Výstavba silnic jen přesouvá znečištění z místa na místo

Jiří Guth

Po odklonu kamionů z Jižní spojky trápí dnes znečištění a hluk pro změnu obyvatele Spořilova. Zjištovali jsme u zdravotních a dopravních odborníků, co tedy s tím.

S otevřením jihozápadní části Pražského okruhu byla pro kamiony uzavřena část městského okruhu (Jižní spojky) a Barrandovský most. Kam se přesunuly emise hluku a výfukových plynů? Redakce serveru Aktuálně.cz provedla hrubý výpočet emisí, které po uzavření Barrandovského mostu vypustí nákladní vozidla při projíždění Spořilovem. Výsledné exhalace jsou přitom srovnatelné s emisemi, které vypustí menší slévárna.

Škodlivin jak ze slévárny

Modelový výpočet Aktuálně.cz o kamionových emisích vychází z odhadů pražského magistrátu a společnosti CityPlan, podle nichž se uzavření Barrandovského mostu týká asi čtyř tisíc nákladních aut těžších než dvanáct tun, které tudy denně projely oběma směry. Většina jich zřejmě projíždí právě spořilovskou spojkou mezi dálnicí D1 a městským okruhem.

Centrum dopravního výzkumu pro Aktuálně.cz poskytlo takzvaný emisní faktor pro jeden těžký nákladní automobil. Vyjadřuje, kolik prachu, rakovinotvorných látek nebo oxidu uhelnatého náklaďáky vypustí. Ze základních údajů pak lze pomocí modelového výpočtu přiblížit, kolik škodlivin na Spořilově z nákladních aut unikne.

×