Hrad plný demokratů

Jiří Pehe

Ačkoliv se Klaus ve svém projevu k Poslanecké sněmovně pokoušel zaštítit svůj útok proti Ústavnímu soudu teoretickými argumenty, kořeny jeho kritiky jsou čistě utilitární a osobní.

Václav Klaus pronesl po sedmi letech v Poslanecké sněmovně projev, jehož hlavním motivem byl bezprecedentní útok na Ústavní soud. Což o to, Klaus na Ústavní soud i údajnou soudcokracii útočil už v minulosti, ale tentokrát si k tomu vybral fórum, které jiní státníci používají jen k široce pojatým projevům o „stavu Unie“.

Představme si, že by německý nebo (ústavně mnohem silnější) americký prezident předstoupil před zákonodárný sbor své země s projevem, v němž by zaútočil na soudní moc, a specificky pak na Ústavní (v americkém případě Nejvyšší) soud tak, že by nejen vyzýval k omezení moci soudů obecně, ale i  pravomocí Ústavního soudu konkrétně, a ještě by to vše „pepřil“ temnými varováními o útoku na demokracii.

Následovala by taková mediální a politická mela, že by to ani jeden z výše zmíněných prezidentů politicky nejspíš nepřežil. Navíc by se při použití argumentů, jež použil Klaus (Parlament je prý v demokracii suverén nadřazený ostatním mocím), zcela zesměšnil.

V České republice politici většinou jen konstatovali, že s prezidentem tak nějak nesouhlasí.

Jsou to většinou titíž politici, kteří neudělali vůbec nic, když prezident blokoval přijetí Lisabonské smlouvy navzdory tomu, že ji schválily ústavními většinami obě komory Parlamentu a ještě před tím Ústavní soud shledal, že relevantní části smlouvy nejsou v rozporu s českou ústavou. Prezident se po schválení Lisabonské smlouvy Parlamentem (ano, stejnou institucí, kterou nyní vzývá jako nejvyššího suveréna) ovšem rozhodnul čekat na další, několik měsíců nezformulované podání skupinky senátorů za ODS k Ústavnímu soudu.

Nemělo by být zapomenuto, že když ÚS i napodruhé rozhodnul, že Lisabonská smlouva není v rozporu s ústavou, výslovně také formuloval povinnost prezidenta republiky tuto (i kteroukoliv jinou) mezinárodní smlouvu ratifikovat „bez zbytečného odkladu“. Jen tak potvrdil to, co tvrdili někteří politici, když upozorňovali, že prezident je v ratifikačním procesu po schválení mezinárodních smluv ústavními většinami v Parlamentu jen jakýmsi notářem.

Ačkoliv se Klaus ve svém projevu k Poslanecké sněmovně pokoušel zaštítit svůj útok teoretickými argumenty, kořeny jeho kritiky jsou čistě utilitární a osobní. Právo i soudcovský stav považoval už v době, kdy byl premiérem, za zbytečné překážky. V té době ovšem nebyl ani nikterak vášnivým vyznavačem „suverenity“ Parlamentu.

K osobním důvodům nepochybně patří skutečnost, že z rukou soudní moci, a Ústavního soudu obzvláště, se mu dostalo několika pokořujících porážek. Už v roce 2001 na žádost prezidenta Havla Ústavní soud zrušil změny volebního zákona, které zvýhodňovaly s pomocí většinových prvků velké strany. Zrušil také některá ustanovení o financování politických stran, jakož i ustanovení novely bankovního zákona, která dle názoru soudu omezovala nezávislost ČNB. Všechny tyto zrušené zákony byly pilíři opozičně-smluvní spolupráce mezi Klausovou Občanskou demokratickou stranou a sociálními demokraty Miloše Zemana.

V roce 2006 pak Ústavní soud zrušil Klausovo odvolání předsedkyně Nejvyššího soudu Ivy Brožové, a v roce 2007 dal Brožové za pravdu v kompetenčním sporu ohledně Klausova jmenování Jaroslava Bureše místopředsedou NS.

V roce 2005 pro změnu Městský soud v Praze dal za pravdu soudnímu čekateli Petru Langerovi, kterého Klaus odmítl jmenovat soudcem z důvodu nízkého věku. Prezident podal kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu a opět utrpěl porážku.

Rozhodnutí Ústavního soudu v roce 2008 a pak znovu v roce 2009, že Lisabonská smlouva je v souladu s českou ústavou, by nemuselo vyznít jako Klausova porážka, kdyby se prezident osobně tolik neangažoval ve snahách přesvědčit soud, že by smlouvu měl odmítnout. To samé platí o rozhodnutí ÚS zrušit předčasné volby, proti kterému Klaus ostře vystoupil.

Klaus je ovšem člověk, který nic nezapomíná a z ničeho se nepoučí. Takže se ve svém projevu snažil Ústavnímu soudu po téměř roce „vrátit úder“.

Jak už bylo řečeno, udělal to tak neomaleně a z teoretického hlediska tak chabě, že si vysloužil okamžitou kritiku několika ústavních expertů, jakož i komentátorů, mezi nimiž byl i autor tohoto textu. Jelikož si prezident, řečeno lidově, „naběhl na vidle“, musela nastoupit k mediální ofenzívě hradní „úklidová četa“.

Text prezidentova někdejšího mluvčího, nyní vicekancléře Petra Hájka, vyšel shodou okolností v Právu 11. září, což je datum opředené konspiračními teoriemi, jimiž mezi známějšími českými osobnostmi proslul právě Hájek. V tomto kontextu se jevil jeho útok v Právu na komentátora Petra Uhla a mou osobu jako úlet srovnatelný svou bizarností s teoriemi o tom, že útok na Světové obchodní středisko a Pentagon si zorganizovala sama americká vláda.

V úvodu své stati Hájek o kriticích prezidentova útoku na soudcovskou moc řekl: „Mystifikace, podvádění veřejnosti s důvodným předpokladem, že řadový občan pouze tuší obecné principy, na nichž naše demokracie spočívá. Že proto přijme jakoukoli lež, bude-li opakována v novinách či v televizi. To je základní metoda a praxe mocí, které nám chtějí vládnout bez demokratické legitimace — a proto se spojují a vzájemně obhajují a kryjí. V našem případě moc mediální a soudcovská.“

Důraz je, stejně jako v minulých prohlášeních Klause, na slovech „vládnout bez demokratické legitimace“. Tu má naopak pan prezident, ač zvolen v trapné frašce, v bůhvíkolikátém kole bůhvíkolikáté volby. Tato „legitimita“ mu evidentně dává právo, aby mystifikoval svými zcela utilitaristickými výklady demokracie řadového občana.

Hájek se pak ve zbytku článku snaží (podobně jako další člen prezidentské mediální úderky Jiří Weigl o pár dní později v Lidových novinách) vyučovat o podstatě demokracie a smyslu české ústavy nejen komentátory, ale i slovutné ústavní experty. Věren svému konspiračnímu vnímání světa, v závěru svého textu varuje, že je ohrožena demokracie, a dodává: „S výzvou k její obraně se proto obrátil Václav Klaus právě k Parlamentu. A je zcela srozumitelné, že proti jeho výzvě okamžitě vystartovala potrefená husa: reprezentanti mocných sil usilujících nahradit demokracii mediokracií, například pomocí soudcokracie, prostě nastolit vládu nevolených. Pánové Pehe a Uhl jsou významnými představiteli těchto „pokrokových“ sil, které nás, jinou cestou, vedou do stejného problému, z něhož jsme se před dvaceti lety osvobodili. Proto nemohli mlčet. Proto nemohu mlčet ani já. “

Člověk nemůže nežasnout nad podivuhodnou ironií osudu, kterou pan Hájek konstruuje: naši malou zemičku (abychom zůstali věrni slovníku jeho šéfa) vedou zpět k totalitní minulosti lidé jako je jeden z nejodvážnějších disidentů komunistické éry a jeden bývalý emigrant, zatímco syn jednoho z nejprominentnějších nomenklaturních kádrů pozdní komunistické éry, nyní kovaný demokrat hájící Parlament i demokracii proti náporu nevolených soudcovsko-mediálních sil, bolest, už opravdu, ale opravdu nemůže mlčet. Nicméně buďme korektní: otcové nemůžou za svoje děti…

V obecnější rovině lze říct, že pokud platí, že politici se většinou obklopují rádci, kteří jsou takříkajíc ze stejného kadlubu, pak by mohla být naše demokracie skutečně v ohrožení; a to z nejvyšších míst. A chce se dodat: díku Bohu za Ústavní soud.

    Diskuse
    AJ
    September 14, 2010 v 10.14
    Souhlas az na
    tu bizarnost konspirancich teorii ohledne 11. zari. Za bizarni to muze povazovat jen nekdo, kdo jeste veri na jakes-takes rovnovazne rozlozeni "dobra a zla" ve svete, na to, ze cerna je cerna a bila bila.
    Zrovna tyto teorie bizarni nejsou. Staci shlednout par dokumentu, precist si nejake clanky, kde i fundovani architekti, fyzici... dokazuji, ze budovy nemely sanci spadnou tak, jak spadly, po naletu dvou letadel. Jednalo se defakto o rizenou demolici.
    ??
    September 14, 2010 v 11.41
    Příhodný citát
    "The reason why academic debate is acrimonious is because the stake is so low." C.P. Snow
    ID
    September 14, 2010 v 13.22
    To už by snad stačilo
    Tento už několikátý útok na Klause v tomto deníku kvůli Klausovu kritickému postoji k Ústavnímu soudu mi přijde zcela nekorektní.
    Klaus je jistě postava svérázná s mnoha odpudivými názory a postoji, zatímco Ústavní soud je naproti tomu instituce převážně sympatická a respektováníhodná - to však neznamená, že Klaus se vždycky mýlí a Ústavní soud má vždycky pravdu.
    Právě rok starý nález pléna Ústavního soudu, kterým zrušil ústavní zákon o zkrácení pátého volebního období sněmovny - byl zcela jistě protiústavní.
    Demokratický právní stát se vyznačuje tím, že "státní moc slouží všemu lidu a lze ji vykonávat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon", jak praví Ústava i Listina. Žádná instituce v demokratickém právním státě nestojí tedy nad zákonem a nemůže dělat cokoli si umane - ani Ústavní soud.
    Nevím, co je údajně směšného na Klausově výroku, že v demokracii je suverénní parlament. Samozřejmě, že je. V demokracii je to právě parlament, který je reprezentantem lidu - nikoli moc výkonná a soudní, které jsou od moci zákonodárné toliko odvozeny, přestože jí vytvářejí významnou protiváhu. Tyto moci nejsou nikým voleny a nemají žádný mandát od voliče (který je originárním suverénem).
    Právě proto je v demokratickém právním státě "běžný" soud vázán zákonem (který vydává parlament) a mezinárodní smlovou (kterou parlament schvaluje), a soud ústavní je vázán ústavními zákony a zákonem o ústavním soudu (které rovněž vydává parlament) - viz. články 95, odst. 1 a 88, odst. 2 Ústavy.
    Argumentace Ústavního soudu, že může zrušit i ústavní zákon (kterým by měl být vázán), dostane-li se do rozporu s "podstatnými náležitostmi demokratického právního státu" (čl. 9, odst. 2 Úst.) je nevěrohodná právě proto, že v rozporu s podstatnými náležitostmi demokratického právního státu je především rušení ústavních zákonů ústavních soudem.
    September 14, 2010 v 14.53
    ad Ivan David
    Ústava, čl. 2, odst. 1:
    "Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní."
    Není tam nic o nadřazenosti moci zákonodárné. A ani být nemůže...
    September 14, 2010 v 14.55
    Zato...
    ... v článku 4:
    "Základní práva a svobody jsou pod ochranou soudní moci."
    O konkrétních krocích se dá diskutovat, ale princip je jasný - a Klaus napadá princip.
    ID
    September 14, 2010 v 15.45
    Jenomže...
    ...nadřazenost parlamentu vyplývá z celé ústavní koncepce České republiky jakožto parlamentní demokracie (v porovnání s prezidentským systémem americkým - a jeho checks and balances, a nebo se svérázným systémem francouzským, kde moc výkonná je zčásti nepodřízena zákonu).
    Česká republika je (od dob první republiky) parlamentní demokracií, protože moc výkonná i moc soudní jsou v ní činnosti podzákonné - a zákony přijímá výhradně parlament.
    Parlament jako ústavodárce také vymezuje pravomoce Ústavního soudu - jako to činí nyní v článku 87 Ústavy. Jakákoli činnost Ústavního soudu nad rámec tohoto článku je contra constitucionem - stejně jako když Klaus odmítá podepsat parlamentem schválené mezinárodní smlouvy (což je oprávněně kritizováníhodné - a je dobře, že to Jiří Pehe připomíná).
    Klaus jistě jedná účelově, arogantně a vůbec typicky "klausovsky". Neznamená to však, že v tomto konkrétním bodě nemá pravdu.
    September 14, 2010 v 15.58
    Ano, ale...
    Parlament nemůže měnit zákony a ústavu jen tak. Musí dodržovat pravidla. Některá jsou tak jasná, že nepotřebují žádného soudce - např. to, že ústavní zákon musí schválit 3/5 většina, to je pak prostě otázka těch počtů. Ale některé náležitosti takové změny nejsou tak evidentní a vyžadují si interpretaci - a přesně to udělal ÚS v případě zrušení toho rozpuštění sněmovny. Nešlo o obsah zákona, ale o to, že ten zákon neměl určitou formu - byl retroaktivní a nebyl obecným (případně jednorázovým, avšak trvalou institucionální změnu zřizujícím) ustanovením. Nejsem v té věci odborník, ale tento princip mi přijde srozumitelný a správný - aby byla změna ústavy platná, musí mít určité náležitosti.
    ID
    September 14, 2010 v 16.15
    Ale já přece...
    ...netvrdím, že ten ústavní zákon nebyl stupidní. On stupidní byl. :o)
    Jenže prostě není na Ústavním soudu, aby to posuzoval!

    Cromwellův údajný výrok: "Tady bude demokracie i kdybych měl vládnout sám!" dobře ilustruje logiku porušování Ústavy s úmyslem jí ochránit.
    September 14, 2010 v 17.12
    A na kom to tedy je?
    Nejde o stupiditu, ale o rámcová pravidla.
    ID
    September 14, 2010 v 17.42
    Na nikom
    Ten ústavní zákon žádná formální pravidla neporušil. Jeho jediným proviněním byla nestandardnost - která je hloupá, ale není pozitivním právem nijak zakázána. A není dokonce ani nedemokratická ve smyslu výše zmíněného čl. 9, odst. 2 Ústavy. - I kdyby ale taková pravidla porušena byla, opakuji znova, že Ústavní soud nemá větší pravomoc než já nebo Vy zrušit ústavní zákon. Takovou pramovoc má jedině Parlament.

    Pokud by mělo platit, že je to Ústavní soud - a nikoli zákonodárce -, který vytváří jakási nadzákonná (a nepsaná) rámcová pravidla, tak to už opravdu budeme žít v soudcokracii.

    Jak to tak pozoruji, řekl bych, že tato víra v neomylný (nevolený) čistě odborný Ústavní soud, který hrdinně vzdoruje pomýlenému (volenému) laickému Parlamentu - jenom ilustruje jakousi touhu po osvíceném dobrotivém panovníkovi, který vždycky ví, co je nejlepší. A může tedy stát mimo zákon.
    Osvícených panovníků už jsme si myslím užili dost.
    September 14, 2010 v 20.17
    Prohnilí proti prohnilým
    Problémem souboje našeho prezidenta s naším ústavním soudem je, že nejde o žádný boj dobra proti zlu, ale spíš o zápas dvou zlobrů v bahně. Navíc je to dost možná přátelák anebo exhibice.

    Prezident Klaus je komik světového formátu, který nás nicméně může připravit o smích, kdykoliv v té dekorativní funkci, jakou je v našem státu prezident, objeví kousek skutečné moci. Byl zvolen v trapné frašce
    našimi vyvolenými zástupci a nelze ho odvolat před koncem jeho volebního období, dokud to se svými monarchistickými způsoby nepřežene tak důkladně, aby se ho ti poslanci, kteří ho zvolili, odvážili obvinit z velezrady.

    Soudce, ústavní ani jiné, nevolí nikdo, jmenuje je prezident v jakési veřejně nepříliš známé a ne zrovna průhledné proceduře. Normálního soudce snad může odvolat soudcovská profesní komora, pokud usoudí, že se onen soudce hrubě zpronevěřil profesní etice. Ústavní soudci jsou naprosto neodvolatelní. Jestliže nad celým jedním pilířem demokracie nemá lid vůbec žádnou, dokonce ani zprostředkovanou a veskrze symbolickou moc, je s tou demokracií něco v nepořádku.

    Není divu, že náš ústavní soud není o nic méně odporný než náš prezident. O pokutách za obtěžování lékaře rozhodl, že nejsou protiústavní, protože kdybychom trvali důsledně na ústavním ustanovení o bezplatné lékařské péči, nebyla by možná žádná reforma, a reforma je přece nad ústavu. Když si ústavním soudcům přišel stěžovat soudce na malý důchod, dozvěděli jsme se, že solidarita je protiústavní, protože neodměňuje zásluhy. A zatím poslední výstavní perlou našeho ústavního soudu bylo rozhodnutí, že v době hospodářské recese a rozpočtových škrtů by čtyřprocentní snížení platu soudců bylo nepřípustným útokem na jejich nezávislost.

    Zvláště poslední vypečený výrok ústavního soudu ukazuje, že nepřátelství mezi politiky a ústavním soudem, které náš prezident dává tak okázale najevo, může být docela dobře jen fraška pro ponížený lid, aby si užil místo chleba her. Až se divím poslancům, že se neodvážili snížit si v rámci všeobecných škrtů platy o více než ubohá čtyři procenta, že si nevzali rovnou stejných deset procent, o která chtějí obrat obyčejné státní zaměstnance, nebo že nebyli rovnou velkorysí, nešli příkladem a neubrali si furiantsky třeba dvacet procent. Nebo rovnou padesát. Soudci jim přece kryjí záda a ústavní soud nezklame. Aby soudní moc byla tím správným nezávislým pilířem demokracie, neřídí se platy soudců stejnými pravidly jako mzdy státních zaměstnanců, ale patří do skupiny ústavních činitelů. Zvyšují nebo snižují se stejně jako platy poslanců, senátorů, ministrů a prezidenta. Kdykoliv ústavní soud zamítne snížení soudcovských platů, zachraňuje tím zároveň i příjmy těch poslanců, kteří si oním ,,protiústavním`` zákonem na oko utáhli opasky.

    Když se naši politici začnou s našimi ústavními soudci prát, má smysl se mezi ně plést? Neměli bychom je raději postavit do šraňků a dát jim ostré zbraně?
    September 14, 2010 v 22.55
    Ad ID a MŠ
    Právníci o tom vedli zajímavou diskuzi i zde:
    http://jinepravo.blogspot.com/2009/09/tomas-sobek-ledni-medved-neni-medved.html

    Řekl bych, že v té diskuzi je lépe vyargumentován názor, že ÚS má pravomoc rušit ústavní zákony.

    A k poslednímu odstavci pana Davida výše si dovoluji poznamenat, že o léčbě nechám raději rozhodovat čistě odborný lékařský orgán a nikoliv volené laiky. A to jde jenom o můj život.
    Když jde při tvorbě práva i o životy občanů této země (a někdy doslova), pak to mají rozhodovat pouze volení laici? Nemá tu mít svoji korigující roli i odborný právní orgán?

    Ústavní soud není osvíceným panovníkem a ani třetí komorou parlamentu. Je ochráncem ústavnosti a poměrně značnou garancí, že si v této zemi nebude moci dělat 120 poslanců, co se jim zamane.
    Občas mne sice ÚS svým rozhodnutím zaskočí či naštve, ale jsem rád, že tu je a že má své pravomoci. Při stávajícím obsazení Sněmovny PČR zejména …
    September 15, 2010 v 8.28
    Dělba moci
    Moc zákonodárná: Proč a Jak
    Moc výkonná: Co
    Moc kontrolní: Ano / Ne
    TZN: moc kontrolní už toho nemůže moc pokazit. Asi jsem konzervativní, ale preferuji nicnedělání před děláním chyb .-)
    Asi to hodně redukuju, ale jako běžný volič potřebuji jednoduchý model (a budu vděčný, za jakýkoli jiný, kratší než jedna normostrana).
    Obrázky vítány! :-)
    ID
    September 15, 2010 v 9.48
    Ad Honza a Bohumír
    Honzo, myslím, že jste trefil hřebík na hlavičku. Ústavní soud prostě není nějaká nadpolitická instituce plující na oblaku v říši exaktních právních věd, ale je to instituce naprosto politická - a tím političtější, čím více je veřejně podporována libovůle jejího rozhodování.

    Bohumíre, myslím, že vycházíte z rozšířeného, leč mylného přesvědčení, že právo je objektivní veličina a tudíž by o něm měli rozhodovat toliko (nevolení) profesionálové. To je asi tak stejná úvaha jakože nemůže probíhat referendum o umístění systému protiraketové obrany v ČR, protože jde o věc nadpolitickou, kterou tupý lid není schopen správně posoudit. Ano, lid se z valné většiny skutečně (bohužel) skládá z nekriticky uvažujích a manipulovatelných individuí - ale žádný tzv. expert (včetně vojenského odborníka či ústavního soudce) nikdy nemůže být nadpolitický a vždycky jedná ve prospěch někoho nebo něčeho. - Právo (ani vojenství) nelze srovnávat s medicínou. Medicína je exaktní věda, právo nikoli. Každá právní norma je výsledkem boje různých zájmových skupin.

    A položil bych ještě takovouto řečnickou otázku: Jestliže tedy Ústavní soud má skutečně právo rušit ústavní zákony, a tedy má jakési (nad)přirozené pravomoce sahající nad rámec vymezený ústavou - existuje vůbec nějaká hranice jeho moudrého panování? Pokud by se hypoteticky rozhodl sám rozpustit parlament, aby učinil přítrž dalšímu amatérskému vytváření zákonů, které zjevně ohrožují demokracii - bylo by to už za hranicí? A pokud ano, tak proč?
    September 15, 2010 v 13.38
    Ano, je to politikum!
    Ano, ústavní soud není nadpolitický, právě naopak. A právě proto ho podporuju. Je politický v tom smyslu, že hájí obecné procedury, jejichž posledním smyslem je dát prostor k vyjádření co největšímu počtu zájmů a hlasů, a hájí je před momentální (z)vůlí většiny. Jiná otázka je, zda ústavní soud dokáže tuto svoji političnost reflektovat.
    Ivan David vytváří dojem, že ÚS může zrušit jakýkoliv ústavní zákon a vlastně jakékoholiv politické rozhodnutí, když se mu to zlíbí. To přece není pravda. Reaguje na podání, nejedná sám od sebe. A pro zrušení musí mít dobré důvody. ÚS není nad politikou, ústava je ale nad aktuální parlamentní většinou, a to i v případě, že je měněna (ta změna musí sama proběhnout ústavně; pokud neděláme revoluci, tam samozřejmě odvolání na konstituci ztrácí smysl).
    Samozřejmě může rozhodovat špatně. Ale obecně platí: špatné rozsudky nemohou být důvodem ke zpochybňování nezávislosti soudů.
    September 16, 2010 v 4.21
    Ad Ivan
    Ivane, nemyslím si, že by o právu „měli rozhodovat toliko (nevolení) profesionálové“. Myslím si a napsal jsem, že by při tvorbě práva měl „mít svoji korigující roli i odborný právní orgán“, tedy v tomto případě Ústavní soud. Ona mu to také Ústava v článku 87 ukládá. A konkrétně mu ukládá i to, aby rozhodoval „o zrušení zákonů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem“. Podrobněji k tomu viz můj odkaz výše a tam vedená diskuze.

    Takže vaší řečnické otázce nerozumím. Ústavní soud samozřejmě nemá jakési „(nad)přirozené pravomoce sahající nad rámec vymezený ústavou“. ÚS jedná v souladu s Ústavou.

    S další argumentací mne předběhl pan Škabraha, takže si dovolím jen ne zcela řečnickou otázku. Jestliže se podaří politikům omezit příslušné pravomoce Ústavního soudu, jak bude možné zajistit, že nebudou vznikat zákony v rozporu s naším ústavním pořádkem?
    September 16, 2010 v 22.09
    Chvála ústavního soudu
    Nebýt ústavního soudu, tak už jsme tu měli prezidentskou diktaturu - to, co prezident Klaus předváděl v případě Lisabonské smlouvy byl výsměch všem občanům - demokracii. Kdyby ho ústavní soud nezastavil, nepochybuji o tom, že by pokračoval ve stupňování své moci. Nyní se pokouší vyprovokovat parlament proti ústavnímu soudu mimo jiné tím, že tvrdí, že je nejvyšším suverénem, zdrojem moci ve státu - z údajného konzervativce se stává jakobín. Také mám pochybnosti a rozpaky nad některými rozhodnutími ústavního soudu, ale myslím, že v této situaci by všichni odpovědní občané měli podporovat ústavní soud proti prezidentovi, který by mohl být povzbuzen k dalším krokům pro zvýšení své moci za pro něj výhodné konstelace v podobě současné vlády a současného rozložení sil v parlamentu.
    SH
    September 20, 2010 v 14.54
    Pár poznámek.
    Pokud si dobře vzpomínám, tak ÚS Klause ve věci Lis.sml. nezastavil.
    Máme parlamentní demokracii a v ní je nad parlamentem už jenom lidový plebiscit, či referendum. Dovoluji si v tom punktu připomenout, že první ústava Fr.rev. měla referendum jako veto jakéhokoliv zákona stvořeného zákonodárci.
    Fundamentální problém našeho ÚS. Tragedií našeho ÚS není to, že je politický. Naopak on musí být politický. Ale je katastrofální, že je ideologický, tedy zákonitě iracionální ve svých výrocích a proto mnohdy jako kolegium působí docela stupidně.
    + Další komentáře