mnohé obce, které se nacházejí podél postižených tratí, učinily kroky převzetí tratí do své správy s tím, že si i vybíraly samotného budoucího správce infrastruktury. Také vím, že na některých tratích navržených ke zrušení existují konkrétní objednávky dopravy na příští rok. Avšak o těchto věcech dokazujících zájem o provoz se málo ví a málo veřejně mluví a píše. Opět nevědomost, nebo záměr?