Sjezd české reakce aneb O strašlivém svatém Václavu
Roman SikoraFilm pojednávající o svatém Václavu byl propadák a propadákem zůstal i po včerejší slavnostní projekci. Nejde o nic jiného než o odvar poznamenaný dobovými propagandistickými tendencemi pozdních národoveckých snaživců.
A tak jsme měli možnost včera vidět veledílo českého filmu. Prý zapomenuté. Po zhlédnutí bych řekl: Po zásluze. Co předcházelo jeho obnovené premiéře u příležitosti svátku svatého Václava, bylo ale komické neméně.
Vypadalo to jako sjezd české, nejen katolické reakce z rodu Anticharty. Marek Eben jako zkušený moderátor svůj úkol zvládl na jedničku, a fraška tedy získala optimální rámec. Už Petr Nečas se ve své tradiční bezkrevnosti pronašeče manter, čtených v tomto případě z papírku a výjimečně nepromrskávaných zpaměti, zablýsknul. Zejména konstatováním, že svatý Václav svým bratrům v národu říkal v podání středověkých kronikářů „čeleď“. To slovo mu musí být obzvláště milé, řekl bych. Taková „čeleď“ je totiž poddanými optimálními. Hlavně nestávkuje a nedemonstruje v ulicích a je jí možno dáti snadno zmrskati.
Vrchol pořadu, vyjma státotvorného filmu, ovšem znamenalo vystoupení arcibiskupa Duky obvykle žehnajícího vojenským stíhačkám a policejním motorkám. Nyní se ujal úlohy promluvit k svatováclavskému kultu. A nezklamal.
Jeho desetivteřinová odmlka předtím, než prohlásil, že husité a sirotci zemi zdevastovali a uvrhli v chaos a že teprve po bitvě u Lipan zavládl v zemi konečně pořádek, by mohla leckoho přivést téměř ke svatokrádežné myšlence, že svůj pódiový svatováclavský projev viděl na jevišti vůbec poprvé a sám se ho trochu zalekl. Ale možná je jen trochu víc dalekozraký, než si připouštěl.
Tak či onak, po této historické promluvě, poznamenané jistým zdráháním hodnostáře, se jistě brzy můžeme těšit na to, že do klatby se časem dostanou nejen odporně rovnostářští, a Nečasovi tudíž nemilí husité, jejichž rovnostářskost je beztak dost sporná, ale časem v ní třeba spočine i Jiřík z Poděbrad, který přestože král, byl přece kacířem a navíc se pokusil o první diplomatické sjednocení Evropy v dějinách.
Kdo ví, třeba se ten husitský rovnostářský mor v interpretaci dějin časem rozšíří i na Jagellonce, kteří byli až příliš nábožensky tolerantní, a v rámci vyvážené výuky v českém placeném školství se naše děti dozvědí, že prvním demokratickým panovníkem po létech husitského temna byl Ferdinand II., jenž kacířské a pomýlené prebolševické hydře zutínal ku dobru českého národa hlavy na Staroměstském náměstí v roce 1621.
I když se zdá, že vrcholné výkony proběhly už před začátkem projekce památného filmu, nebyla to tak úplně pravda. Jen kontext, který podprůměrné a opravdu velmi pozdně romantické slátanině, nad níž se už ve své době museli současníci včetně Voskovce a Wericha svíjet smíchy, propůjčilo grémium shromážděných a řečníků, učinil z tohoto díla tápání raného českého filmu čistou frašku.
Film by totiž za normálních okolností mohl být jen materiálem k přemýšlení nad vývojem české kinematografie. Vzhledem k tomu, že v době jeho vzniku byly v plném proudu tendence meziválečné avantgardy (také filmové), působí totiž jako naprostý regres. Kostýmy, scénografií a nakonec i svou němotou je hlasem ze zcela jiné reality. Z reality už přes sto let mrtvého romantismu, který si liboval ve zříceninách, jejichž stavbu si romantiky milovná šlechta a buržoazie zadávala na svých panstvích, a velkých vášních. Státotvorné snažení tvůrců do něho ještě dodalo dezinterpretace zásadního mocenského střetu mezi dvěma bratry a naprosto upozadilo rozměr boje o christianizaci, její zdroje a také vítěze, jichž je svatováclavský kult výsledkem. A zobrazilo ho jako fraškovitý konflikt mezi světcem, který je prostě světcem sám o sobě s ozbrojeným andělem strážným za zády, a závistivým bratrem, jehož závist ještě podpoří extatická láska jím vyvolené k svatému bratru.
K tomu se ve filmu pohybuje zavile zlá postava jménem Skeř, kterou si tvůrci nejspíš vycucali z prstu. Na začátku příběhu sice má ještě jakés takés opodstatnění, protože miluje Václavovu matku Drahomíru. Důvod její přítomnosti se ale posléze úplně ztrácí a je tam nakonec jen kvůli tomu, aby páchala zlo. Prostě k smíchu. Ale pozor! Byl to přece nejdražší český prvorepublikový film, a to už něco znamená. Jakmile jde o peníze, jde o všechno. I o kvalitu umění.
Nad ubohostí příběhu má člověk chuť obdivně vzhlížet k Josefu Kajetánu Tylovi a jeho tragédii Krvavé křtiny aneb Drahomíra a její synové. Tyl ji napsal v polovině devatenáctého století. Přesto se, i přes zjevné národovecké propagandistické tendence, oproti promítanému veledílu velmi pozdního českého němého filmu jeví jako výplod génia. Tak mizerný ten film je. A v tomto světle se obvyklé tvrzení včerejšího večera, že film ve své době propadl jen kvůli tomu, že se jeho realizace o rok opozdila, a tudíž neměla úplně možnost zaznamenat nástup filmu zvukového, jeví jako čirý blábol. Ten film byl mrtvý už ve chvíli, kdy se začal realizovat. A možná ještě předtím. Natočili ho totiž lidé uvízlí v uvažování i poetice dávnověku, který brutálně proměnila první světová válka. V dávnověku zpovrchnělého národního obrození, díla jehož vrcholných představitelů tento paskvil snadno předčí. A to už je co říct.
V případě filmu prezentovaného včera za pompézních okolností jde nejspíš jen o tendenční dobový ideologický odvar z dílny pozdních snaživců, kteří potřebovali sami sebe ve vztahu k okolí a ve svých očích rehabilitovat stejně jako dnešní bouřliví antikomunisté. Třeba za svou někdejší laxnost nebo zbabělost. Známe to. Ti patří vždycky k nejpovrchnějším a nejtendenčnějším vykladačům dějin. Stačí jim totiž jen dvě barvy: černá a bílá. Základní barvy propagandistického kýče.
Oslava díla, které svou poetikou i ideologií jako by vystoupilo z devatenáctého století, není samozřejmě vůbec náhodná. Celé snažení současné vlády a vůbec české pravice nás jinam než do devatenáctého století zavést nechce. Jsou to totiž pro ně ty správné časy. Taková nová Belle époque. Jen v rámci ní může být náš stát dostatečně „konkurenceschopný“. Třeba ve srovnání s údajně komunistickou Čínou. Ale to, že je komunistická, potažmo totalitární, si u nás už myslí jen pár zavilých levičáků.
(konečně, neobdivovali jsme je v minuloých desetiletích dost?)
nicméně analogie míří mimo, nad husity jsme zvítězili již před půl tisíciletím.
No ale na to Duka nemá a tak dělá jen křesťanům (bohužel všem) ostudu. Navíc svou hloupost, nekompetentnost a netoleranci ukazuje už tím, když míchá Václava s husitstvím.
husitská revoluce byla především povstáním lapků.
těžko mohli preláti poklonkovat moci, když jí sami byli.
protestanská hnutí jsou -a byla- vesměs fanatičtější než katolíci, a husity není pořeba nikterak velebit.
Duka je podstatně chytřejší než jeho předchůdce Vlk.
Husitství jako rekci na úpadek katolicismu uznává i Pekař, který považuje Husa za nikterak radikálního reformátora, který chtěl církev vrátit k původnímu poslání.
Husity je třeba rozhodně velebit za to, že si přes válčení nakonec dokázali najít svou cestu a vybudovali uprostřed Evropy na dvě století stát, který respektoval náboženskou svobodu, kam mohli utíkat pronásledovaní nekatolíci z celé Evropy.
Rozhodně souhlasím, že fanatici v katolicismu a protestantismu si nemají co vyčítat, jejich hlavním cílem je potlačování všeho levicového a podpora každého pravicového diktátora. Koneckonců i to je u nás populární, nejen u pravicových politruků, ale i mezi v prostředí intelektuálovského krasodušství.
Vlk není měřítkem moudrosti, tak proč ho srovnávat s Dukou? To je stejně chytré, jako začínat svatováclavské slavnosti útokem na husitství, což ekumenickému dialogu rozhodně nepřidá.
A komu byste navrhoval sekat hlavy dnes? Sikora by mohl být dobrý kandidát, ne? Hřebík na přibití jazyka by mohla zdarma dodat redakce Divadelních novin.
Církev československá husitská (založena 1920) pochopitelně nemá s husitstvím nic společného, to nebyli husité, leč kněží, co se chtěli ženit.
otázka pravice/levice je mohem pozdější než protestanství / katolicismus, nemuvě o tom že onen fanatismus se týká především morálky a soukromého života jednotlivců
srovnání Duky s Vlkem je zcela logicé, neb jde o nástupce v tomtéž úřadu
husití samozřejmě žádný stát nevybudovali a už vůbec ne na dvě století
národ je vynález 19.století, vinit šlechtce 17.století z kolaborace je absurdní
Mně Lipany příliš nevadí - Bíla hora mně pochopitelně vadí
U husitů si cením:
a) že vůbec byli
b) že nevyhráli
c) že neprohráli
protože ta remíza znamenala, že jsme tu neměli ani Řím ani Ženevu (ten Kalvín byl taky pacholek a upalování nebyla katolická specialita).
protože ta remíze znamenala, že jsme tu měli "království dvojího lidu", kde panovala solidní světonázorová svoboda.
Nebo tedy solidní ...
řekněme ta největší jaká v 15. a 16. století kde vůbec kde byla ...
Zhruba jak to naznačoval pan Tožička výše ....
Zajímavé je, jak dobrou ilustraci postnormalizačního "Česka" se autorům a aktérům včerejšího večera povedlo vytvořit.
Dnes by ho nejspíš jen vyobcovali z církve, a možná ani to ne.
A Husa "nezbylo než upálit, taková byla pravidla" :-) V Německu svého času zase platily Norimberské zákony - taky pravidla, ne?
Sakra, proč vůbec studovat historii, když je to všechny tak jasné? Asi jsem ztratil pět let života. Měl jsem tenkrát jít na divadelní vědu.
A daří se, už je 17 příspěvků. :-)))
Ale jinak je to zábava, tolik nového o Husovi a husitství jsem se nedozvěděl od dob střední školy.
I já vidím určitou linii - jen bych ji spíše než konzervativní či paleokonzervativní nazval jednoduše reakční - od Václava Bendy (nejen v textu Právo na dějiny, ale třeba i v postoji k Pinochetovi!) až po dnešek (Vlk, Duka, ale i Roman Joch). Tím "reakční" - výslovně zdůrazňuji - myslím také a především z pohledu samotných katolíků, kteří vycházejí z II.vat.koncilu (např. v Rakousku jich zatím ještě dost zbývá - "Wir sind die Kirche" - ale nejspíš jen do chvíle, než znechuceně z katolické církve vystoupí...).
V tomto smyslu souhlasím, že to je "věc katolické církve" - ovšem s tou důležitou výhradou, že si dovoluji neztotožňovat katolickou církev se současnou církevní hierarchií, chápu ji jako obec věřících.
Je otázkou, zda bojovní zastánci této reakční linie chtějí VRÁTIT celou společnost do 19. století, anebo pro jistotu raději rovnou do předjosefinské éry (cf. boj o církevní "restituce")? Já osobně vidím určitou znepokojivou spřízněnost (a tedy možnou politickou koalici) také mezi ideologií "neoliberalismu" a ideologií "svaté aliance".
Tohle pokušení tu není v moderních českých dějinách zdaleka poprvé (Deml, Zahradníček, ...)
A ještě by mě zajímalo, zda a jak se k tomu vyjádří Tomáš Halík.
To ale můžeme nechat stranou. Podstatné je, s jakou politickou vizí se historicky spojuje václavská legenda a s jakou legenda husovská. Husitský motiv v dějinách je motiv demokratický, svobodomyslný, rovnostářský a plebejský. Knížete Václava bylo užíváno na obhajobu hierarchického, aristokratického a autoritativního modelu.
A je důležité se všimnout, na jakých základech stojí český stát. Prozkoumáme-li jeho Ústavu a Listinu základních práv a svobod je to jedna skutečnost. Premiérské a prezidentské ministrování při římskokatolických církevních obřadech skutečnost zcela opačná.
nejsem katolík a v mnoha ohledech mám ke křesťasntví daleko, ale je-li to takto vyhorceno, tak ano, ve věcech správy státu se skutečně hlásím k Václavu Bendovi, k reakci, k autoritářství -a v tomto směru k svatováclavské tradici.
jak pravil jeden přítel 28. září, "dnes slaví slušní lidé, chátra slaví za měsíc".
svobodymslnost a plebejství jdou pak jednoznačně proti sobě, o rovnostářství nemluvě.
Byl bych Vám vděčen za případné informace o tom, kdy už slušní lidé (mezi nimiž se patrně občas pohybujete) vezmou tu správu státu do ruky.
Máte totiž mnoho důvodů, které jsou vidět na první pohled, řadit se minimálne, jako značná část tzv. pražských divadelnických intelektuálů, k něčemu, co by se dalo nazvat jako aristokracie ducha. Pravděpodobně se domníváte, že vás to sbližuje s mocenskými elitami, tedy se skutečnou aristokracií, a že by vás za tento typ loajality mohly začít třeba i brzy odměňovat.
Jste tedy opravdu překrásným příkladem zmatených postojů upadajících středních vrstev, jak je popisuje třeba ve své poslední knize Jan Keller.
Tedy spěte dál. Dobrou.
P.S. Ale možná se mýlím a vám nebo vašemu příbuzenstvu se v letech minulých podařilo nějaký ten velkomajetek těžkou prací zrestituovat nebo jinak lopotně nabýt. Pak vaše postoje také zcela chápu. Tedy opět dobrou.