Pražské billboardy postihla růžová smršť

Ivo Bystřičan

Desítky billboardů v Praze byly poničeny růžovou barvou. Jedná se o akci, která si klade za cíl kriticky se vyjádřit vůči zhušťování reklamy ve veřejném prostoru. Organizátoři akce zůstávají v utajení. DR získal exkluzivní fotografie.

Neznámá skupina osob v Praze pomalovala desítky billboardů a citylightů růžovou barvou na protest proti zamoření veřejného prostoru komerční a politickou reklamou. Akce proběhla na celém území Prahy. Organizátoři reklamní sabotáže skrývají svou identitu, protože policie tento čin kvalifikuje jako poškozování cizí věci.

Akce takzvané růžové armády přímo navazuje na atak vůči billboardům kolem dálnic D1 a D5, který proběhl na podzim roku 2008. Skupina tehdy pomalovala více než sedmdesát billboardů. Chtěla tím kritizovat fakt, že Česká republika je jedna z mála zemí Evropské unie, v níž jsou reklamy kolem dálnic povoleny. Většina států EU je zakázala s ohledem na bezpečnost silničního provozu. Byť sdružení vlastníků billboardů tehdy vypsalo odměnu půl milionu korun, členům skupiny se podařilo zůstat v utajení.

Příslušníci „růžové armády“ odmítli kritiku mainstreamových médií, která akci nazvala řáděním vandalů a soustředila se pouze na policejní interpretaci. Po dálnicích podle nich byla Praha, kde jsou běžně zakrývány velkoplošnou reklamou celé domy a dokonce účelově pod záminkou oprav i sochy a památníky, logickým cílem.

Akce navíc reaguje na veřejné mínění. Ač je lobby spojená s provozováním reklamních ploch silná a billboardy se staly standardní součástí veřejného prostoru v obcích i mimo ně, veřejné mínění je z větší části nespokojeno se situací vizuální dominance reklamních sdělení. Stejně jako v případě dálnic odpor veřejnosti reklamní lobby účinně pacifikuje.

Růžová akce spadá do oblasti takzvaného culture-jammingu. Jedná se o politický či společenský aktivismus, který využívá postupů street artu, falešných reklam či falešných webů nebo happeningů. Jeho cílem je rozvracet zaběhnuté zvyklosti a stereotypy. Do oblasti culture-jammingu bývají řazení i dvě aktuálně nejznámější skupiny Ztohoven a Guma Guar, v zahraničí například světoznámý Banksy.