Evropský týden mobility dá zažít město jinak

Jiří Guth

V Evropském týdnu mobility se můžete dobře pobavit a objevit nebo se dozvědět leccos nového. Původní smysl je ovšem nechat co nejčastěji auto doma. Přijďte v sobotu odpoledne na pražské Vinohrady Zažít město jinak.

Původní „Den bez aut" se od své premiéry v roce 1991 k letošní podobě „Evropského týdne mobility" velmi proměnil. Tehdy bylo zaměření ostřejší: proti individuální automobilové dopravě, a pořadateli byla evropská aktivistická síť EYFA (European Youth Forest Action) a Děti Země. V posledních letech je Den bez aut především pozitivní propagace „udržitelné dopravy" — ač problematický anglicismus mobilita znamená doslova pohyblivost — podporovaná Evropskou komisí, ministerstvy a velkými korporacemi.

Pražská občanská iniciativa Auto*Mat se přesto snaží, aby byla akce víc než jen nějaký lifestylový event. Kromě jiného tím, že tuto dočasnou a relativně dílčí kampaň zasadila do rámce předvolebního boje před komunálními a v Praze fakticky i před krajskými volbami. „Každý z nás denně volí, zda pojede autem, na kole, tramvají nebo půjde pěšky. Část problému máme ve svých rukou. Jednou za pár let volíme politiky, kteří by nám měli vytvářet podmínky pro příjemný život. Právě k zamyšlení nad oběma těmito volbami chceme návštěvníky našich akcí inspirovat,“ vysvětlil Michal Křivohlávek, koordinátor projektů Auto*Matu.

Praha se Dne bez aut neúčastní, tak Auto*Mat udělal akce na celý týden

První ze série čtyř tematických předvolebních debat o dopravě v Praze se konala právě na zahájení Evropského týdne mobility, tedy ve čtvrtek 16. září. Sliby všech přítomných politiků stran nejbližší budoucnosti veřejné dopravy byly v naprosté většině sympatické, i když někdy trochu naivní. Zdůrazněme, že přítomných, protože debaty se nezúčastnil žádný kandidát z ODS.

V neděli 19. 9. byly připravené dvě akce určené pro „cílové skupiny", kterým tento den v týdnu tak trochu patří. Po pražských cyklostezkách a cyklotrasách se z různých směrů sjelo asi tisíc lidí na Císařskou louku v Praze 5, kde byl odpoledne připraven pestrý program zejména pro rodiny s dětmi. Namátkou jmenujme poradnu pro jízdu do práce nebo do školy na kole, dětské dopravní hřiště s půjčovnou kol a přileb, výtvarné dílny, projížďku na dračích lodích po Vltavě, předvedení hasičské techniky nebo farmářské tržiště.

Spolupracující křesťanské organizace vyzvaly věřící, aby se zamysleli nad svými způsoby dopravy a zvolili alespoň výjimečně, ale raději pravidelně pro svou nedělní cestu do kostela kolo.

Hotel Adria, držitel ekoznačky EU „Květina“, uspořádal ve dnech 16.—22. 9. soutěž, v níž měli účastníci navrhnout a doložit fotografií způsob cestování nezatěžující přírodu. Vítěz, vylosovaný ve čtvrtek z autorů nejlepších, nejzajímavějších, nejoriginálnějších a zároveň ekologických dopravních prostředků na vlastní pohon, vyhrál víkendový pobyt pro dvě osoby v pořádajícím hotelu na Václavském náměstí v Praze.

Nekuřácká tvůrčí kavárna Vypálené koťátko v Dejvicích podává ještě v sobotu 25. 9. 2010 zdarma kávu nebo čaj a nějakou tu koblihu všem, kteří tam přijedou mezi osmou a dvanáctou dopoledne na kole.

Vodafone, mj. generální partner slavnosti Zažít město jinak, nabízí celý tento týden ve svých značkových prodejnách ruční dynamo nabíječku mobilních telefonů. „Nabíječku máme připravenu pro všechny naše zákazníky, kteří přijdou do našich obchodů v cyklistickém nebo předloží platnou MHD jízdenku a zároveň od nás využívají služby alespoň v hodnotě 350 korun měsíčně nebo se rozhodnou navýšit svou útratu na tuto hodnotu,“ upřesňuje podmínky Přemysl Filip, tzv. senior manažer společenské odpovědnosti Vodafone.

V pondělí 20. září večer se v kině Světozor promítal dokument Města pro lidi. Režisér Lars Oxfeldt Mortensen zachytil svého druhu experiment v přímém přenosu, kdy architekt Jan Gehl pomohl a dosud pomáhá Kodani stát se jednou z nejpříjemnějších a nejudržitelnějších metropolí na světě. Následovala živá debata s filosofem, architektem a urbanistou Petrem Kratochvílem.

Ve středu proběhl v různých městech společný Evropský den bez aut. Praha se nepřipojila, ale díky aktivitě Auto*Matu si natáhla týden od minulého čtvrtka až do následující soboty.

Co brání v Praze rozvoji pěší a cyklodopravy, ukáže mapa

Ve středu 22. září byla na tiskové konferenci představena originální Zelená mapa Prahy. Michal Křivohlávek pojmenoval motivy jejího vzniku: „Praha trpí automobilovou dopravou a řada ulic je vysloveně nepříjemná k procházení. Rodiče s malými dětmi denně zápolí s bariérami na ulicích i v budovách, restaurace bývají zakouřené. Obyvatelům města chceme dát tipy, kudy a také kam chodit.“

Na území zhruba od Tróji k Pankráci a od Strahova k Vršovicím byly vymapovány nejrůznější jevy důležité hlavně pro chodce, cyklisty, rodiče s kočárky a podobně. V ulicích jsou vyznačeny aleje a ve třech stupních přibližně intenzita provozu motorových vozidel. Bodové značky zachycují zastávky městské hromadné dopravy, parky a veřejná prostranství, hřiště, kulturní zařízení, obchůdky a různé občerstvovny, především nekuřácké a s vegetariánskou nabídkou.

„V chaosu měst jsou zelené koridory i přívětivé podniky jak kapky v moři, a není snadné je najít. Zelená mapa je návodem k tomu, jak si město opravdu užít,“ řekl Dan Mourek z Nadace Partnerství, jež umožnila spolu s ministerstvem životního prostředí vydání mapy. Mapa vyšla v nákladu čtyřiceti tisíc kusů a postupně bude k dostání zdarma na mnoha zaznamenaných místech a institucích.

Týž den (22. září) uspořádali žáci, studenti a pedagogové jedenácti pražských škol převážně z Prahy 4 a 10 společnou cyklojízdu. Vedla od rybníka Labuť v Kunratickém lese na radnici městské části Praha 4 — na besedu s místostarostou o možnostech, jak denně jezdit do školy na kole — a zpět.

Bajkazyl, městská svépomocná cyklodílna na vltavské náplavce pod Palackého mostem, měl ve středu odpoledne výjimečně otevřeno. Výjimečně, protože tam teď probíhají stavební práce, které jinak fungování velmi omezují.

Spolupracující občanské sdružení Oživení představilo ve čtvrtek 24. září výsledky dotazníkového průzkumu a sčítání cyklistů, zaměřeného na cyklistické bariéry v centru Prahy. „Podařilo se nám vytvořit model, který umožňuje poměrně přesně vyhodnotit, kolik cyklistů odradí průjezd centrem města a kde se nacházejí cyklisticky nejméně přijatelná místa. Aplikovali jsme tento postup na trasy v centru Prahy, výsledkem analýzy je žebříček nejzávažnějších cyklistických bariér centra hlavního města," řekl Vratislav Filler, koordinátor projektu. Jako nejvýraznější překážka byla vyhodnocena přerušená cyklotrasa u Národního divadla, kterou by po propojení mohlo používat až šest tisíc cyklistů denně, tedy zhruba čtyřnásobek současného počtu.

I pro zkušené cyklisty je průjezd pražským centrem nepříjemný a problematický. Součástí projektu je také návrh řešení řady problémových lokalit, které budou zpracovávat dopravní projektanti. Většina řešení se neobejde bez reorganizace uličního prostoru. Místo nově vyhrazené cyklistům lze často získat na úkor nevyužitých ploch, v některých případech by zrušení několika parkovacích stání usnadnilo průjezd stovkám cyklistů. „Zásadní otázkou však samozřejmě zůstává, jaký bude k výstavbě cyklistické infrastruktury postoj nově zvoleného vedení pražské radnice,” zdůraznil Štěpán Rattay, ředitel sdružení Oživení.

ODS dohání svůj nezájem populismem

Ve čtvrtek se také pražská ODS pravděpodobně pokusila dohonit, co zameškala svou neúčastí na veřejné předvolební debatě. Vyhlásila záměr, aby všechny děti do patnácti let jezdily v pražské MHD zdarma. Kandidáti Věcí veřejných a koalice SZ — SNK-ED tento návrh označili za populismus a Jiří Dienstbier ml. z ČSSD se podivil, proč to ODS nezavedla už v uplynulých čtyřech letech. O případné inspiraci ve Středočeském kraji, kde podobné opatření prosadil hejtman David Rath, nemluvil.

Letošní týden mobility bez aut vyvrcholí v Praze nadcházející sobotu 25. září pouliční slavností, pro Nečechy: street party, ve vinohradských ulicích Jugoslávská, Rumunská, Belgická, Bruselská a Londýnská. Podobný festival, letos s názvem Zažít město jinak, pořádá iniciativa Auto*Mat již popáté, přičemž poslední dva ročníky pod záštitou Městské části Praha 2. Ulice, sloužící běžně jako dopravní tepny a parkoviště aut, se na jeden den promění v korzo a slouží svému původnímu účelu: procházení, setkávání lidí, posezení. Na ulicích vyrostou improvizovaná pódia, zahrádky kaváren a restaurací, stánky s nejrůznějším obsahem a programem. Návštěvníci mohou zažít, jak příjemné může být centrum města bez hluku, znečištěného ovzduší a nadměrné dopravní zátěže.

České dráhy, dříve spolupořadatel Dne bez aut, letos pořádají v sobotu alespoň Pražský železniční den. Ten zahrne mj. výstavu lokomotiv v železniční stanici Praha-Braník od 10 do 16 hodin a několik jízd po málo známých pražských tratích, na nichž se neprovozuje pravidelná osobní doprava. Vlaky povedou historické i moderní lokomotivy a cestující se podívají například na tzv. Most inteligence nebo do Prokopského údolí. Akce není inzerovaná na webu Českých drah a podrobnosti najdete jen u branických fandů železnice.

Řada evropských metropolí přikročila trvale k výraznému omezení provozu ve svých centrálních částech, a svým obyvatelům tak zlepšila podmínky pro život. Praha k nim zatím nepatří.

Z obsáhlého programu vybíráme hlavní body:

·12:00—20:00 — Open Mic Stage: festival písničkářů na ulici. Živá hudba patří do ulic stejně přirozeně jako kolo.

·13:00 — další debata s kandidáty na nového primátora Prahy, tentokrát v ZŠ Londýnská o veřejném prostoru. Jaké konkrétní kroky může dělat vedení města k tomu, aby se v něm lépe žilo?

·13:00—18:00 Skutečnost open air-čtení pod širým nebem. Na rohu Jugoslávské a Londýnské nám ze svých knih budou číst Petra Hůlová, Láďa Čumba, Vítek Kremlička, Ondřej Mrázek, básník Ticho a další..

·15:00 — přehlídka netradičních jízdních kol Bike Parade v Jugoslávské. Kolo zdaleka není jen sportovním náčiním.

·15:30 — uvedení Zelené mapy Prahy pro širokou veřejnost. Jiná tvář Prahy.

·16:00 — velká podzimní cyklojízda startuje z Rumunské ulice. Když počet lidí užívajících k dopravě po městě kolo přeroste „kritickou mez“, tvář města by se měla začít rychle měnit k lepšímu.

·průběžně — Trade Show: tradiční trh mladých návrhářů a designerů. Nabídku originální módy od různých autorů, především mladé generace, módních a bytových doplňků, designových předmětů, šperků a tašek převážně z české produkce.

·průběžně — Divadlo a performance, umění v ulicích, akce pro děti, výstavy a instalace.