Obce na Tachovsku se pokoušejí zachránit nádražní budovy

Bezdružicko na Tachovsku se inspiruje na Jindřichohradecku, které láká na ubytování v nádražních penzionech, jízdy historických vlaků a další atrakce při soukromé úzkokolejné trati.

(čtk)

25.08.2010 17:45

248813_mediafax_pavel_smrz

Železnice se ze symbolu dravosti moderního věku během času změnila v romanticky opatrovanou připomínku dob minulých. Foto Pavel Smrž, Mediafax

Obce a města na západočeské trati Pňovany - Bezdružice usilují o získání devíti nádraží. V objektech plánují malé penziony, infocentra, půjčovny kol, občerstvení pro turisty a další. ČTK to řekl Miroslav Klas ze Společnosti pro veřejnou dopravu.

„Je to jediný možný smysl využití těch budov, dráha je nepotřebuje," uvedl. Bezdružicko by díky novému využití objektů mohlo začít těžit z cestovního ruchu, mohlo by ožít stejně jako jižní Čechy, kam soukromý projekt navázaný na úzkokolejnou trať přiláká ročně desítky tisíc turistů.

„V okolí Jindřichova Hradce už existuje z nádražních budov několik penzionů. Mají ohromný úspěch, místa v nich jsou zarezervována i několik měsíců dopředu," uvedl Klas. Podobně by to mohlo fungovat na západě Čech.

Pro obce Bezdružicka jsou nádraží životně důležitá. Podle Miroslavy Válové z místní akční skupiny Český Západ, která projekt zastřešuje, už bylo zažádáno o převod budov z majetku Správy železniční dopravní cesty do majetku obcí a Mikroregionu Konstantinolázeňsko.

„Dráhy je již nepotřebují a nám by se hodilo je využít pro rozvoj cestovního ruchu anebo pro bydlení místních občanů," řekla. Skupina i města slibují, že se budou o nádraží starat, garantovaly by zázemí pro cestující. Chtějí zabránit tomu, aby stanice po prodeji soukromníkům zanikly.

Problémem by ale mohl být právě bezplatný převod. Podle informací Válové zřejmě nebude možný a obce dostanou nabídku na dlouhodobý pronájem nebo odkup. Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla dnes ČTK řekl, že se věcí nyní zabývají právníci.

„Výsledky analýzy, která jasně definuje a vyjasní postavení a možnosti SŽDS ve vztahu k jednotlivým požadavkům zástupců měst a obcí, budou známy v následujících dnech," uvedl.

Turisty se už do oblasti snaží lákat například občanské sdružení Plzeňská dráha, které trať popularizuje a v Bezdružicích vybuduje do léta 2011 kreativní železniční muzeum, na něž už získalo dotaci.

Trať dlouhá 24 kilometrů, kde fungují zastávky bez obsluhy, je první turistickou železnicí v kraji. Zájem o nádraží a neudržované pozemky mají Bezdružice, Konstantinovy Lázně, Cebiv, Kokašice, Trpísty a Erpužice, pod něž patří Blahousty.

Horní Kozolupy sice stanici Strahov nechtějí, ale převzal by ji mikroregion. V Břetislavi a Lomničce jsou jen plechové boudy, místo nich by obce navrhly jiné objekty.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.